tisdag 31 januari 2012

Månadsbokslut januari - Då var jag halvmiljonär gånger 2!

Månadsbokslut igen! Och det ser bra ut!

Nu äger jag aktier till ett värde av 500 000 kr och har ett eget kapital (nettotillgångar) på över 500 000 kr! Känns skönt att ha uppnått denna nivån på aktieportföljen. Alla psykologiska nivåer är viktiga och konfirmerar att jag är på rätt väg. Ju större aktieportföljen blir ju mer kommer den "yngla av sig" i form av utdelningar.

Jag och min sambo fortsätter vår resa mot att äga vår tid och det känns bra att kunna bocka av halvmiljonen! Nu siktar vi mot miljonen men det kommer ta några månader till. Nedan ser ni balansräkningen per sista januari och den är riktigt vacker! Det känns skönt att gå in i februari med ytterligare en mycket framgångsrik månad i bagaget.


Nedan syns ett diagram över utvecklingen av tillgångar, skulder, eget kapital och aktierna. Grafen är gjord utfrån siffrorna i balansräkningen ovan. Det är kul att följa utvecklingen med grafer och särskilt när de pekar uppåt. Om Ni undrar varför så många månader är med så beror det på att jag har gjort en prognos fram till slutet av 2013 som också är med i diagrammet. Jag befinner mig nu ungefär där den gröna linjen korsar den lila (januari 2012).


Nedan syns grafen över hur mycket nettoförmögenheten har ökat varje månad (blå) och hur mycket den i snitt har ökat varje månad sedan start (röd). Jag har hållit på i 14 månader nu med att följa upp utvecklingen och som ni kan se av den röda linjen så ligger nettoförmögenhetsökningen i snitt på drygt 40 000 kr per månad. En härlig nivå men inte uthållig då den innehåller flera poster som inte kommer tillbaka 2012. Som ni ser så sjunker snittet då jag, även i detta diagram, gör en prognos för kommande månader. Att snittet sjunker beror på att jag inte räknar med att ha samma flöde som jag hade 2011 då jag hade engångsintäkter. Jag befinner mig nu vid den svarta pilen.


Nedan min yield on cost som ligger på 5,9 %, en liten nedgång jämfört med december vilket beror på att jag flyttat över innehav till ISK och de får då ett nytt högre anskaffningsvärde. Målet för 2012 är att nå 6 % såvida det inte går ut över kvalitén på de bolag som jag väljer. Med några utdelningshöjningar och en inte allt för stark börs så ska nog målet gå att klara.


Nedan syns hur mycket utdelning jag erhåller på månadsbasis om jag skulle sluta att spara nu. Jag är uppe i ca 30 000 kr på årsbasis och trenden är ökande. Årets mål ligger på att nå 50 000 kr i utdelningar på årsbasis.

I januari har jag fått utdelningar från 2 bolag med sammanlagt ca 800 kr. Inte så mycket men mycket av utdelningar kommer på våren.



Ha en riktigt trevlig kväll!
ägamintid

14 kommentarer:

  1. Du är en inspiration.

    Må gott!
    /vat

    SvaraRadera
  2. Jag gillar din blogg, äntligen har jag några konkreta exempel att visa min slösaktiga fru :-) du har fått mej att månadsspara i aktier isf köpa på måfå.

    Lycka till du kommer att nå dina mål snabbare än du tror!

    SvaraRadera
  3. vat

    Tack, det är kul att höra att jag inspirerar!

    Anonym

    Tack för dom fina orden! Kul att jag kan ge inspiration och förändra/förbättra. Jag hoppas du har rätt rörande mina mål!

    Tack för era kommentarer.
    ägamintid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen inspirerade! bra jobbat ; )

      skulle det finnas möjlighet att du dela med dig av dina excel mallar? vill göra liknande upp lägg !

      Radera
    2. Hej!

      Nej, tyvärr skickar jag inte ut excelmallarna då det är många som efterfrågar dessa. Men du kan ju skriva av dom själv och på så sätt använda dom. Hoppas du har förståelse för detta!

      MVH
      ägamintid

      Radera
  4. Vill du dela med dig av ditt excel ark? Behöver inspirera min fru!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Nej, tyvärr delar jag inte med mig då det skulle bli för många mail att skicka. dock kan du ju skriva av min mall själv och skapa ditt egna excelark. Hoppas du har förståelse för detta!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Du skriver "nu äger jag", "Jag befinner mig", "har jag fått", innebär det att ni har en miljon gemmensamt eller att siffrorna är gånger två för hushållet eller är det egentligen er gemmensamma siffror?

    Hur stor del av er resa (utöver inställning och beteende förändring givetvis) är till del av ökade inkomster vs minskade utgifter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det är jag och min sambo som har 500 000 kr i aktier. Vi har bra inkomster och försöker hålla våra kostnader nere vilket gör att vi får ett överskott varje månad på 35-40 000 kr.

      MVH
      ägamintid

      Radera
  6. Som ingenjörstudent tycker jag att snygga grafer är bland det bästa som finns och dina gör mig knappast besviken! Keep up the good work!

    Jag vill återigen tacka för en mycket inspirerande blogg! Jag kan knappt bärga mig till jag kommer ut i arbetslivet (ca 2.5 år kvar..) och kan börja bygga upp min förmögenhet på allvar!

    MVH

    http://fattigtillrik.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som ingenjör kommer du tyvärr snabbt att märka att lönen inte är så mycket att hänga i granen. Visst, du har mer att röra dig med jämfört med din studietid, men du kan i princip glömma "ägamintid"s nivåer. Såtillvida du inte blir chef, men det dröjer för det mesta, och så har du inte speciellt mycket nytta av din ingenjörsutbildning.
      Studierna gjorde iallafall att du kom in på företaget.

      Konkret innebär det naturligtvis att om du vill bygga upp en portfölj att tala om så innebär det i realiteten att du får leva kvar på studentnivå på utgiftssidan. Är du redo för din framtid?

      Radera
    2. Mikael

      Kul att jag kan inspirera! Jag kan understryka att det är otroligt roligt att göra diagrammen nu när graferna går åt rätt håll! Jag är säker på att du kommer få en god inkomst när du är klar. Jag har själv en bra utbildning och det är den bästa investeringen jag gjort i livet! Lycka till!

      MVH
      ägamintid

      Radera
  7. Inget att skicka eller maila om du lägger upp filen och sen bara gör ett inlägg och länkar?

    SvaraRadera
  8. Vad är det för konst du har? Känns som värderingen kan sättas till vad man vill.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...