lördag 23 juni 2012

Avanza - utökat utbud ISK

Avanza har utökat sitt utbud av aktier som man kan äga via ISK. Tidigare kunde man bara äga bolag som gick att handla elektroniskt men numera kan man även äga bolag som man köper via telefonorder. Detta öppnar upp för köp i ISK i diverse länder i Europa som Tyskland, England, Spanien och Frankrike. Skönt att detta nu är möjligt för det var en stor nackdel tidigare när det inte var möjligt.

Nu i juni så funderar jag på att köpa RSA Insurance Group för ca 35 000 kr. RSA kommer tillsammans med Vivendi att vara mina två största innehav.

Även France Telecom funderar jag på. Sen har jag hittat ett mindre fastighetsbolag som verkar intressant. Jag återkommer till detta bolag inom kort.

Med dagens depressiva värderingar känns det som att det finns hur mycket som helst som är intressant att köpa. Jag tycker t.ex. att Banco Santander och HSBC ser intressanta ut. Jag har suttit och sökt (stockscreenat) en hel del i helgen. Banker känns väldigt intressant. Vid en återgång, inom några år, till en mer normal värdering, så kommer bankerna att stiga makalöst.

Vad har ni för aktier på bevakningslistan?

Fortsatt trevlig midsommar!

ägamintid

25 kommentarer:

  1. Tack för informationen ang. telefonorders; Har helt missat det, och hittade inte ens informationen nu när jag letade lite snabbt.

    Obs! France Telecom har gått ex-dividend på en av sina 2 utdelningar detta året. Vet inte när andra ex-div date är.

    Nu har jag tyvärr ont om likvider, men det finns ett antal aktier som känns köpvärda.

    Procter&Gamble presenterade en kvartalsrapport som var sämre än vad analytikerna väntade sig, så aktiekursen sjönk en 5%. Här hade jag ökat/initierat en position runt $60 USD.

    France Telecom är ett av mina största innehav men hade gärna ökat, dock hade jag föredragit att göra det innan ex-div date.

    Fortum initierade jag en position i med mina sista likvider nu i veckan. Jag är inte helt nöjd med deras lånefinansierade expansion i Ryssland, och det kan komma en sänkning av utdelningen till 0.8EUR. Men om de behåller den så ger nuvarande kurs 6,7% i yield.

    Terra Nitrogen Holding; vars kurs har hoppat från 125-298 de senaste 12-månaderna. Tillverkar kvävebaserade gödningsmedel. De gynnas av det låga naturgaspriset som USA har just nu. De betalar dock ut en 8,2% vid 198 USD

    Banco Santander: Ser väldigt aptitligt ut, men tror de kommer få göra massiva nedskrivningar av deras fastighetsutlåning.

    RSA ser riktigt fint ut. De låga räntorna lär bli ett problem, som kanske kommer tvinga dem att dela ut mindre. Men även om de hade halverat sin utdelning så hade den ändå varit 4% som ändå är en helt ok utdelning. Detta är ett jag hade köpt, men 750kr i courtage är lite väl med tanke på att jag bara kan spara 4500kr i månaden.

    Vivendi har du redan i din portfölj, som jag gärna hade haft; men telefonorders var inte tillåtna då :(

    Tack för tipset ang. telefonorders i ISK.

    Mvh,
    Niklas J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nicklas! P&G är en aktie jag också har under uppsikt. Skulle gärna köpa kring 50-55 USD. Ganska hög värdering än även om bolaget är väldigt bra. Fortum har jag inte tittat alls på. Konstgödsel är en intressant nisch. Har läst om diverse bolag men tycker mig inte hitta något riktigt bra. Banco Santander skriver ner en massa dåliga lån just nu men har en stark verksamhet som klarar av detta. De fick även godkänt i den senaste bankgranskningen, dvs de behöver inget stöd. Ett styrketecken tycker jag. RSA kommer troligen behålla utdelningen ett tag till men det kan bli svårare om räntorna ligger kvar på nuvarande nivåer. Dock köper de företagsobligationer och andra typer av räntebärande papper för att hålla en hyfsat ok avkastning på tillgångarna. Sen har de en försäkringsrörelse som de tjänar pengar på och det är inte alla försäkringsbolag som har.

      Tack för att du delar med dig av dina tankar! Intressant!

