söndag 3 juni 2012

27 saker jag ska göra när jag äger min tid

För att nå mina mål så måste jag ha en stor portion tålamod och sätta upp mål på vägen för att få inspiration!

Dessa 27 (kom inte på fler just nu) saker ska jag göra när jag äger min tid:

1. Jag ska umgås med familj och vänner så mycket jag vill
2. Jag ska fiska när jag vill
3. Jag ska sova när jag vill
4. Jag ska jobba när jag vill
5. Jag ska resa när jag vill
6. Jag ska se på fotboll hur mycket jag vill
7. Jag ska sola och bada hur mycket jag vill
8. Jag ska läsa hur mycket böcker och tidningar jag vill
9, Jag ska dricka ett glas vin eller öl när jag vill
10. Jag ska laga vilket mat jag vill när jag vill
11. Jag ska göra precis vad jag vill när jag vill
12. Jag ska dyka när jag vill
13. Jag ska surfa när jag vill
14. Jag ska arbeta i trädgården när jag vill
15. Jag ska shoppa när jag vill
16. Jag ska åka cab när jag vill
17. Jag ska vara uppe sent på söndagar
18. Jag ska dricka vin på måndagar
19. Jag ska ha kalas på onsdagar
20. Jag ska ställa klockan på 10.00
21. Jag ska svara på mobilen när jag vill
22. Jag ska använda min fantasi
23. Jag ska göra något bra för djur och natur
24. Jag ska odla min egen mat
25. Jag ska gör världen lite bättre
26. Jag ska äta en lång frukost varje dag
27. Jag ska läsa (hinna) tidningen på morgonen

Att äga min tid ska bli ett sant nöje!

Tycker man om att vakna av en förbannad väckarklocka alledeles för tidigt, inte hinna äta frukost, missa första mötet på jobbet, mötas av en överfull mailbox, få hjärtinfarkt första dagen efter semestern, ta emot telefonsamtal i lunchkön, missa bussen hem, stå i en alldeles för lång kö på Ica och jagas av chefen efter klockan 18.00 så är äganderätten av din tid inte något för dig.

Trevlig söndagkväll!

ägamintid


17 kommentarer:

  1. Din kamp för att äga din tid är mycket intressant. Tur att du kom på det så tidigt i livet. Och att du tjänar så mycket. Och att du bor så billigt. Annars skulle det vara knepigt. Jag undrar, varför måste man kämpa som du beskriver för att få äga sin tid? Man skulle kunna tycka att det borde finnas andra sätt att ordna det på, än att totalt lämna det ordinarie arbetslivet. Jag har bara hittat ett sätt och det kräver total förändring av arbetslivet. http://www.gorowe.com/

    Det känns dock hopplöst att det skulle ske en sådan förändring i vårt samhälle. Allt är tidsbaserat. Så din teknik är nog det enda som funkar.

    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, samhället idag gör att det inte finns så många alternativ. Det är in i ekorrhjulet som gäller för de flesta. Inte många andra alternativ finns. Jag gick tidigare i funderingar på att bo ett en hydda i skogen men fick lägga den funderingen åt sidan och gå den tuffa vägen och spara ihop. Nu är jag så lyckligt lottad så att jag är frisk, har bra betalt och kan därför både leva och spara.

      tack för att du tittade in i bloggen!

      ägamintid

      Radera
  2. Riktigt bra inlägg!
    Det är enklare att nå sitt mål när man är inställd på vad man kan göra när målet är uppnått.

    Att ha de här känslorna i sig under tiden man jobbar mot sitt mål ger glädje, drivkraft och disiplin!

    Fortsatt lycka till.
    Mvh Christoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cristoffer! Som du säger så är det viktigt att ha mål och hitta inspiration. Tålamod och inspiration tror jag är a och o!

      Radera
  3. Känner du till historien om fiskaren och affärsmannen?


    En fiskare hade avslutat sitt arbete för dagen, satt på stranden och njöt av solen. En rik affärsman, som just då skyndade sig till sitt nästa stora affärsmöte, blev lite förundrad och frågade fiskaren:


    - Men du, varför sitter du här och latar dig?
    - Därför att jag har fångat tillräckligt mycket med fisk idag. Nu sitter jag och tar det lugnt.
    - Men varför fångar du inte ännu mera fisk, nu när du har tid över?
    - Vad skulle jag göra med den fisken? - undrade fiskaren
    - Sälja den så klart. För pengarna skulle du kunna köpa en motor till din båt och fånga ännu mera fisk som du kan sälja. Sedan kan du köpa ännu en båt, fånga ännu mera fisk och tjäna ännu mera pengar.
    - Och vad ska jag göra sedan, när jag har tjänat så ruskigt mycket pengar?***
    - Då kan du ta det lugnt och vila dig.
    - Men det är precis det jag gjorde innan du kom och störde mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag känner till den men känner inte igen mig i den. Jag är ledig på kvällen men det räcker inte till. Jag är nog inte skapad för att jobba skiten ur mig hela dagarna utan ska nog istället äga min tid och själv disponera den. Sen om det slutar med att jag jobbar än mer är en annan sak så länge jag inte är tvungen att göra det. Jag sparar inte för att då rik utan för att nå mitt mål och sedan göra det bästa av det.

