söndag 27 maj 2012

Investeringsstrategi och lite övrigt

Jag tänkte uppdatera er lite på statusen kring min väg mot att "äga min tid". Jag har, som jag tidigare skrivit, gått från hårt skuldsatt till att vara lågt skuldsatt och under tiden byggt upp tillgångar. I det här inlägget får ni en bra historisk återblick. återblick 2011

2012 handlar om att fortsätta amortera men i en lägre takt, ca 3000 kr per månad. Det stora fokuset handlar om att bygga upp tillgångarna så att de kan generera utdelningar. Jag försöker att avsätta 32 000 kr i snitt i högutdelande aktier och aktier med en hög utdelningstillväxt.

Min strategi bygger på att köpa lågt värderade bolag, med en hög utdelning (direktavkastning). Utdelningen ska även öka över tid. Jag vill att bolagen är så pass starka så att de kan öka sin utdelning i takt med att vinsterna ökar.

Strategin i sig är inte komplicerad utan bygger på "underverket" ränta på ränta effekten. Effekten av ränta på ränta är enorm över tid.

Dock finns det svårigheter med att hålla sig strikt till strategin...

Det gäller att ha tålamod och månad för månad sätta in 32 000 kr. Jag får inte tumma på det här! Ibland känns det som att tillgångarna ökar med "snigels fart" men sanningen är att det går fort. Jag måste ha tålamod.

Det gäller att köpa "rätt" bolag som är lågt värderade och kan behålla och/eller höja utdelningen över tid.

Det gäller att inte bry sig om att börsen går ner och värdet i aktiedepån minskar. Tänk utdelning och försök glömma kursutveckling.

Det gäller att ha låga förvaltningskostnader och inte köpa och sälja för mycket aktier. Behåll bolagen så länge inget i deras verksamhet förändras dramatiskt.

Det gäller att inte läsa för mycket tidningar och lyssna på för mycket nyheter, man blir lätt påverkad av detta. Domedagen nämns allt för ofta i media. 80 % av småspararna köper på toppen och säljer på botten. Jag köper regelbundet och ju mer kris och katastrof, som inprisas, ju bättre. Jag får fler aktier för pengarna vid dåliga börstider!

Framtiden såg för ca 18 månader sedan mörk ut men nu ser jag ljuset. Med låga kostnader och relativt hög inkomst finns förutsättningarna för att redan 2017-2018 erhålla passiva inkomster som täcker mina levnadskostnader. Det här trodde jag inte var möjligt när jag startade i december 2010.

Så här ser min prognos ut just nu rörande årlig utdelning. Jag reviderar detta en gång per år och ska göra en revision i slutet av året. Med offensiva antaganden så ser det ut ungefär så här:

2012 ca 50 000 - 55 000 kr
2013 ca 85 000 - 90 000 kr
2014 ca 120 000 - 125 000 kr
2015 ca 155 000 - 165 000 kr
2016 ca 190 000 - 210 000 kr
2017 ca 245 000 - 255 000 kr
2018 ca 290 000 - 310 000 kr

Min sambo brukar säga att når vi upp till hälften av våra mål så har vi uppnått något väldigt bra. När jag tänker tanken att nå halva målet 2018, dvs 150 000 kr per år i utdelningar så ryser jag. Tänk att kunna erhålla 150 000 kr per år i utdelningar resten av livet. Det blir mycket "gratispengar" som trillar in.

Att jag ska "äga min tid" innebär att jag kan disponera min tid som jag vill. Jobba när jag vill och om jag vill, äta när jag vill, sova när jag vill och resa när jag vill. Så som livet borde vara. Mindre stress och mer tid för familj och vänner.

Trevlig söndag!

ägamintid

10 kommentarer:

  1. Som alla andra som läser tråden här är jag enormt inspirerad av er resa!

    Fråga när det kommer till skulderna, hur lång tid beräknar du att ni har kvar? är målet att ha 0 i skuld eller hur ser det ut där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att kunna inspirera!

      Målet är att få ner skulderna till 0. Nu har vi ca 200 000 kr i lån kvar. Lån som är kvar sedan "gamla synder". Dock vill jag i dagsläget köpa aktier istället för att amortera, därav de relativt små amorteringarna i relation till aktieköpen. Räknar med att vara skuldfri inom 4-5 år med nuvarande takt på amorteringarna.

      Radera
  2. Bra jobbat. Säljer du dina aktier om direktavkastningen minskas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag tar mig en allvarlig funderare om bolagen sänker utdelningen. Detta är oftast ett tecken på svaghet. Men jag alltid individuell bedömning av varje innan innan jag säljer.

      Radera
  3. Hej.
    Som småbarnsförälder med stort lån på villa i storstad, så undrar jag om ni själva ser er hamna i en liknande familjesituation (nej ni behöver givetvis inte gå in på ert privatliv) framöver, med barn, villalån, ev behov av två bilar pga jobbtider och dagistider, föräldraledighet med lägre inkomster, kläd- och matköp till barn, thailandssemester med familj för typ 35.000 + mat&nöje?
    Misstolka mig inte, jag är imponerad av det kapital ni har möjlighet att sätta av, och att ni GÖR det, men jag har svårt att se det som rimliga summor den dag ni skaffar barn och/eller villa?
    Inkomsterna kommer minska, utgifterna kommer öka...
    Har ni något tänk ang. detta?
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Dina frågor är mycket berättigade och jag ska försöka svara så gott jag kan! Jag har en plan för familj som, precis som du säger, kommer innebära lägre inkomst och högre kostnader. Vi har båda bra avtal så inkomsterna kommer ligga kvar rätt högt. Hus eller villa kan det mycket väl bli framöver och det kan kosta något mer än dagens lägenhet.

