lördag 19 maj 2012

Tillbaka igen....

Jag är tillbaka efter en tids paus för bloggen. Jag trodde mitt nya jobb skulle bli lite lugnare, men icke sa Nicke.... Det har varit en fullständig katastrof med jobb både i Sverige och utomlands. Dock har jag även lugnare veckor så det är det bättre totalt sett. Nu är jag tillbaka i ok form och hoppas kunna uppdatera bloggen 1 gång per vecka.

Jag har fortsatt min resa med amortering och investering och framtiden ser ljus ut! Börsen får gärna fortsätta ner så att jag kan öka upp väl valda bolag.

Jag har i dagsläget årliga utdelningar på ca 36 000 SEK. Räknar med att nå 50 000 kr på årsbasis till årets slut. Min 10-års plan ligger intakt mao!

Har ni frågor om allt eller inget så ställ gärna dom så ska jag försöka svara!

Trevlig helg!


ägamintid

8 kommentarer:

  1. Vi vet att du har investerat 600k i minst 17st olika bolag
    men varför inte redovisa din aktieportfölj som t.ex Lundaluppen?

    SvaraRadera
  2. Jag har valt att inte redovisa alla innehav av olika anledningar. Jag kommer kanske redovisa alla innehav på sikt men inte just nu. Det är mitt enkla svar för tillfället.

    Mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    Precis som föregående talare så är jag jätteintreseerad av vilka bolag du äger. Du har tidigare skrivit att du väljer att investera i tillväxtmarknader, då har jag 2:
    1. Är själv medlem på Avanza men hittar inget bra alternativ att invester i ex.vis brasilianska aktier om vi då inte pratar "aktiefond". Hur gör du?
    2. Om du hittat något intressant att investera i, hur värderar du om en aktie är köpvärd eller inte?

    SvaraRadera
  4. Hej Martin

    Jag investerar i en mängd bolag världen över för att få en bra spridning och för att kunna välja ut precis de bolag jag vill. Många aktier (stora bolag) finns noterade på andra listor än "hemma-landets" lista. T.ex. finns en del brasilanska oljebolag noterade i USA.

    Jag gör en ordentlig sifferanalys där jag jämför år för år och trender och använder nyckeltal såsom P/E, P/B, P/S mm. Sen försöker jag lista ut om företaget har en "moat" en mur t.ex. en konkurensfördel som gör att bolaget kan överprestera på lång sikt jämfört med övriga bolag. Jag äger inga cykliska bolag utan köper bolag med stabila intäkter och stabila vinster som har en förmåga att kunna höja utdelningen.

    ägaminitd

    SvaraRadera
  5. Vivendi skall vara noterad på både Paris och USA börsen, dock kan jag inte hitta den på Avanza där jag skall kunna hitta USA aktier. Har du nån aning om varför?

    Tack på förhand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ringa in order via Avanza om du vill köpa i USA. Dock vet jag inte om aktien i USA ger samma "rättigheter" som aktien i Frankrike. Maila Vivendi och fråga.

      MVH

      Radera
  6. Härligt att se att du är tillbaka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan! Kul att du uppskattar det jag skriver!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...