söndag 29 januari 2012

Hur mycket av levnadskostnaderna täcks av passiva inkomster?

Jag gillar grafer av olika slag och har en outtömlig mängd och här är en av mina favoritgrafer. Jag har en till som jag ska lägga ut en annan dag. Grafer är ett bra och överskådligt sätt att se trender/tendenser på. För mig är de också ett sätt att göra mina mål lite mer tillgängliga. Målen känns lite mer uppnåbara när jag ser att utvecklingen går åt rätt håll. En motivationshöjare skulle jag kalla det! Nedan visas en graf som jag är mycket stolt över.


Den blåa linjen visar våra levnadskostnader från augusti 2011 till december 2012. Som ni förstår så är det ett faktiskt utfall fram till och med januari och en prognos för resten av 2012. Men eftersom vi har järnkoll på våra kostnader så vet vi att de ligger på denna nivån.

Den röda linjen avser hur mycket utdelning (passiv inkomst) vi får per månad. Om vi skulle sluta spara i aktier idag så skulle vi varje månad erhålla, i snitt, 2500 kr. Det är meningen att den röda linjen så fort som möjligt att klyva den blåa underifrån. Det innebär att vi kan täcka våra levnadskostnader med vår passiva inkomst. Det är många år dit än men utvecklingen går åt rätt håll!

För att nå målet krävs hårt arbete och kloka investeringar vilket hela den här bloggen handlar om. Men det krävs också kontroll över levnadskostnaderna. Ju lägre levnadskostnader ju snabbare når den röda linjen den blåa.

För att mäta våra framsteg så har jag gjort ett diagram till där det framgår hur stor del av våra kostnader som täcks av passiva inkomster. Så här ser det ut:


Det här diagrammet visar lite tydligare hur stor del av våra kostnader som täcks av passiva inkomster. Som kan utläsas så ökar vår andel månad för månad i takt med att vi köper nya aktier och erhåller mer passiv inkomst. I dagsläget täcks 12 % av våra levnadskostnader. Målet är att uppnå 100 % på sikt men det är några år dit.

Hur resonerar ni? Har ni liknande diagram och grafer?

Detta var alles för i helgen! Ha en riktigt skön helg!
ägamintid

19 kommentarer:

  1. Jag kör alla gemensamma utgifter i ett excel ark som jag sen läser in i QlikView och sen kan man göra mycket roliga saker. Om du gillar att vrida och vända på dina siffror kan jag verkligen rekommendera QV. Man kan enkelt göra ganska avancerade applikationer. Själv gjorde jag en som läste in historiska fonddata från lite olika källor som jag sen körde glidande medelvärden etc på.

    SvaraRadera
  2. Tjena !

    Menar du att du får 2500 kr efter skatt varje månad i utdelning ?

    Då måste du ha mkt pengar placerad i aktier och på ditt sparkonto väl.

    Du måste då ha över 1 miljon placerad med en ränta eller utdelning på minst 5 % eller har jag missat något trick?

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Mycket bra ide till graf!

    Vad räknar du in i de löpande levandsomkostnaderna? Räknar du bara in det nödvändigaste och exkluderar tex prylinköp, ny bil, by stereo osv?

    SvaraRadera
  4. Bra grafer, kommer nog uppföra något liknande på sikt. Det som är roligt med den andra grafen är att man så tydligt kan se ökningen månad för månad samt att trenden börjar böja sig lite exponentiellt.

    Jag håller med om att man bör fixa lite grafer för att hålla motivationen uppe.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg.

    Som XO skriver vore det intressant att göra en egen graf.

    De är ju inte så svårt att räkna ut detta på årsbasis. T.ex kolla hu mycket utdelning man fick 2011 och dividera med 12. Så har man genomsnittliga utdelningen. Men detta tar ju inte hänsyn till nya inköp som inte ger utdelning under året.

    Hur gör du för att hålla koll på det månadsvis?

    SvaraRadera
  6. loserjohan

    Tack för tipset! Ska kolla på QV när tid finns!

    den bäste

    Nja, jag har mina aktier i ISK och får skattefri utdelning. Sen har jag ju en årlig skatt men det är en annan femma. Jag har ca 500 000 kr i aktier just nu och det växer.

    Anonym

    Jag räknar in allt utom investeringar utom just större inköp som bil och större kapitalvaror etc. Jag lever gott på levnadskostnaderna ovan så det är ingen "svältstandard". :)

    XO

    Ja, upprätta det för det är enkelt och kul! Det är kul att se ökningen och den kommer på sikt bli större och större då portföljen kommer bli större och större och bolag kommer höja utdelningarna.

    Smaspara

    Jag har gjort så här för att räkna ut mina utdelningar: Jag har en portfölj som är värd 500 000 kr per sista januari 2012. Den ger mig utdelningar på ca 30 000 kr per år. Jag delar detta på 12 månader och får då fram ca 2500 kr per månad i årstakt på utdelningarna. Sen när jag kommer till sista februari så kollar jag hur mycket utdelning min portfölj ger mig på årsbasis och då kanske den ger 2600 kr. Hoppas detta förklarde tydligt!

    Tack för era kommentarer och synpunkter!
    ägamintid

    SvaraRadera
  7. 500.000 i aktier o du menar att du har en ränta på minst 6 % ?

    Sen får du väl tänka på skatten varje år på ISK

    sedan räknar du inte med ifall dina aktier sjunker ?

    finns en del fallgropar man bör känna till för att kalkylen ska bli trovärdig på lång sikt.

