lördag 9 juni 2012

Aktieköp juni












Jag lägger ner ca 4-6 timmar dagligen på att läsa om ekonomi och aktier mm. Det är inget jag vill ändra på då det är både mitt verktyg för att nå mina mål och ett intresse. Jag tycker det är roligt att lyssna på CNBC på kvällarna och sitta och läsa årsredovisningar och diverse tidningar och artiklar. Jag bygger upp en bevakningslista som blir större ju mer jag läser om olika företag. Jag köper, som jag skrivit tidigare om, bolag som är svaga för tillfället och där jag tycker mig få mest värde för pengarna. Den här månaden ser följande två bolag intressanta ut för ett köp.

France Telecom sjönk kraftigt igår då de hade utdelning och handlas nu i 9,75 EUR. Utdelningen för 2012 var 1,4 EUR. Utdelningen 2013 och framöver kommer att sänkas då bolaget är rätt hårt skuldsatt och lider av marginalpress i Frankrike. Större investeringar kommande år gör också att de måste använda sitt kassaflöde till detta. Jag tror på 1,0-1,2 EUR i utdelning för 2013 och 2014. Det har florerat en hel del rykten om olika utdelningsnivåer framöver både från bolaget och från media men jag tror att jag ligger ganska nära sanningen i mitt estimat. Trots kraftigt sänkt utdelning så ser jag France Telecom som en mycket bra "obligation" som ger ca 10-12 % direktavkastning. France Telecom är lågt värderad (krisvärderad) och har en stark position i Frankrike och Afrika. Jag har ett större förtroende för France Telecom än för Telefonica. Jag kan tänka mig att köpa en post nu i juni om priset ligger där det gör.

RSA Insurance Group

Jag fick upp ögonen för detta bolaget ganska nyligen när Skagen skrev om dom. Även Gustav (Gustavs aktieblogg) påminde mig om bolaget. RSA är ett försäkringsbolag baserat i England. De har verksamhet i bl.a. Sverige (Trygg Hansa), Kanada, England och tillväxtmarknader. Bolaget värderas något under eget kapital och har en direktavkastning på 9 %. Den har varit stigande de senaste åren och bolaget skriver i sin årsrapport för 2011 att de ska höja i en "modest takt" i rådande marknadsläget. Det som är ett problem för bolaget just nu är de låga räntorna som påverkar deras investeringar negativt. När räntorna börjar stiga igen kommer vinsten att öka kraftigt. Det gäller ju alla försäkringsbolag. Jag läste Skagens korta analys och har varit inne och läst RSA:s rapporter på deras hemsida. Jag tycker bolaget ser mycket intressant ut och kan tänka mig att köpa en post. På sidan 21 i denna fil skriver Skagen en "mini-analys" av RSA: Skagen Fonder analys RSA Insurance Group

Utöver dessa två bolag så har jag en mängd andra under bevakning så jag får se vilket eller vilka bolag som jag köper i juni.

Är det några av mina läsare som har erfarenheter av ovanstående bolag? Vad har ni för aktier på bevakningslistan?

Trevlig helg!

ägamintid

20 kommentarer:

  1. Jag har haft France Telecom i ca 1 år och köper kontinuerligt - har alltså hittills varit med om 2 utdelningar om man räknar in den som kommer i dagarna. De delar ju ut 2 ggr per år.
    Jag tror som du att utdelningen kommer att minska pga press från den nya lågprisoperatören i Frankrike. Men det är som med mREITs typ Annaly (som jag nämnde i en tidigare post) - även om de skär ner utdelningen med hälften är det ändå bra utdelning. På stämman nyligen röstades ett förslag om att sänka utdelningen till 1 euro ner av majoriteten.

    Telekom-leverantörer liksom fastigher, energi, livsmedel är exempel på bolag med vad som jag kallar "konstanta affärer" till skillnad från t.ex telekom-leverantörer, verkstadsföretag m.m som måste erövra sina marknader om och om igen. Även om de inte är immuna mot lågkonjunktur är de mindre känsliga - och har oftast en intäktström som kommer in oavsett det ekonomiska läget. Folk bor, äter och konsumerar energi oavbrutet. Dessutom drar de ner på annat innan de ger upp sin Iphone.

