söndag 5 februari 2012

Så här ser portföljfördelningen ut per dagens datum

Jag satt och tittade på min portfölj nu i eftermiddag och summerade ihop de olika innehaven. Jag har just nu 17 aktier i portföljen. Så här ser fördelningen ut:



Vad ska man säga om fördelningen då? Ja, jag har egentligen köpt de bolag som jag tror mest på och de jag kan köpa till lägst värdering och så här råkar det se ut. Självklart vill jag inte ha för stor slagsida åt en enskild bransch men jag är mest intresserad av att äga de bolag som är lägst värderade. Att jag landat in i energi och finans och försäkring är inte konstigt då flertalet av bolagen här, främst inom finans och försäkring, är depressiva för tillfället.

Hälsovård har inte heller rosat marknaden då många lider av patentutgångar och hårdnad konkurrens från billigare kopior.

Jag är nöjd med de innehav som jag har och fördelningen branschvis. Jag har ingen verkstasd vilket beror på att jag inte vill äga cykliska bolag i för stor utsträckning. Jag tycker dessutom att värderingen är hissnande, inte minst i Sverige där Atlas Copco, Sandvik och Volvo handlas på nivåer som är helt omöjliga för mig att räkna hem aktierna på. Jag kommer inte att köpa verkstad förrän en stor korrektion. Sen gillar jag i grunden inte cykliskt då jag vill ha bolag som kan höja vinsterna över tid och inte bolag som tjänar multum i högkonjunktur och gör förlust i lågkonjunktur.

"Övrigt" består bl.a. av KMI som räknas in under "utilities" och är noterad i USA. KMI är ett av mina favoritinnehav. Jag har skrivit om bolaget tidigare i bloggen. Sök i bloggen så hittar ni mer information.

Hur ser er fördelning ut i portföljen?

Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!
ägamintid

5 kommentarer:

  1. Sitter till 80% likvid. Väntar och ser var vi ska, är inte helt positiv.
    Men jag har innehav i AZ, HM och Fortum. Samt lite aktier i Nokia som är en chansning.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Hur ser du på vanligt aktiedepå, KF och investeringssparkonto för investeringar med högutdelning och långsiktiga mål?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  3. ...ska tillägga att det är långsiktigt utdelnings placeringar med nya investeringar en gång i månaden. (den sista delen som gör mig funderas över vilken typ som är bäst)

    Johannes

    SvaraRadera
  4. 17 aktier! En riktigt skön utdelningsportfölj låter det som! Måste vara så himla befriande att få känna de där pengarna ramla in på kontot utan att behöva lyfta ett finger för dem.

    Min portfölj som fortfarande är under uppbyggnad består av följande:

    C-Rad 15%
    Clas Ohlson 35%
    Mineral Invest International (suck) 10%
    CLS 10%
    Shelton Petroleum 10%
    Balder pref. 20%

    Har avvecklat mycket av min risk med den vinst den tillfört för att vika över till utdelningar. Just nu ramlar det endast in ca 13000kr, men vi hoppas kunna tredubbla den summan till nästa år.

    Tycker precis samma sak som dig om de svenska verkstäderna. Varför investera i detta träsk som mellan varven lever på konstgjord andning. Tänker främst på personalneddragningar man allt som oftast gör och de stimulanspaket som USA sjösatte för att dopa börsen 2010.

    SvaraRadera
  5. Du skrev om Tesco för snart en månad sedan. Har du hunnit analysera något som vi läsare får ta del av? Vore intressant att höra vad tycker nu när priset kommit ner och direktavkastningen ser aptitlig ut.

    Mvh
    Eddie

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...