    Men tanken är god men det krävs mkt pengar placerad på rätt aktier för att kunna leva på utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja - inte speciellt mycket - i min nordamerikanska utdelningsportfölj har jag hittills placerat 177 tusen kronor. Startade den i april 2009, investerade ca. 4-5 tusen varje månad fram till 2011 och återinvesterade alltid utdelningar (2011 amorterade jag skulder mycket istället). Från 1 jan till nu 11 mars 2012 har jag erhållit knappt 5000 rent. Skala upp detta 10 ggr...

      Jag räknar med att 2.25 MSEK bör räcka för dräglig standard med avkastning på 8-10% rent.

      Radera
  8. Den bäste

    Jag har en yield on cost på knappt 6 % och den stiger år för år.

    Skatt i ISK blir det ju men den är kvittningsbar mot räntekostnader. Sen varierar den över tid vilket gör att jag inte väljer att ta med den.

    Om aktierna sjunker spelar ingen roll då det är utdelningen som är min passiva inkomst och så länge bolagen inte sänker utdelningen så spelar det ingen roll hur aktiekurserna rör sig.

    Fallgropar vet jag inte om jag ska kalla det. Tycker själv inte att det finns några fallgropar så länge man håller sig till bra bolag med en god historik av vinster och utdelningar.

    Kalkylerna ovan är mina egna och avser min egna ekonomi och jag är en "svensson". Därför tycker jag själv att den är mycket trovärdig. Jag ser inga risker men min strategi utan anser att min strategi har en mycket låg risk. Jag tror det krävs 5-7 Mkr för att kunna äga min tid. Då utgår jag ifrån de omkostnader som jag har idag, uppräknat med inflation. Allt är mycket noga utträknat in i minsta detalj.

    Men det krävs hårt arbete och disciplin för att strategin ska fungera. Men det är mycket roligt att dokumentera mina framsteg.

    Tack för din kommentar!

    ägamintid

    SvaraRadera
  9. Intressant graf! Apropå ISK, var har du din? Jag funderar på att öppna en men har ännu inte bestämt mig för var. Min VP depå är hos Avanza, så det naturliga är väl att öppna ISK hos dem?

    Så skatt i ISK är alltså kvittningsbar mot räntekostnader... Teoretisk sett blir väl då lån med samma räntekostnader som ISK skatten "gratis", eller tänker jag fel? Kan t.ex räntan på CSN lån kvittas mot ISK räntan?

    Tack för en mycket bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan aldrig få skattereduktion för räntekostnader kopplade till CSN lån.

      Radera
  10. Anonym

    Jag har några olika depåer hos olika banker. Låga courtage hos avanza och Nordnet t.ex.

    Man kan kvitta skatten (schablonintäkten) på sin ISK mot räntekostnader. Det läste jag på Skatteverkets hemsida.

    Tack för att du tittade in på bloggen!
    ägamintid

    SvaraRadera
  11. Intressant...
    en kommentar om skatten på ISK: man beräknar ju den på värdet varje kvartal, inklusive insättningar, men insättningar under juli-dec beskattas lägre än de under jan-juni, och man får besked om hur mycket skatt man ska betala då man får deklarationen i mars-april året efter , och man behöver inte betala skatten förän vid slutskattsedelarna kommer i november men då får man betala ränta på skatten.
    Det blir ju inte mycket med dagens nivå på räntan, ca 1 %
    Har man mer än 1% i avkastning på det man ska betala i skatt är det ju lönsamt vänta, med 21 månaders skattekredit!

    SvaraRadera
  12. Tjena!
    För mig som har mindre kapital att röra sig med, så har jag själv gjort en tabell på hur många dagar per år jag kan ta tjänstledigt istället för att jobba! (Tack vare mina utdelningar) Det kallas livskvalitet! =)Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  13. Johan

    Mycket bra idé och ett fantastiskt sätt förstå nyttan av en passiv inkomst! Fortsätt njuta! Jag hoppas att du kan vara ledig fler dagar för varje år som går!

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  14. Intressant inlägg och grafer. Funderar själv på att göra något liknande. För att se hur nära man är att kunna leva på sina utdelningar :)

    Jag har låga utgifter varje månad så det känns mer än möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det för det är riktigt kul! Jag ska checka in din blogg om du lägger ut något liknande!

      Lycka till!
      ägamintid

      Radera
  15. Min ide är att också leva på passiv inkomst, men jag tänkte mig en lite enklare variant.

    Om man ser till att man sparar ihop en summa som är tillräcklig stor, så att den inte helt tar slut, så kan man sedan dels leva på utdelningen och dels nalla lite på beloppet som man har sparat ihop. Det viktigaste är att pengarna räcker från den tidpunkt då man bestämmer sig för att sluta jobba tills man går i pension plus en extra buffer som sätter guldkant på den tid då man är pensonär.

    När man går i pension får man ju en ny inkomst, och om man har jobbat tillräckligt länge kommer den att vara tillräcklgit stor för att inte urholka hela sparbeloppet.

    Har dock inte räknat speciellt noga på detta. Det man måste tänka på är att pensionen sjunker ordedntligt om man inte jobbar tills man fyller 65 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en strategi som jag också kan tänka mig. Eller rättare sagt ett sätt att spendera pengarna på. Jag tror dock inte att jag ska behöva nalla på mitt kapital då det kommer generera mer inkomst än vad jag kan göra åt såvida jag inte kommer leva att enormt lyxigt liv. Jag tycker din idé är bra och om man planerar väl så kommer den fungera alldeles utmärkt.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...