tisdag 22 maj 2012

Uppföljning av mina mål för 2012!

Jag tänkte kika lite på mina mål som jag satte upp för 2012 och se hur jag ligger till.

För 2012 satte jag upp följande mål:

1. Sätta in 360 000 kr till aktiedepån
Inga problem, jag snittar ca 32 000 kr per månad!

2. Amortera 100 000 kr på lånen
Kommer nog landa på 90 000 kr så det missar jag nog med lite marginal!

3. Nå 50 000 kr i utdelning på årsbasis
Ser ut som att jag kommer landa på 52-54 000 kr så det ska gå bra! (just nu ligger jag på 38 000 kr på årbasis, dvs ca 3 000 kr per månad)

4. Nå en yield on cost på 6 %
Jag tror jag landar på 6,1-6,4 % så det ska gå bra!

5. Spara minst 50 % av mitt hushålls nettoinkomst varje månad
Jag ligger på 52-56 % per månad så det ska jag klara!

Sammanfattningsvis så ser det ljust ut, facit har jag om ca 7 månader. Framförallt är det skönt att nå målet om 50 000 kr i årliga utdelningar vid årsskiftet! För 2013 ser det väldigt bra ut då mina utdelningar kan återinvesteras vilket kommer öka takten ytterligare! kort och gott går allt enligt plan och det är en sååååå skön känsla! Att börsen går ner känns riktigt bra då det är roligare för mig att "fiska" aktier än att "jaga" uppgångarna.

Hur går det för er?



11 kommentarer:

  1. Snabb kommentar: I punkt 3 har du skrivit fel inom parantesen.

    SvaraRadera
  2. Som ovanstående påpekade "just nu ligger jag på 38 000 per månad". 38k/mån hade inte vart helt fel dock! :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för era påpekanden! Det kan bli väldigt fel ibland... :)

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad av dina mål o din målmedvetenhet, jag är själv inne på mitt 3e år och sparar ca 40% av våra inkomster, drygt 23,000 i månaden, vi unnar oss amtidigt saker och har 2 barn så kostnaderna drar lätt iväg, jag ångrar djupt att jag inte var en spara innan jag fick barn, men då var jag kung i baren :-)

    Lycka till o trevligt att du är tbx

    mvh/magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra att du tagit ditt förnuft tillfånga! :=

      Skämt åsido. 23000 per månad är enorma pengar och det blir snabbt ringar på vattnet med dom beloppen. Jag tror som du att det är viktigt att ha en balans med att unna sig och att spara. Jag har själv varit "kung i baren" i för många år! Lycka till!

      Radera
  5. Bra jobbat! Jag gillar ditt koncept med "utdelning per månad" och har börjat tracka detta i mitt egna sparande. Kul att följa hur ens passiva månadsinkomst sakta men säkert ökar. Jag passerade just 7500 kr/mån men eftersom jag inte kan spara lika mycket som du så är du nog snart förbi :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kan inspirera! 7500 kr per månad är stort! Kan sedan innehaven öka sin utdelning årligen så krävs inga stora insatser för att mycket pengar ska bli mer. Jag räknar med att nå 70-80 000 kr nästa år vilket skulle motsvara ungefär dina belopp! Återkom gärna på bloggen och uppdatera hur det går för dig.

      Radera
  6. Hej ! Det låter som du har en bra plan för framtiden.
    Är du intresserad av att visa upp din aktieportfölj på www.shareville.se och kanske driva trafik till din blog?
    Vi kommer att anordna en sommartävling, här kommer lite mer info:

    ’’Köp till sillen och sälj till kräftorna’’ Sommartävling 2012

    1. Var med i sommartävlingen
    Visa upp dig själv med bild/logga, beskrivning, länk

    2. Om du vill kan du skriva/länka till oss med text eller banner.
    Du får 20 kr per registrerad gratismedlem

    3. Just nu har vi en EM-kampanj som drar mycket intresse
    ’Bli medlem eller bjud in vänner så kan du vinna EM-Paket för två.’ Använd gärna den kampanjen för att driva trafik

    Hör gärna av dig om det är intressant!
    Hälsar Fabian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fabian!

      Nej, tyvärr är jag inte intresserad just nu. Tack för att du tittade in i min blogg!

      Mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Känner att du ligger lite före mig när det gäller utdelningar. Hamnar nog på 500kr för 2012 =))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ligger en bit före dig där... Jag försöker att både öka tillgångarna och minska mina skulder. Nu är jag nere på en låg lånenivå och väljer därför att spara mer.

      Det är rätt intressant det här med utdelningar då räntan jag får från dessa är betydligt högre än räntan på mina lån. Jag kan därför teoretiskt amortera mina lån med mina utdelningar, även om jag inte väljer att göra detta utan jag köper fler aktier. Tittade in i din blogg och föll direkt för den. Väldigt intressant blogg. Ska lägga upp en länk från min sida.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...