torsdag 24 maj 2012

Hög direktavkastning eller hög utdelningstillväxt?

Den frågan har jag ofta ställt mig...

Först och främst ska man hitta lågt värderade bolag, det är a och o. Sen ska de ha en utdelning som är hög, uthållig och stigande.

Jag har räknat på det här med utdelningstillväxt kontra hög direktavkastning och jämfört detta över tid. Min slutsats är att det är bättre att köpa ett bolag med en hög direktavkastning och svagt stigande utdelning än ett bolag med lägre initial direktavkastning och högre utdelningstillväxt.

Att det är bättre att köpa ett bolag med en hög initial direktavkastning beror på att man erhåller större utdelningar som kan återinvesteras vilket gör att man får ett stort försprång mot en aktie som har en lägre initial direktavkastning men en högre utdelningstillväxt.

Här kommer ett exempel:

Jag köper nedanstående två aktier för 10 000 kr vardera och återinvesterar all erhållen utdelning under 10 år. Efter 10 år så slutar båda bolagen att höja sin utdelning och behåller föregående års utdelning.

Aktie A: Har en direktavkastning på 5 % och höjer den med 5 % per år i 10 år

Aktie B: Har en direktavkastning på 3 % och höjer den med 10 % per år i 10 år

Efter 10 år ser det ut så här:

Aktie A:
Erhållen utdelning under 10 år: 8183 kr
Årlig utdelning i evighet: 1246 kr
Yield on cost: 12,46 %

Aktie B:
Erhållen utdelning under 10 år: 5816 kr
Årlig utdelning i evighet: 1003 kr
Yield on cost: 10,03 %

Troligen krävs det ytterligare några år innan aktie B är ifatt. Jag har gjort många exempel och drar slutsatsen att en hög direktavkastning vid inköpstillfället är viktigare än en hög utdelningstillväxt.

En annan sak jag noterade när jag räknade är att köper man en aktie med en direktavkastning på t.ex. 12 % och köper nya aktier för utdelningen varje år så kommer man äga dubbelt så många aktier som när man köpte aktien, efter 7 år. Detta utan att bolaget har höjt utdelningen någon gång under 7-års perioden. Du kommer också ha en yield on cost på ca 25 %. Ränta på ränta är ett underbart fenomen.

Ha en trevlig kväll!

ägamintid



9 kommentarer:

  1. Helt rätt! Det är både säkrare och bättre utdelningsinvestering att kunna köpa stabila bolag till hög direktavkastning. Då är man inte heller beroende av tillväxten och bolag med längre omsättnings- eller vinsttillväxt värderas nästan alltid mycket längre av marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du tittar in i bloggen! Du har precis rätt och skönt att du kan bekräfta mina iakttagelser. Det är väldigt roligt det här med ränta på ränta.

      När ska du sluta jobba och leva på din utdelning?

      Radera
    2. Det är långt kvar :) Vi pratar om minst 10 år till innan det börjar bli tillräckligt intressant Yield on Cost!

      Men..men för eller senare så är man (förhoppningsvis) där :)

      Radera
  2. Bra perspektiv och exempel. Bättre att satsa på hög utdelning än tillväxt, om man måste välja.

    Såg t.ex. att stabila brittiska RSA (försäkringsbolag som äger Trygg Hansa bla) har nästan 10 procent utdelning. En sådan investering kan man då kanske räkna hem pga ränta på ränta även fast utdelningen växer väldigt långsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått igenom RSA men inte köpt än. Jag läste att Skagen har köpt vilket brukar vara ett gott tecken. Även Aviva har hög utdelning. Jag har bestämt mig för att öka andelen "högavkastare" och avvakta lite med bolag med utdelningstillväxt. Det gäller dock att vara säker på att bolagen i fråga inte sänker utdelningen. Ofta, men inte alltid, finns det en anledning till den höga yielden.

      Radera
  3. tumregeln [totalavkastning=direktavkastning+tillväxt] brukar stämma bra. Men tumregeln inkluderar stigande aktiekurs. Tittar vi bara på utdelningssidan så är yield mer värt än tillväxt.

    SvaraRadera
  4. Hej där,

    Har en liknande strategi som du tror jag och det rullar på rätt så hyggligt såhär långt.

    Köper du även aktier i bolag som i nuläget inte har någon utdelning i nuläget eller är inriktningen strikt på bolag som delar ut idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett av mina kriterier är att bolagen delar ut pengar. Sen ska värderingen vara låg. Tack för att du tittade in.

      mvh

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...