      Avseende ökade kostnader så tänkte jag ta av de 7000 kr som idag sätts av till resor varje år. Om dessa pengar istället går till familjen och de ökade kostnader som detta innebär så tror jag att jag kan täcka upp det mesta. Avseende bostad (villa) så tänkte jag undvika att köpa det allra dyraste och största utan istället nöja med med något billigare hus men ändå ändamålsenligt.

      Eftersom jag har tjänstebil idag så blir det inte väldigt mycket dyrare med en bil till.

      Summa sumarium så tror jag inte att det går att spara riktigt på dagens nivå och det är med i min långsiktiga plan.

      Det är viktigt för mig att ha en balans mellan konsumtion och sparande och jag vill leva under tiden jag når målen.

      Ovanstående siffor i årlig utdelning inkluderar att sparandet kan minska kommande år.

      Sen har jag uppsidor på en del andra projekt i mitt privatliv och arbetsliv som gör att avsättningarna också kan öka om jag har lite tur. Men tur är inget jag förlitar mig på.

      Hoppas jag svarade på dina frågor. Om inte så ställ dom igen eller ställ följdfrågor.

      mvh

      ägamintid

      Radera
  4. Hur tänkter du angående portföljrisk- och valutadiversifiering? Hur många bolag har du i dagsläget, vad är målet och har du något max antal?

    Jag har tio företag i dagsläget, men bevakningslistan är lång med många potentiella kandidater. Moment 22-risk mellan att sprida riskerna och att tappa kontrollen över sina innehav.. Har du gjort upp någon prioriteringslista baserat på pris eller andra kriterier?

    Kul att du börjat skriva igen och att allt rullar på bra för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har 20 bolag i dagsläget och kan tänka mig att ha fler eller färre. Har inget mål och storleken på de olika innehaven varierar. Jag vill ha bolag som har verksamhet i hela världen. Det kommer göra att min valutarisk minskar. Jag ser det som större risk att få lönen i SEK och bara äga nationella svenska företag än att äga multinationella företag med diversifierade intäkter.

      Jag har en lång lista med bolag som jag finner intressanta. Jag sätter också upp möjliga punkter där jag tänker köpa dom. Just nu har jag fokus på Europeiska bolag. Jag lägger tillräckligt med tid varje dag för att följa mina bolag. Det räcker att läsa alla delårsrapporter och lite övrigt för att vara upp to date.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Hej!

    Tack för en inspirerande blogg, mycket spännande att läsa om ert sparande och investerande. Jag är mycket imponerad av er sparkvot och er strävan, mycket bra jobbat!

    Men, jag har några funderingar. Du skriver, vad jag kan se, enbart om aktier. Nu är inte jag expert inom området men jag har förstått att långsiktigt så är fördelningen mellan olika tillgångsslag avgörande för utvecklingen, dvs borde du inte sprida era investeringar på räntepapper, hedgefonder, fastigheter mm. Vissa påstår att man kan i princip nå lika (eller tom högre) avkastning till en betydligt lägre risk.
    Min andra fundering är varför ni satsar så på amerikanska aktier? Blir det inte dyra transaktionskostnader och en valutarisk? (och många ägg i samma korg)
    Sedan har jag själv funderat på det här med att försöka med "stockpicking" eller köpa billiga indexfonder, vad är smartast? Man vill ju tro att man kan slå index långsiktigt men kanske ska man bara försöka följa index så billigt som möjligt. Vad är dina funderingar kring det?

    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för de fina orden!

      I dagsläget har jag aktier och likvida medel och lite konst. Jag kommer lägga allt krut på aktier kommande 5 år. Det är bäst möjlig avkastning över tid och enkelt att hantera. Det är krångligare om jag ska köpa fastighet. Fonder kommer jag aldrig handla i. avgifterna stör mig allt för mycket. På sikt kan jag tänka mig både fastighet och mark och kanske även andra tillgångar men inte i dagsläget. Aktierna ger mig räntan som jag kan återinvestera och på så sätt växa mitt kapital. Mark eller konst t.ex. genererar inga kassaflöden förrän jag säljer den.

      Jag har ett courtage på 100-300 kr per affär jag gör i USA och Europa. Jag tycker detta är ganska lite. Eftersom jag tänker äga aktierna livet ut eller i många år för de flesta aktier blir detta inte mycket. Jag tycker avanzas USA-handel är bra då det bara kostar ca 100 kr för en affär.

      Det viktiga är inte vilken börs aktierna är noterade på och vilken valuta noteringen är i. Det viktiga är att bolagen har intäkter och inköp från flera världsdelar eller länder så att de får en naturlig valutasäkring. Jag brukar ta Philip Morris som exempel. De är noterade i USA men har samtliga intäkter utanför USA. Detta innebär teoretiskt att ju mer dollarn går ner, ju högre vinst per aktie når Philip Morris och kursen kommer gå upp i takt med att USD sjunker.

      Det viktiga är inte antalet innehav utan viktningen. Man kan ju ha 100 innehav men där ett innehav står för 99 % av värdet.

      I första hand ska jag bygga en "kassamaskin" som matar mig med utdelningar och som sedan kan återinvesteras och sedan ge ännu mer utdelningar.
      Detta kommer naturligt leda till att kurserna går upp och värdet på min depå stiger. Men jag ska inte leva på portföljvärdet utan utdelningarna som mina innehav ger.

      Hoppas jag svarade på dina frågor.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...