    Därför letar jag utdelningsaktier i dessa branscher. En sak som jag (vis av ca 20 års investerande) är dålig på är att ta säljbeslut. Och i alla "spel" bör man spela på sina bra sidor och inte sina dåliga -därför passar utdelningsinvestering så bra - man eliminerar de nödvändiga säljbesluten som man måste ta om man investerar för aktiekursstegring.

    Jag är 'lång' i AT&T, Verizon, Century Link, New Zealand Telecom, France Telecom.

    Tack för tipset om RSA förresten - ska kolla vad Skagen säger om bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menade naturligtvis telekom-operatörer i andra styckets början. Telekom-*leverantörer* är ju mycket mer osäkra eftersom de påverkas i mycket högre grad av teknikutvecklingen (Nokia är ju ett paradexempel på detta). Glömde nämna Deutsche Telekom som jag också är 'lång' i.

      Radera
    2. Deutsche ska jag kolla på!

      Radera
    3. Mycket intressant inlägg. Jag vill också ha bolag som har produkter som behövs och som kan tjäna pengar i alla konjunkturer och då får man lägga verkstad åt sidan. Sen förstår jag att strategin passar bra för dig då du kan hantera dina svagheter på ett bra sätt. Många stabila och fina bolag du delger ovan! tack för din kommentar! ägamintid

      Radera
  2. Tycker att det var intressant att Skagen Global har med Lundin Mining i brevet/analysen då lumi är rätt volatilt bolag och som inte har någon utdelning. Jag äger det själv då jag också tycker att det känns väldigt billigt.. är det ett bolag som du skulle kunna köpa eller måste alla bolag ha utdelning? hur noga är du med dessa regler/principer? eller är det något du kan tänka dig att bryta mot om du tycker att bolaget känns tillräckigt intressant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vill att mina bolag ska ha utdelning och ha en bevisat god historik. Det får vara ett enormt bra bolag om jag ska gå ifrån min filosofi (fungerande filosofi). Jag köper gärna större bolag som BHP och Vale men inte mindre som Lundin Mining. mvh ägamintid

      Radera
  3. Hej
    Om jag har aktier i en ISK och vill sälja av ett innehav för att köpa en annan aktie, måste jag då skatta eller är det endast dubbla courtage som gäller (köp + sälj)

    Vad anser du om mcdonalds och coca cola idagsläget, är dem dyra enligt ditt sätt att se på det?

    Om du jämför två snarlika bolag, telefonica och franetelecom, vilket tycker du är det bästa investeringen och varför? Är det korkat om man ser en hyffsad uppsida i bägge att köpa två poster?
    //Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen skatt vid vinster och förluster i ISK. Coca cola och McDonalds är för dyra för mig men väldigt bra bolag. Ja, det är aldrig fel att dela upp men jag kan inte så mycket om Telefonica så jag kan inte uttala mig.

      Radera
  4. Intressant. France telecom har en riktig hög utdelning men kanske för hög. 'Payout ratio' är 95% (!) så den låga värderingen är förmodligen på grund av marknadens förtroende att utdelningen kommer att minskas.

    http://seekingalpha.com/currents/post/352961

    Men om den minskas till 1 euro som nämnde på webbsidan då blir direktavkastningen 8.3% (12 euro per aktie). Fortfarande inte så dåligt!

    Är du orolig för valutrisker med euron? Kanske en bra läge att köpa nu euron är svag.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sett till kassaflödet så är utdelningen inte så hög men sett till vinsten per aktie är det högt. Kursen står idag i 9,75 EUR och en utdelning på 1 EUR skulle ge över 10 %. Jag tror inte de sänker den så mycket men man kan ju räkna på det för att ha lite marginal. Jag ser ingen risk med eurokursen. Jag har en blandad portfölj med bolag från många länder och valutor.