      Radera
    2. Fin bevakningslista Niklas! Själv kikar jag för tillfället på några nedtryckta brittiska transportaktier: Clarkson PLC och Braemar Shipping. Båda har fin utdelningshistorik och är obelånade med nettokassa.

      Kan komma inlägg på bloggen om dessa bolag framöver!

      Tack Ägamintid för tipset om Avanzas ökade utbud, blev ett inlägg i bloggen som bland annat tar upp det.

      Radera
  2. Vad är courtaget att handla t ex RSA via telefon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos Avanza: 750kr(0,3%)

      Radera
    2. Jag betalade 45 GBP i courtage hos Nordnet (telefon) för att köpa RSA för ca 4500 GBP. Det kostar 25 GBP i grund-courtage och därefter 5 GBP för varje påbörjad 1000 GBP.

      Detta är m a o billigare än hos Avanza. Dock upptäckte jag att Nordnet inte tillåter brittiska vp i ISK av någon anledning som de inte kan förklara (trots att Avanza gör det sedan en tid tillbaka). Överväger dock att flytta posten till Avanza vilket betingar en kostnad av 499 kr, surt men något jag tjänar ihop vid första utdelningen. Dock rekommenderar jag att handla via Avanza så länge inte Nordnet tillåter RSA i ISK:en.

      Radera
  3. Hej ägamintid?

    Vad får du betala i skatt på dina utdelningar i utländska aktier?

    Har du en K.F eller ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ISK. Betalar utländsk skatt på utländska bolag och ingen skatt på svenska innehav. Det varierar lite från land till land. Dock får jag tillbaka detta när jag deklarerar så det blir skattefritt totalt sett.

      Mvh

      Radera
  4. Ang. RSA, någon som vet vad som sker 2014, enligt 4-traders.com så ökar skuldsättningen markant. Verkar nästan vara ett skrivfel eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga. Nej jag vet inte. Kollade några andra försäkringsbolag i England och jämförde och de ser inte ut som RSA gör. Antagligen är det ett skrivfel/stavfel.

      mvh

      Radera
  5. Hej!
    Vart finner man information kring vilka marknader som är tillåtna i Avanza ISK?. När man söker på Avanza så hänvisar man till "dem som framgår av avanzabank.se", och det är omöjligt att finna vad det är känns det som.

    Tillåter man exvis NYSE på Avanza?, har själv nordnet men man tillåter ej NYSE av någon anledning, ej heller exvis euronext. Så kanske Avanza har större möjligheter på den fronten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mailade avanza och fick en lång lista med tillåtna börser. Större delen av Europa, USA och Australien med flera börser är tillåtna. Maila avanza och be dom skicka listan.

      Radera
    2. Hej! Jag tror att fullständiga listan ska finnas här:
      https://www.avanza.se/aza/depa/blanketter/Placeringsreglemente_ISK.pdf

      Radera
  6. Vilken intressant blogg! Jag har haft en massa fonder genom åren och funderar nu på aktier. Ser att du har ISK via Avanza. Tycker du att det fungerar bra? Har du några generella tips? Något man bör tänka på i största allmänhet?
    Tack på förhand, och lycka till med alla dina investeringar och din dröm.

    SvaraRadera
  7. Tack! Jo, jag tycker Avanza fungerar bra. Har flera aktiedepåer hos olika mäklare sedan långt tillbaka. Men avanza är den mäklare som jag använder mest. Svårt att ge tips. Men som vanligt gäller riskspridning, tålamod och regelbundet sparande.

    Lycka till du med!

    ägamintid

    SvaraRadera
  8. Har kikat vidare på Avanzas avgifter och de är på tok för dyra i jämförelse på vissa fall, e.g. utländska affärer.

    Exvis så köper jag en del via Euronext på Nordnet. Avanza har min courtage på 749+ ev extra avgifter. På nordnet så betalar du min courtage på 11 Euro men de tillåter ej att ha dem förvarade på ISK, iaf för tillfället. Frågan är ju då om det inte är fördelaktigare med en "normal" depå i detta fallet kontra ha dem i ISK på Avanza med det väl häftiga courtaget? Handlar man ofta och vill skala in sig så äter ju avgifter upp en väsentlig del i detta fallet.
    Bara en tanke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, det är riktigt dyrt och jag har diskuterat detta med avanza. De har funderingar på att öppna upp för elektronisk handel via London men underlaget är inte tillräckligt stort än. Detta skulle göra att kostnaderna minskar för handel där. Tyskland är ok med 20 EUR tycker jag. Jag har flera depåer där jag handlar på den depå där courtaget är billigast. Sen är det en engångskostnad då jag tänker behålla aktierna livet ut.

      mvh

      Radera
  9. Tack för informationen! Jag frågade Nordnet om det var möjligt att köpa spanska aktier men fick svaret 'nej'. Jag redan har ISK konto hos Anavanza så jag kan använda det istället.

