onsdag 30 maj 2012

Börsnedgången är min vän

Börsnedgången är för de flesta jobbig. Ibland även för mig då man ser sitt kapital minska dag för dag. Jag hör vänner och arbetskamrater klaga på nedgången. Jag ser nedgången som min vän då jag har chans att ackumulera upp aktier i en nedåtgående marknad eller stillastående marknad.

Jag får fler aktier för mindre pengar. Det gäller att vara kall och köpa regelbundet när lägen finns. Jag har inte förmågan att pricka botten eller sälja på toppen så jag försöker köpa regelbundet för att sprida risken. Så länge jag har ett stort inflöde i aktiedepån ser jag därför gärna att börsen fortsätter sin kräftgång ett tag till så att jag hinner köpa in fler kvalitetsföretag.

Under tiden börsen går ner så fortsätter mina utdelningar att flyta in och jag kan köpa ytterligare aktier. Vid årsskiftet kommer jag sätta nå ca 50 000 kr i utdelningar på årsbasis vilket motsvarar ca 2 månadsinsättningar för mig. Man kan säga att jag sätter in 14 månadsinsättningar varje år mao! Effekten av återinvestering av utdelningar är enorm över tid och det ska jag ta tillvara på.

Jag ser börsnedgången som min bästa vän och står gärna ut med deprimerad börs ett bra tag till. Jag har verkligen ingen brådska då jag inte behöver pengarna som jag köper för. Det är roligare att fiska aktier när börsen går ner än att jaga i en uppåtgående marknad.

Idag ser jag med glädje att flera av de större oljebolagen sjunker kraftigt. Min nästa affär kan mycket väl bli ett inköp av TOTAL, ENI eller Chevron.

Hur ser ni på börsnedgången? Fiende eller vän? Jobbig eller rolig?

ägamintid

10 kommentarer:

  1. Närkommerutdelningen30 maj 2012 20:14

    Självklart är det ens bästa vän när man satsar på bolag med hög utdelning och och har mycket likvider!

    Men undrade om du hade lite koll på Storebrand som jag såg att du var lite intresserad av på Börssnack. Har du koll på varför den är så nedpressad? ser ju onekligen väldigt intressant ut.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat på Storebrand då de har en i grunden sund verksamhet och värderingen på en "normal vinst" är riktigt låg. Dock har de ingen utdelning så jag väljer istället att köpa Gjensidige. Kursen är pressad pga av nya regler i Norge. Läs deras rapporter på hemsidan. Det är ett mycket sunt bolag.

      mvh

      Radera
  2. En jobbig vän. En sån som kommer med beska sanningar för ens eget bästa...

    Det är bara när börsen går ner som jag vågar öka andelen på aktiedepån, så jag är helt inne på din linje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mmmm, precis. En god vän säger sanningen! Du verkar ha bra psyke?! Det är lätt att dras med och jaga uppgångar!

      Radera
  3. Som relativt ny utdelningsinvesterare försöker jag vrida om min hjärna till att gilla röda börssiffror istället för de gröna som jag gillat i alla år hittils, det är inte helt lätt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste vara en omställning. Att älska att se sina pengar minska är inte alltid så lätt.... Men över tid är det ju meningen att både kurserna och utdelningen ska stiga.

      Radera
  4. Hej "ägamintid" !

    Jag undrar vad som händer med dina akier om Avanza
    eller Nordnet går i konkurs?

    Insättningsgarantin gäller väl endast likvida medel,eller?

    Tack för den bästa utdelningsblogg jag läst!!!
    mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger mina aktier själv så det är ingen risk för mig om Avanza eller Nordnet går i konkurs. Mina enskilda bolag kan ju gå i konkures och då är det jag som får ta smällen.

      Insättningsgarantin gäller likvida medel och kanske något annat. Jag vet inte.

      Men ingen kan ta ifrån mig de tillgångar jag själv äger.

      Tack för dina fina ord!

      ägamintid

      Radera
    2. Investerarskyddet är på 250 000 SEK att jämföra med insättningsgarantin som är på 100 000 euro.

      Därför har jag depåer på SEB, Handelsbanken, Swedbank, Skandiabanken, Aktieinvest, Avanza och Nordnet. Funderar på att skaffa Danske bank också när alla övriga "slagit i taket"

      https://www.insattningsgarantin.se/sv/Investerarskyddet/

      Radera
    3. Jag äger ju själv aktierna. Det ska vara om en bank förvaltar dina aktier som detta blir aktuellt. Skulle t.ex. Nordea gå i konkurs så äger jag fortfarande mina aktier juridiskt. Jag ser ingen problematik så länge jag själv äger aktierna. Detta är just fördelen med ISK eller "vanlig depå", att du själv är ägare, till skillnad från kapitalförsäkringen.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...