tisdag 22 maj 2012

Hur spenderar jag mitt "fria kassaflöde"?


Ett företag genererar kassaflöde. Om det är ett framgångsrikt bolag så genererar det ett stabilt och bra kassaflöde. Kassaflöde är något väldigt bra då man kan använda det till en massa roliga saker. Ett företag kan t.ex. investera i ny teknik, återköpa egna aktier, dela ut pengarna till ägarna eller lägga pengarna i kassakistan för framtida möjligheter.

Det fungerar precis på samma sätt när det gäller privatekonomi.

Jag har ett "fritt kassaflöde" som består av mitt hushålls inkomst minus våra månatliga utgifter. Det jag har kvar när jag betalat det som är nödvändigt (t.ex. hyra, mat, kläder, telefon, el etc) är mitt fria kassaflöde.

Det är här det roliga kommer in! Jag kan göra vad jag vill med dessa pengar och det tycker jag är lyxigt!

Eftersom jag vill använda mitt kassaflöde för att få ännu mer kassaflöde så försöker jag använda det på ett effektivt sätt.

Så här använder jag mitt fria kassaflöde:

Amortering - i dagsläget amorterar jag 3000 kr per månad vilket är betydligt mindre än 2011. Det beror på att jag har fått ner skulderna till en lägre nivå, en nivå som jag bedömer vara rimlig.

Aktieköp - ca 32000 kr per månad. Jag köper aktier i lågt värderade bolag med utdelning. Målet är att dessa aktier ska "yngla av sig" och ge mig utdelningar som jag kan återinvestera för att kunna köpa ännu mer aktier. I dagsläget erhåller jag utdelningar på ca 3000 kr per månad vilket också är en del av mitt "fria kassaflöde".

Resor - Jag och min sambo gillar att resa så vi sätter av 6000-7000 kr varje månad till ett resekonto så att vi kan åka iväg några gånger per år.

Hur fördelningen ser ut månadsvis kan variera lite beroende på hur aktievärderingarna ser ut. Ibland amorteringar jag mindre och ibland mer och ibland köper jag mer aktier och ibland mindre.

Jag tycker att mitt fria kassaflöde är en fröjd att spendera!

Vad gör Ni med ert kassaflöde?

ägamintid

12 kommentarer:

  1. Wow! Spara du 32000kr varje månad till aktieköp?!

    Vi strävar efter den classic 10% av nettoinkomst som är en mycket mindre belopp.
    Jag vet inte hur vi slösar bort resten av pengar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt hushåll sparar detta. 10 % är inte dåligt men jag hade försökt ta reda på vart resten av dina pengar försvinner! Tack för att du tittade in i bloggen

      Radera
    2. Även så det är mycket och jag är väldig imponerad...... jag inser att jag inte så bra som jag trodde !

      Så.....vi spara 10% till fonder,aktier och ISP konto. Amoterer också 2000-4000kr varje månad. Vi brukar har lite pengar kvar på slutet av månad som överföras till sparkonto.

      Radera
    3. Mitt råd till dig är att göra en uppföljning av dina kostnader under t.ex. 3 månader och se vart dina pengar ta vägen. Det är enkelt. Använd excel och gå igenom dina kontoutdrag (kolla vad du har på kontot när månaden börjar och vad du har på kontot när månaden är slut) och se vad du har köpt och vilka räkningar du har betalat. Du kommer troligen bli förvånad över vart dina pengar tar vägen!

      Återkoppla gärna om du gör ett försök att spåra dina kostnader.

      Radera
  2. Härlig blogg! blev lite förvånad över hur stor resesparandet var, trodde du var lite snålare ;) men gött att även ni unnar er något extra ibland!

    Vet du ungefär hur mkt mndre sparandet blivit sen du bytte jobb?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Resekontot är rätt stort och i övrigt försöker vi göra det vi tycker om. Det är viktigt att nå en balans mellan konsumtion och sparande och ha kul på vägen, innan målet nås!

      Mitt nya jobb ger mig ca 2-3000 kr mindre varje månad men det duger ändå bra!

      Radera
  3. Beloppen som ägamintid anger är för han och hans sambo gemensamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer! Alla belopp avser mitt hushåll, dvs jag och min sambo.

      Mvh

      Radera
  4. Först och främst, inspirerande blogg!
    På tal om att investera sitt fria kassaflöde, hur är din inställning till prefensaktier?
    (Tänker främst på fastighetsbolag såsom Sagax, Balder och Klövern,ej Swedbank som har ett annorlunda upplägg.)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kan tänka mig att investera i preferensaktier men äger idag inga. Jag har studerat de fastighetsbolag som du nämner men har en del andra bolag som jag köper före dessa. Tycker att kurspotentialen känns svag i aktierna men utdelningen är god och risken måttlig liten.

      Tack för att du tittade in i bloggen!

      Radera
  5. sjukt vad folk tjänar pengar. spar undan 50% av min ordinarie inkomst+ all övertid men blir inte mer än 10000-12000 i månaden.

    SvaraRadera
  6. Ja, vi har det bra i Sverige! För min del så gäller det mitt hushåll så vi är två personer som sliter ihop pengarna. Med låga omkostnader så går det att ha ett rätt högt sparande varje månad. Du ligger extremt högt om du kan lägga undan 50 % av din inkomst och är själv.

    Vad sparar du till? Köper du aktier? Hur förvaltar du dina pengar?

    Lycka till!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...