torsdag 31 maj 2012

Månadsuppdatering maj


Hej på er!

Satte ihop ett diagram för att visualisera mina framsteg.

Utdelning på årsbasis uppgår till 38 000 kr per sista mars och yield on cost uppgår till ca 6,5 % vilket är högre än mitt mål på 6,0 %. Jag har medvetet ökat yield on costen genom att köpa bolag med högre direktavkastning. Jag kommer fortsätta med detta då jag tror att detta kommer gynna mig mest i det här skedet av min strategi. Ju högre direktavkastning, ju mer att återinvestera vilket leder till ytterligare högre utdelning. Det gäller att få pengarna att jobba på allra bästa sätt och just nu söker jag hög direktavkastning.

Min årliga utdelning har stigit nästan varje månad sedan start. Detta är inte konstigt då jag har köpt aktier varje månad och klarat mig från större utdelningssänkningar. Jag känner en viss oro över några av innehaven men hoppas inte den är befogad. Det känns faktiskt mer oroligt att äga aktier med hög direktavkastning då jag ifrågasätter utdelningsnivån mer då. Kan det verkligen vara så bra? Då får jag gå tillbaka till min värdering och då känner jag mig tryggare. Det gäller att beakta utdelningsandelen och denna får gärna inte stiga över 65-75 % för då börjar det bli kritiskt. Jag försöker blanda upp högavkastarna med utdelningshöjare och jag tycker att jag har en rätt bra spridning mellan högavkastare och utdelningshöjare.

Utdelningen i maj uppgick till hela 8600 kr vilket är den bästa månaden hittills i år. Många bolag har utdelning under våren så det är inte förvånande. I juni räknar jag att få ca 2000-2500 kr i utdelning som jag kan återinvestera tillsammans med junilönen.
Det känns skönt att sammanställa månadens resultat. Det känns som om målet kommer närmare och det gör det ju även om det är många månader kvar.

Nästa månad siktar jag på att nå över 40 000 kr. Ytterligare en milstolpe i min maratonmatch för att äga min tid!

Trevlig kväll!

ägamintid

2 kommentarer:

  1. Kul att du ät tillbaka, har precis samma tänk som dig har dock ibland svårt att ligga still i båten när det stormar... Men med tiden blir jag bättre ;) själv kör jag med mkt bolag i USA... Får man möjligen fråga vilka bolag du har i portföljen?
    Själv har jag, Altria group, Philip Morris, Google, pepsi, coca cola, McDonalds, realty income, wells fargo, AT&T, betsson, Volvo, doro....

    Finns inget bättre än att kalkylera vad utdelningen hamnar på i framtiden.... Om man lyckas vara långsiktig.

    Åter igen kul att du skriver igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du tycker det!

      Jag har bolag fördelat mellan Norden, Europa och USA. De bolag du radar upp håller hög kvalité och har ju bevisat god historik. Jag äger bl.a. Tesco, Sanofi, Kinder Morgan Inc, Vivendi och Skanska för att ta några bolag.

      Det är som du säger viktigt att ha tålamod. Det är inte enkelt men ett bra tips är ju att kalkylera på framtida utdelning. Då ser man tydligt hur bra det kommer bli om man är målmedveten och uthållig. Kan man följa sin strategi så tror jag att man kommer långt.

      Jag har själv gjort en del fel men lär mig mer och mer under min resa. Misstag kommer man att göra. Det viktiga är att lära sig av dom och bli än bättre.

      Tack för att du tittade in i bloggen!

      mvh

      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...