torsdag 5 januari 2012

Första utdelningen för året - vilken njutning!


Dramatisk rubrik men det är en underbar känsla när utdelningen dyker upp på kontot. Det är ju kassaflödet som jag en dag ska leva av, mitt kommande levebröd!

I dag ska jag vara öppen och ärlig och säga att aktien som ger mig utdelningen är Wal Mart!

Utdelningen landade på 150 kr (Wal Mart delar ut 4 gånger per år). En mycket fin summa som kommer utan motprestation från min sida, dvs det är en passiv inkomst.

Nu när jag avslöjat ett av mina innehav så ska jag ge en kort sammanfattning av varför jag äger Wal Mart.

Wal Mart bedömer jag ha de egenskaper som krävs för en investering som t.ex. en stark marknadsposition, starka finanser, tillväxt, starkt varumärke, en bransch jag förstår mig på, utdelningstillväxt (höjt utdelningen i många år i rad) etc. Jag tror mig även kunna bedöma att bolaget kommer finnas kvar om 10 år vilket känns tryggt. De bygger sin framgång på lågt pris och säljer i alla konjunkturlägen. De har bevisat genom åren att de kan tjäna pengar i alla konjunkturlägen då vinsten ökar för varje år som går.

Wal Mart handlas i 60 USD vilket ger ett PE på 13 och en direktavkastning på 2,45 %. Ingen hög värdering tycker jag även om bolaget gått riktigt bra den senaste tiden. Utdelningen förväntar jag mig kommer att höjas 10-15 % per år i några år till. Wal Mart återköper även egna aktier årligen vilket ökar vinsten per aktie.

ägamintid

7 kommentarer:

  1. En finfin aktie, med storleken som kanske största konkurrensfördel. Utdelningen har höjts 36 år i rad och med 17% per år senaste 3 åren. Då utdelningsandelen är låg kommer höjningarna kunna fortsätta utan problem.

    SvaraRadera
  2. Gustav

    Ja, det är fin historik bolaget har! Nu köpte jag när direktavkastningen var lite högre. Jag tycker 2,45 % är i lägsta laget men de lär höja 15 % i år vilket höjer upp utdelningen till knappa 3 %. Som du säger så är utdelningsandelen låg så de kommer kunna höja den i många år framöver tillsammans med återköp.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Hej Äga.
    Hur ställer du dig egentligen till bolag som detta som delar ut 2,5% per år?
    Din taktik är att leva på utdelningarna.
    Eftersom det är 2% inflation samt 0,5% avg på ISK.
    Samt 15% skatt på USA-aktier så gör det att du går back varje år.... jag tycker att 3% borde vara ett minimum med din taktik.

    Inget ont om Walmart, älskar denna typen av bolag, och det är en riktig bombmatta.

    Men med din taktik att spara aktier över väldigt lång tid och bara leva på utdelnigen är jag nyfiken på hur du tänker i detta läget, kanske räknar jag fel, men jag tror du går back varje år, sett till deras utdelning.

    Och tyvärr tror jag inte Walmart t.ex kommer ge 5% i utdelning om låt oss säga 10år.

    SvaraRadera
  4. Tobias

    Bra frågor och funderingar!

    2,5 % är lågt för mig men jag köpte när de låg på 3 %. Jag räknar med att de kommer höja utdelningen 10-15% per år kommande 5 vilket gör att jag kommer dubbla min yield on cost från 3 % till 6 %. Därefter kommer utdelningen att öka men kanske i en något lägre takt. Som du ser så kommer min förräntning på pengarna att öka varje år i en hög takt, betydligt högre än inflationen. Skatten på 15 % får jag tillbaka i deklarationen så utdelningen är skattefri. Jag tror därför att om 10 år så kommer Wal Mart ge mig 8-10% ränta på mitt satsade kapital.

    Hoppas detta klargjorde dina synpunkter!

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  5. Hur får du tillbaka skatten du lagt på utdelningar?

    Okej, får se om jag tänker rätt nu, med ditt GAV på kursen räknar du med att om 10år kommer din utdelning vara 10% ?
    Men om du t.ex köpt aktier om 10år till motsvarande kurs hade bolagets utdelning fortfarande varit 2-3%, men din låga kurs gör att det blir högre för dig?

    SvaraRadera
  6. Tobias

    I ISK som jag snart öppnar så är det ingen skatt på utdelningar och källsatten på 15 % får jag då tillbaka i deklarationen.

    Du tänker rätt. Jag har ju köpt mina aktier för ett visst pris och sen höjer bolaget utdelningen årligen vilket ökar utdelningen i förhållande till mitt anskaffningsvärde. Sen kommer givetvis kursen att gå upp i takt med att utdelningarna ökar vilket gör att aktien inte kommer handlas till en direktavkastning på 10 % men jag kommer ha en yield on cost på 10 %.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  7. Om jag förstått det rätt så skall tom kvittningen av källskatt gå per automatik via ISK! :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...