måndag 2 januari 2012

Utdelningsinvestering är min melodi


I USA finns det ett välkänt begrepp som heter "dividend growth investing". Strategin innebär att köpa aktier i bolag som höjer sin utdelning årligen och på så sätt förränta sin investering. Ränta på ränta är som bekant ett mäktigt fenomen och kan snabbt förvandla små investeringar till mycket stora. Jag ägnar mig till viss del åt denna strategi även om jag inte bara köper bolag som höjer utdelningen utan jag försöker också köpa bolag med en hög direktavkastning som "ynglar av sig" pengar till mig för ytterligare investeringar. Mitt självklara mål är dock att hitta utdelningshöjande bolag med en hög direktavkastning, något som är lättare ju mer pressad börsen är. Eller med andra ord att hitta lågt värderade bolag med starka kassaflöden.

Bolag som har höjt utdelningen i många år har en stabilitet som jag kräver när jag investerar mina surt förvärvade slantar. Bolagen har haft förmågan att genomgå kriser och ändå lyckats tjäna pengar och dela ut pengar. Att äga bolag med en lång historik av utdelningshöjningar är enkelt då bolagen är framgångsrika. Ofta är de marknadsledare i sin bransch med starkt varumärke och god lönsamhet. Ofta är de finansiellt starka och har förmågan att investera när andra bromsar och ta marknadsandelar i tuffa marknadslägen.

När jag söker bolag som söker jag bolag med starka kassaflöden, god lönsamhet, god historik och en historik av goda utdelningar. Sen ska dessa aktier handlas till låga priser och det är därför jag alltid köper de svagaste bolagen varje månad på min bevakningslista. Jag är inte intresserad av kortsiktiga rörelser i aktierna och behöver ingen koncentrerad portfölj utan jag jobbar med att ha många bolag i portföljen och ha en mycket liten bolagsrisk i min portfölj.

Som det ser ut nu så kommer jag erhålla 50-60 utdelningar under 2012 vilket motsvarar 4-5 st per månad. Det börjar bli ett jämt och bra flöde av pengar som dimper in på likvidkontot för återinvestering. Jag sätter in pengar till depån varje månad (12 gånger per år) och sedan köper jag även aktier för de utdelningar som jag erhåller varje år vilket gör att jag kan köpa aktier för betydligt mer än för de pengar jag sätter in i depån. Kraften i dessa återinvesteringar tror jag på sikt kommer göra att min portfölj sväller ordentligt och slutligen kan försörja mig. Det är min tanke iallafall.

Att investera i utdelningshöjande bolag och bolag med god utdelning är min melodi för att en dag äga min tid och det är av dessa utdelningar som jag och min sambo ska leva av!

Det finns många bloggar i USA som handlar om utdelningsinvestering. Två av de bästa är:

http://www.dividendgrowthinvestor.com/
http://www.dividendmantra.com/

Den första bloggen handlar om att investera i dividend growth stocks och innehåller många analyser av intressanta bolag.

Den andra handlar om en ung man ambitionen att sluta jobba vid 40-års ålder. En fantastiskt bra blogg som innehåller analyser av bolag men också mycket intressanta tips och idéer från verkligheten. Personen som driver bloggen är helt transparent och visar faktiska siffror och faktiska utdelningar vilket gör det extra kul. Jag hämtar mycket inspiration från dividendmantra.com Kolla in bloggarna!

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Kloka tankar! Jobbar själv också med ganska många bolag i portföljen, men inte så många rena högutdelare. 50-60 utdelningar per år låter inte dumt, antar att det är en del USA-bolag då.

    Ska kolla in länkarna vid senare tillfälle!

    SvaraRadera
  2. Tjena, Tobias här igen.
    Kolla in Kraft Foods, Coca-Cola, Unilever, Exxon Mobile, Heinz.

    Underbara bolag som är en ära att äga.

    SvaraRadera
  3. Thanks for the kind words ägamintid! I appreciate your support. It means a lot. It's also fun to watch your journey take form and I think you're doing great. Keep up the fantastic work.

    Best wishes!

    SvaraRadera
  4. Tobias, vilken mäklare använder du för att handla med amerikanska aktier?

    De aktier som du skrev ser riktigt intressanta ut!
    Mvh Peter

    SvaraRadera
  5. Avanza, men du måste dock köpa via mäklare.
    tror courtage ligger på 30dollar.
    Så passa på att köpa för lite större summor när du handlar på USA-börsen.

    SvaraRadera
  6. Rekomenderar du att handla Sanofi i USA eller Frankrike?

    SvaraRadera
  7. Gustav

    Japp, jag äger amerikanska bolag och även Europeiska som delar ut ett par gånger per år.
    Det blir rätt många utdelningar efter ett tag.

    Tobias

    Mycket fina företag! Jag gillar den typen av bolag.

    Dividend Mantra

    You are welcome! Your blog give me so much inspiration! Keep up the good work. We keep in touch!

    Peter

    Jag använder mig av Avanza men jag gissar att samtliga nätmäklare har rätt goda möjligheter att handla i stort sett vilket bolag du vill. Jag betalar 15 USD för att köpa ett amerikanskt bolag. Dock är det mycket dyrare att handla bolag på andra börser som Paris t.ex.

    Tobias

    Ja, vissa bolag behöver köpas via mäklare men inte de större amerikanska. De köper jag via nätet.

    Gustav

    Jag skulle köpa där courtaget är lägst och då tror det är bäst att köpa i USA för din del.

    Tack för era kommentarer! Lycka till med affärerna!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...