      Tack för att du tittade in i bloggen!

      mvh

      ägamintid

      Radera
  4. Jag har varit arbetslos i manga ars tid, det var det varsta som har hant mig. Vill aldrig mer leva sadar som du beskriver. Har en massa pengar fran min valbargade familj men livet blir inte roligare for det. Jobbar hellre an att vara ledig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra att du kommit på hur du vill leva! Smaken är ju som baken så alla kan inte ha samma mål och visioner. J

      ag kommer inte bli stormrik om jag uppfyller mina mål men jag kommer att ha möjligheten att välja om jag vill jobba eller inte. Just möjligheten att själv bestämma vad jag vill göra är det som jag vill uppnå.

      Det må vara fel för några av oss men för mig är det rätt.

      Tack för att du tittade in i bloggen och lycka till med jobbet!

      ägamintid

      Radera
    2. Precis det jag vill ha i livet, möjligheten att välja vad jag ska göra.
      Vi har samma mål och en liknande strategi för att nå målet så din blogg är väldigt intressant att följa!

      /CH

      Radera
    3. Tack! Kul att du finner bloggen intressanta! Lycka till med din strategi och uppdatera gärna hur det går för dig!

      ägamintid

      Radera
    4. Om du inte behover jobba sa kommer du aldrig att valja att jobba. Battre att ha ett fast jobb med rutiner. Annars blir man galen.

      /Dr.Dee

      Radera
  5. Själv stiger man upp 4ra och börjar arbetet 5 på morgonen . nog kan man hålla sig för skratt!

    SvaraRadera
  6. Oj, det låter tufft. Men med en bra strategi kan du nog nå en bra bit på vägen! Ser fö i din blogg att du strävar efter mer frihet. Lägger till en länk till din blogg.

    Lycka tilL!

    ägamintid

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Äntligen en blogg med likvärdiga mål i livet som en själv. Man är inte ensam, skönt :)

    Tid och frihet är det enda som är värt något i slutändan. Sen får man stå ut med att det lutheranska arvet får många att känna skuld om ej hårt arbete långa dagar är prio ett.

    Till kommentar till anonym ovan ang aldrig mer arbetslös:

    Jag känner igen mig och förstår dig, då jag själv varit arbetslös.

    Men det är som förhållanden liksom med arbete. Självvalt singelliv är underbart, att vilja men inte finna en partner är jobbig ensamhet..
    Att välja bort arbete och att bli arbetslös är ungefär detsamma förhållande. Dvs man känner sig inte speciellt värdelös om man väljer att avstå.
    Tack för bra blogg!

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har du för strategi för nå ett "likvärdigt" mål? Hur bär du dig åt? Vore intressant att höra hur du tänker/funderar?

      Tack för att du tittade in i bloggen!

      ägamintid

      Radera
    2. Hej!
      Jag anammar nog en likvärdig strategi som denna blog. Dvs satsar på att bygga kapitalströmmar via utdelnings aktier. Har väl framförallt en fallenhet för utländska bolag, främst för att jag är förtjust i den kvartalsfördelade utdelningen samt att de bästa bolagen i världen finns på andra sidan atlanten.

      Sen har jag genom tiden byggt upp en form av regelsystem för hur jag får investera, vilket jag tror är viktigt. Då det ger trygghet och mindre felbeslut. Reglerna skall ju sedan hela tiden anpassas utefter erfarenheter man får med tiden. Dvs efter alla de misstag man begår :).
      Sen är det är ju även ganska kul att försöka komma fram till den vinnande "formeln"

      Dock är jag inte så fixerad vid att bolaget delar ut väldigt mycket direkt när jag köper, utan kollar mycket på hur stor ratio som man delar ut och vad man har möjlighet att dela ut framöver. Många högutdelare delar ju ofta ut hela vinsten. De mest intressanta bolagen delar ju inte heller ut enorma summor, då de investerar vinsten i rörelsen.


      Än så länge knegas det på annars, förhoppningen är ju att kunna lämna yrkeslivet så småningom och bara göra allt det där man känner för varje dag. Sparar det som är möjligt varje månad på räntsparande och investerar vid tillfällen (om det är OK at investera enligt regelsystem, annars bara väntetid)

      Det behövs en plan/dröm i bakhuvudet
      det för att motivera sig att knega på. Har bra fritt jobb. Men blir rätt lätt uttråkad.

      Radera
    3. Kul att du har liknande mål! Det behövs drömmar på kort och lång sikt när det gäller allt i livet! Jag försöker köpa en blandning av högavkastare och bolag med lägre utdelning, högre utdelningstillväxt och lgäre utdelningsandel. jag tror en mix är det bästa ur risksynpunkt. Gillar precis som dig även utländska bolag med utdelning 2-4 gånger per år. Som du säger så är det bra att bolag investerar medel i rörelsen så länge de kan förränta dom väl. Inte alla bolag som kan detta dock men det finns bra exempel.

      Det där med ett "regelsystem" verkar vara en sund och bra idé!

      Tack för att du tittade in!

      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...