    Det finns säkert många bolag i spanien som är undervärderade men jag har inte kollat mer.

    På min nuvarande europiska önskelista finns Nestle, Danaone, Diageo, BASF and Unilever. Tyvärr är priserna fortfarande höga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina bolag, samtliga ganska dyra men de verkar alltid vara det! BASF har jag småkikat lite på och verkar inte vara så dyrt.

      mvh

      Radera
  10. Hej Ägamintid!

    Jag heter Jimmy och jobbar på ett radioprogram som heter Plånboken i P1. Vi letar nu efter gäster till hösten och jag undrar om du skulle kunna tänka dig att vara med i vårt program och berätta om ditt otroligt intressanta projekt. Hör gärna av dig till mig på mail: jimmy.karlsson snabel-a smtradio.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägamintid kommer att framstå som en knäppskalle från yttre rymden för 99.5% av lyssnarna som är inkörda sedan årtionden på bankernas upplägg med fonder.

      Men det är klart: kan du övertyga vem som helst, säger det igen: vem som helst, på fem minuter så att de förstår varför och hur de ska göra, samt fördelar och nackdelar? Isåfall, kör på med radio. Annars kan ju de som är intresserade själva läsa på din mycket bra blogg.

      Radera
    2. Tyvärr har du nog rätt, jag har försökt övertyga en del vänner och kollegor som klagat på bankers fonders utvecling varför man inte överhuvudtaget ska ha fonder på marknader man lätt kan nå via nätmäklare. Dessutom har jag försökt få dem att inse att begrepp som utdelningstillväxt, kassaflöde, "ränta-på-ränta", yield-on-cost är överlägsna det köp-och-sälj-tänk och fondknarkande som man matas med överallt t.o.m i ekonomiska tidskrifter som borde veta bättre...

      Men det verkar helt enkelt inte gå in... Egentligen är det helt otroligt - folk sliter och jobbar hårt för sina pengar och sen skänker de bort dem till "banksters" via deras usla fonder istället för att succesivt skaffa sig mer och mer månatliga passiva inkomster och bli mer och mer ekonomiskt fri över tid genom att lägga en bråkdel av den tid som de lägger på att tjäna in sina pengar på att också förvalta dem bra.

      Fondförvaltare är världens onödigaste yrke - synd att så få har insett det...

      Radera
    3. Hej Jimmy! Smickrande att du frågar mig. Jag skulle gärna vara med men jag väljer att vara anonym, här på bloggen, och därav kan jag inte medverka. Det är möjligt att jag kan tänka mig att vara med när jag uppnått mitt mål om ett antal år. En skriftlig anonym intervju med en länk till min blogg kan jag dock tänka mig om det skulle kunna vara intressant att publicera på sverigesradio.se

      mvh
      ägamintid

      Radera
    4. Jag har inte lyssnat på programmet men jag har sett en del privatekonomer på tv från diverse banker och de är inte mycket att hänga i julgranen. Nästan pinsamt dåliga.... Precis som ni påpekar så är det fonder till förbannelse och jag känner ingen som blivit rik på det.

      Angående privatpersoner så är det precis som anonym säger. Många jobbar hårt för att få pengar men de kan inte förvalta dom vilket är nog så viktigt.

      Tack för två intressanta inlägg!

      ägamintid

      Radera
  11. Hej!

    Mycket inspirationell sida du har, kommer lägga denna till favoriter:)

    Har själv KO,MO,O,WMT,GSK som utdelare i USA. Funderar på att ta in Exxon eller Chevron, synpunkter på nåt av bolagen?

    Har även McD och Microsoft under bevakning. Men det finns ju hur många fina bolag med god utdelning att ta del av:)

    Mvh, Tommy

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...