lördag 14 januari 2012

Helgreflektioner - Tesco Plc



Nyss hemkommen från en sväng i mataffären och sitter med en kall öl i näven. Livet är gott!

Efter Tescos vinstvarning i torsdags så tycker jag aktien blev väldigt intressant. Aktien har på kort tid, ca en månad, gått ner från 400 pence till 315 pence. Det är en kraftig nedgång för denna typ av bolag. Jag fick upp ögonen för bolaget när Skagenfonder skrev om Tesco i deras oktoberutgåva. Här kommer Skagens genomgång av Tesco, gå till sidan 22:

https://www.skagenfunds.com/Global/2.0_PDFs/2.4_Status_Report/International/SKAGEN_Global/2011/20111031_SKAGEN-Global-October.pdf

En ganska lång genomgång av Skagen där de räknar med en god avkastning på några års sikt. När de köpte Tesco som utgör 2-3 % av Skagen Global så handlades Tesco i över 400 pence. Riktkursen enligt Skagen är 560 pence. Det är självklart intressanta att duktiga investerare som Skagen hittar värde i Tesco till en högre kurs.

Sen har vi Buffett som också äger Tesco och han har också köpt på högre nivåer än dagens. Här finsn en länk rörande Buffetts köp: http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/retailandconsumer/8903760/Warren-Buffett-buy-Tesco-shares.html

Som utdelningsinvestarare så tycker jag Tesco ser intressant ut. De har en direktavkastning på 4,6 % med en utdelningsandel på ca 50 %. De bedriver en verksamhet som i grunden är essentiell och stark.
De har höjt utdelningen i många år och har en låg skuldsättning. Att Skagen och Buffett hittar värde i aktien gör den inte mindre intressant.

Jag ska läsa in mig på Tesco för eventuellt inköp. Som jag tidigare har sagt så köper jag gärna bolag som är svaga av olika anledningar. Bra bolag har en förmåga att komma tillbaka och ta sig ur svackorna. Länk till Tescos hemsida: http://www.tescoplc.com/

Är det någon som äger bolaget? Erfarenheter och synpunkter om bolaget tas gärna emot!

Trevlig helg!
ägamintid

14 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är också sugen på att köpa Tesco aktier, tyvärr är det inte lönsamt att köpa dem via Avanza. 4-5 % ryker i courtage på en investering med 15 000 sek..Jag tycker inte att det är värt det..Då fiunns det andra bolag.

    SvaraRadera
  2. Anonym

    Jag har inte kollat upp hur mycket courtage det är men jag ser att Tesco går att handla både i USA och i London. Handlas man i USA så är väl courtaget ganska billigt tror jag. Här är tickern om man vill köpa i USA. Jag antar att samma rättigheter gäller här som via köp i London. Men kolla upp på Tescos hemsida om du är osäker:

    Tesco PLC (ADR) TSCDY

    MVH

    SvaraRadera
  3. Gillar bolagen, tryggt och har en "moat". Dock är jag inte säker på att det är så låg skuldsättning, debt/equity på 67%?
    Är dock sugen på att investera, och blir nog i USA i så fall!

    SvaraRadera
  4. bolaget menar jag, visserligen noterat i London och USA, men jag vet att det är samma bolag:-)

    SvaraRadera
  5. Gustav

    Låg skuldsättning är fel ord men ganska rimlig i förhållande till verksamheten och utdelningsandelen är låg. Sen har de ett eget kaptital som nästan motsvarar 80 % av börsvärdet, främst byggnader. Så starka balansräkning på så sätt. Jag vet att du vet... :) Du är mycket kunnig Gustav!

    Lycka till och återkoppla gärna om du gräver vidare i din DD.

    MVH

    SvaraRadera
  6. Hos Nordnet är courtaget 25 GBP alt 0.3% plus omsättningskatt, vilket är ca 50% billigare jämfört med hos Avanza.

    Så 100 000 SEK kostar ca 0.5% i courtage totalt, utdelningen ligger på ca 4.6% nu. Anser ni att det är det stort problem när du även slipper från USD beroendet (vilket både jag och ni har i en del andra aktier) och istället får valutaberoende mot GBP?

    https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/pricelist.html

    SvaraRadera
  7. Det är alltså rea på Tesco nu he-he...

    Nej men för att sätta det i perspektiv efter mycket kontrovers angående Tesco här i London. Tescos aktie rasade för att försäljningen var ca 5% mindre än förväntat i December. Dock är det inget unikt till Tesco utan Marks & Spencer och Sainsbury träffades också. Det är låga tider i Storbritannien men det är ingen skillnad mot resten av världen. Tesco är ett bra företag med stark historia och säljs det just nu för 315p så är det brutalt undervärderat då det är ett företag som kommer skjuta så fort de får en positiv rapport igen.

    SvaraRadera
  8. Intressant med Tesco, en investering som jag funderar på men hur hittar ni den på Avanza?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  9. Anonym: Det är bara att ringa Avanza Talsvar och säga "koppla till mäklare" och sen säga till mäklaren att du vill köpa Tesco, antingen på pink sheets i USA eller på Londonbörsen.

    SvaraRadera
  10. Niklas

    OK tack! Hade tanken att man kunde handla via nätet. Men då lärde jag mig något nytt, trodde deras lista på hemsidan var den fullständiga listan över bolag att handla med.

    /Filip

    SvaraRadera
  11. Testa Aktieinvest, har Tesco själv i mitt andelssparande där.

    (och kommer definitivt inte byta ut trots nedgången, det här ser bara ut som en tillfällig svacka.)

    /Johan

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset. Det är trevligt när wide moat företag har tillfälliga problem och handlas på REA. Jag spanade på företaget någon gång i forntiden och ogillade räntetäckningsgraden som (åtminstone på den tiden) var under 7. Tesco verkar växa snabbt i Asien. Närmare 70% av försäljningen i UK.

    Morningstar skriver:
    "In our view, the United Kingdom, most of Europe, and the U.S. are already over-stored. We therefore believe sales growth for any large defensive retailer will move in line with, at best, the low-growth, macro GDP environment that we expect over the next few years because of the inevitable austerity measures for most economies. We believe sales growth above GDP will have come [...] at the expense of margin."

    SvaraRadera
  13. Kanske ska tillägga att det inte går att handla varken på Londonbörsen eller Pink sheets med ISK. Som jag precis själv tyvärr fick reda på :(

    SvaraRadera
  14. Aktien går att köpa i Kapitalförsäkringen.

    En sammanfattning från ÅR 2010
    Over the past decade our total shareholder return (TSR) has outperformed the FTSE 100 by 53.2% and we’ve delivered dividend growth for the past 27 years – the longest record of consecutive increase by any FTSE 100 company

    Sen är det upp till var och en att bedöma om företaget har möjlighet att fortsätta på den inslagna vägen

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...