söndag 20 maj 2012

Bolag under bevakning för kommande inköp

Jag har tagit det lite lugnare senaste tiden med aktierna men har några bolag som jag finner intressanta till dagens kurser.

Chevron tycker jag är ett bra val kring 95-100 USD. Utdelningen höjdes nyligen och de ger nu 3,6 % i direktavkastning. Utdelningen har stigit varje år i 25 år.

Kinder Morgan Inc har tagit rejält med stryk handlas till 33 USD och ger en utdelning på ca 3,8 %. De beräknar höja utdelningen ca 10-12 % per år fram till 2015.

Sanofi handlas kring 54 EUR med en direktavkastning på knappt 5 %. De beräknar höja utdelningen till 50 % av årsresultatet vilket gör att jag förväntar mig att utdelningen kommer höjas 10-15 % de kommande 2 åren.

Oriflame handlas till låga multiplar och med en utdelning på 6,5 % tycker jag att de ser intressanta ut.

Vivendi har jag tidigare köpt på 16 EUR, de har nu gått ner ytterligare vilket gör att jag kommer öka i bolaget. Utdelningen ligger på ca 7,5 %. Värderingen känns mycket låg.

Av ovanstående bolag äger jag aktier i Kinder Morgan Inc, Sanofi och Vivendi.

Vad köper ni för bolag?

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Var / hur köper du Vivendi? Jag har Avanza och tillgång till USA aktier men just Vivendi hittar jag inte bland utbudet
    /Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      jag har köpt Vivendi i Frankrike. Försöker i möjligaste mån köpa aktiernna på deras "huvudmarknad".

      MVH

      Radera
  2. Hej, glömde en sak :=). Jag uppskattar verkligen din blogg, du skriver bra och verkar vara en väldigt smart snubbe med ett sunt tankesätt.
    Jag är precis som du intresserad av att göra en extra hacka istället för att låta inflationen äta upp mina surt förvärvade slantar. Dock måste jag erkänna att jag inte är speciellt duktig. Det finns mycket information att tillgå kanske för mycket och jag har svårt att sålla bland informationen eller rättare sagt veta vad jag skall kolla efter samt var man gör detta.

    Med andra ord jag vill precis som de flesta köpa stabila bolag med bra historisk direktavkastning till ett bra pris. Men hur vet jag detta? Ett exempel är att jag köpte bl.a. P&G för två veckor sedan (gav 64.10). Detta mest p.g.a. att bolaget enligt min mening är just stabilt och utdelande bolag, men om det var ett bra pris eller ej vet jag inte.

    Jag vore extremt tacksam om du kunde hjälpa mig genom att göra en analys av just P&G och förklara hur du tänker, vad letar man efter i rapport för att veta om det är köpläge resp. inte, vilka nyckeltal är intressanta, hur ser jag om kassaflödet är starkt eller inte..

    Jag håller även på att snegla på Philip & Morris, jag har samma frågetecken där som jag beskrivit ovan.

    Jag förstår att inget kan säga med säkerhet si eller så men jag vill ändå kunna göra en skaplig analys innan jag köper ett företag, just nu vet jag inte hur man gör detta och skulle som sagt vara extremt tacksam om du kunde hjälpa mig på traven..
    /Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden! jag gör så gott jag kan trots ont om tid! Det behöver inte vara så svårt då många av bolagen sköter det själv åt dig. Ger du dina pengar till starka bolag med bra ledare så kommer de förvalta bra åt dig. Kolla in bloggen dividendmantra.com. Han har ingen större kunskap men det går bra ändå. Det viktigaste för mig är att bolagen har en "moat" och att värderingen är låg. Utdelning är förstås också ett måste då jag ska leva av dom. Lycka till!

      Radera
  3. Har också haft ögonen på Oriflame. Ska bli intressant att se om den kommer falla mer än utdelningen här nästa vecka eller om den kommer visa sig lika stark som den har varit de senaste dagarna. En givet köp efter utdelning omkring 210 blir det för mig i alla fall!

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, aktien ser bra ut på dessa nivåer. Håller med dig! Runt 200 kr vore bra!

      Radera
  4. Tack för en riktigt bra blogg! Fortsätt blogga.

    Tycker du även ska kola in Duni.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska försöka hinna blogga men räkna inte med allt för många uppdateringar. Siktar på 1-2 gånger per vecka. Tack för dina uppskattande ord!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...