onsdag 23 maj 2012

Månadens aktieköp

Jag har fått frågor om varför jag inte redovisar min portfölj här på bloggen. En mycket befogad fråga ska jag säga. Det finns flera orsaker till att jag inte redovisar alla innehav och jag tänker inte gå in på alla dessa skäl nu.

Men först och främst är jag inte ute efter att skapa en blogg där diverse läsare "skuggar" min portfölj och köper samma bolag. Jag är en hobbyanalytiker som bedriver denna bloggen för att jag tycker det är kul och jag vill inte känna något ansvar för andras köp- eller säljbeslut. Jag diskuterar gärna olika aktier och delger er mina tankar och funderingar och även till viss del vilka bolag jag köper, äger och är intresserad av. I dagsläget har jag därför valt att inte redovisa min aktieportfölj men kanske kommer jag att göra det i framtiden.

Nu ska ni få reda på två bolag som jag kommer att äga!

På fredag rasslar lönen in och jag har redan bestämt mig för vilka bolag jag ska köpa.

Det blir 202 aktier i Vivendi
Samt 1000 aktier i Tesco

Jag finansierar mina köp med insättning av månadens lön samt likvida medel som ligger och skvalpar i depån.

Jag bedömer att båda bolagen är köpvärda kring dagens kurser och de ger också en god utdelning. Värderingen för Vivendi anser jag vara mycket låg och Tesco är sällsynt lågt värderad. Skagen fonder har skrivit om båda bolagen, artiklarna finns att hitta på skagenfonder.se

Aktierna kommer att öka min årliga utdelning med ca 3500 kr. Total utdelning just nu är ca 38 000 kr på årsbasis vilket är en ökning från 28 000 från årsskiftet.

Vad köper ni för aktier?

Ha en trevlig kväll!

ägamintid

1 kommentar:

  1. Jag själv köper just nu lite mer cykliska bolag, t.ex. är stora enso och seb två aktier jag äger som jag tycker ser riktigt intressanta ut.

    Stora Enso: är enligt mig attraktiv främst pga p/b värdet på 0,6 och utdelningen på över 6%, gillar att uppsidan i kursen är stor samtidigt som utdelningen lär öka en hel del framöver.

    SEB: där aktien värderas under det egna kapitalet och med ett p/e tal på runt 8. Jag personligen gillar att köpa aktier i bolag/brancher som är rätt pressade just nu, men där man tjänar bra med pengar och kommer göra det även framöver..

    En skillnad mellan oss är att du ser på lite längre sikt medans jag absolut skulle kunna sälja aktien till ett enligt mig bra pris, kollar mycket på det egna kapitalet kontra aktien för att hitta rabatter i bra bolag, brukar räkna med att äga aktier i ca 2-3år.
    Självklart är det olika från bolag till bolag, jag skulle inte ha några problem att äga de livet ut om de kändes rätt, gissar att jag är lite mer kortsiktig då mitt kapital är mindre än ditt och att jag inte har en regelbunden inkomst som student!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...