      Så här uttryckte sig bolaget i början av året rörande utdelningen:

      "France Telecom said on Feb. 22 that its 2012 payout will be in a range of 1.21 euros ($1.51) to 1.35 euros a share, cutting the forecast from 1.40 euros a share, as the Paris-based company projected a decline in operating cash flow".

      http://www.businessweek.com/news/2012-06-05/france-telecom-won-t-sacrifice-investment-as-dividend-cut-looms

      Radera
  5. Ang. FTE:

    2011:
    OP CF: 12,879.
    Cap.Ex:-6,711.00.(51.2% av OP CF)
    FCF: 6168
    Utdelning: -3,703.00 (60% av FCF)

    Så utdelningen tar upp 60& av FCF i år. Management har sagt att den i framtiden ska ligga runt 40-45% av FCF. Vilket tyder på en 33% sänkning. Eller Från 1,4EUR per aktie till 0,93EUR per aktie.

    Dock upp till aktieägarna att rösta på. Vid årsstämman nu i veckan så röstade de emot att sänka utdelningen i år. Vi får se hur det blir nästa år.

    Mvh,
    Niklas J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger nog nära sanningen. Jag skulle tippa på 1,0-1,2 EUR i utdelninge vilket är något högre än 0,93 EUR. Jag tror iofs att det mesta är taget kursmässigt och en sänkning av utdelningen är diskonterad. Men det vore skönt med lite klarhet hur de ska ha det. Tack för dina klargöranden. mvh ägamintid

      Radera
  6. RSA är en mycket intressant inköpskandidat, och tack för referensen!

    Angående telecomaktier har jag endast Telia i dagsläget. Skagen gillar väl China Mobile även om de minskat i dem nyligen.

    SvaraRadera
  7. Hej Gustav! Återkom gärna om du har synpunkter och funderingar kring RSA. ägamintid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev lite om bolaget på min blogg. Hade filat på ett inlägg och kom inte på något bra nytt:-)

      Radera
  8. Ang. telecom. Vad tror ni om Tele2? Också lågt värderad efter den senaste tidens sättning. Om de behåller den ord. utd. ligger den på 6-6,5 procent i yiel och med ett p/e på ca 8. Starka pos. i Sverige och Norge känns tryggt. Även då Ryssland är lite upplut just nu (även om jag tror det ordnar sig där med).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räknade lite fort på tele2:

      Med 4,5% risk free rate är fair price enl. mig runt 190. Då måste den sjunka till 95kr för en 50% margin of safety. Med en 35% margin of safety så Har du en 17% uppsida.

      Med 3,4% risk free rate(som är min personliga för tillfället) så är fair price runt 255, så den är köpvärd upp till 128kr med 50% margin of safety.


      Jag sålde dock av mitt Tele2-innehav och köpte France Telecom en månad sedan.

      Mvh,
      Niklas J

      Radera
    2. Skulle du kunna förklara hur du räknar här och vad innebär risk free rate och margin of safety, eller någon bra länk som beskriver detta? Och hur sätter du fair price?'

      mvh
      Sebastian

      Radera
    3. Kanske dags för mig att skapa en egen blogg och göra lite analyser där ;) Hade blivit ett för långt svar att förklara allt.

      Risk free rate är den räntan du kan få utan någon risk. Det finns ingen exakt definition på detta. Det kan vara
      bankkonto, statsobligationer eller vad du betalar på ditt bolån.

      Inflationen runt 2.5%
      Bankkonto ger dig för tillfället ung. 3,25%*0,7=2,275 dvs under inflationen
      Statsobligationer ger dig för tillfället runt 1-1,5% innan skatten. långt under inflationen

      Jag har 4,15% ränta på mitt bostadslån. med avdrag så blir det 2,905%. Lite över inflationen.
      Alltså använder jag mig av 2,905% och lägger till schablonskattesatsen på mitt ISK-konto som i år är 0,495%. 2,905+0,495 så får jag 3,4%.

      Nu kan jag göra en ungefärlig uträkning på om det är bäst för mig att ta antingen investera x kr i ett företag eller amortera.

      Nu vet vi dock att vi har låga räntor nästan överallt så många aktier ser köpvärda ut. När räntorna stiger så ändras Risk free raten.

      Jag använder alltså en flytande Risk Free Rate beroende på hur läget i världen ser ut.

      Om ett år kanske jag har 5% på bolånet och stadsräntan är 4%
      Då hade min risk free rate varit 3,5+1,2=4,7.

      Hoppas detta har förklarat lite.

      mvh,
      Niklas

      Radera
  9. Är det möjligt att köpa franska aktier hos Avanza eller Nordnet?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...