lördag 21 januari 2012

Läser om Buffett och försäkringsbolag


Jag läser mycket om Buffett och han nämner ofta försäkringsbolag som fantastiska investeringar. Jag tycker det är intressant med försäkringsbolag, främst för att tjänsterna alltid kommer att behövas och snarare öka än minska, enligt min uppfattning. Snart kan man försäkra sig mot allt och det blir allt mer vanligt med olika typer av tilläggsförsäkringar.

Själva affärsmodellen för försäkringsbolagen gillar jag också. De tar försskottsbetalning som de sedan investerar i räntebärande papper och uppnår på så sätt avkastning på "gratis pengar" från kunderna. De lånar av kunderna utan ränta och avkastar sedan pengarna innna de betalas ut till kunderna igen. Läser man några delårsrapporter från ett antal försäkringsbolag så inser man snabbt att det är deras kapitalförvaltning som de tjänar pengar på. Endast en mycket liten del kommer från försäkringsverksamheten.

Jag har ägnat många timmar åt att läsa in mig på försäkringsbolagen och är nöjd med det som jag läser. Deras substansvärden ökar över tid och deras investeringsportföljer växer för varje år som går. Här känner jag att deras affärsmodell kommer till sin rätt på lång sikt. Så länge investeringsportföljen växer hos försäkringsbolagen så kommer de förr eller senare att avkasta bra med pengar. Jag köper gärna försäkringsbolag med stora investeringsportföljer i förhållande till börsvärdet.

Sen binder försäkringsbolag lite kapital i verksamheten och har därför, i regel, goda utdelningar till ägarna. En del återinvesterar mer av vinsten och andra delar ut mer av vinsten. Ju mer de återinvesterar i verksamheten ju mer kommer de avkasta på sikt. Men jag föredrar bolag som kan både dela ut pengar och investera dom klokt i den egna verksamheten.

På lång sikt ser jag försäkringsbolag som stora vinnare. Kortsiktigt kan mycket hända då enskilda år kan leda till stora utbetalningar. Just nu tycker jag att värderingen av bolagen är låg beroende på svag avkastning på deras värdepapper samt stora kostnader för katastrofer vilket gör att det finns goda lägen att köpa in bolagen till bra multiplar.

Jag har läst igenom en mängd bolag och här är några tips för vidare läsning om ni är intresserade av denna typ av bolag! Tyvärr finns det inget bolag noterat i Sverige men några i Norden i tabellen nedan.

Hannover Re
Munich Re
Allianz
AXA
Aviva
ACE
Aflac
Zurich Financial
Sampo
Gjensidige
Top Danmark
Tryg

Trevlig helg!
ägamintid

5 kommentarer:

  1. Skandia Liv återköpte Skandia för någon månad sedan,har ej kontrollerat om det kommer att börsintroduseras.

    SvaraRadera
  2. Intressant, bransch. Genomlys gärna några av dem i värderingssyfte.

    Live long and prosper
    /Vat

    SvaraRadera
  3. Kul läsning! Gillar också försäkringsbolag, men har hittills bara ett i portföljen. Visserligen är det noterat i Sydafrika (saftigt courtage), men är i mitt tycke himla intressant. Se min analys: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2012/01/det-goda-bolaget-3-discovery-holdings.html

    En bra källa för att jämföra hur nöjda kunderna är med försäkringsbolagen: http://kvalitetsindex.se/images/stories/Results/2010/SKI_press_Forsakring_11.pdf
    Ska finnas mätningar i andra länder också.

    Insplanet finns väl i Sverige men de är bara förmedlare, vilket inte blir samma sak.

    SvaraRadera
  4. Jag har hört att den största vinsten för försäkringsbolaget kommer från förvaltning av kundernas likvider. Som företaget lånar mot kostnaden att täcka försäkringsbeloppet om olyckan för kund är framme.

    Vet du>/ni var man kan se track-record för dessa placeringar. Fördelningen försäkringsvinster och förvaltningsinkomster.

    Vidare om de är tunga i högrisk-papper t.ex. statsobligationer i "krisländerna".

    Jag har också kikat en del på några bolag i branschen, de präglas tex av låga PE & P/B- tal m.m. Trevligheter. Men jag söker alltså lite mer info om kvalitén för att kunna göra en lekmanna risk/reward-analys.

    Må gott!
    /vat

    SvaraRadera
  5. Försäkringsbolag i Sverige tjänar otroligt mycket pengar

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...