lördag 7 januari 2012

Europeiska bolag på radarn

Krisen i Europa är rätt läskig men skapar samtidigt möjligheter då många aktier sjunker mycket. Dessutom har euron sjunkit mot svenska kronan vilket gör aktien än billigare. Många bolag i USA har gått bra då amerikanska börsen har gått bra och dollarn har stärkts mot svenska kronan. Jag tittar nu mycket mot Europeiska bolag då jag tror att det finns möjliga felvärderingar här då många bolag i Europa sänks bara för att de har sätet i Europa.

Några bolag som har fångat mitt intresse är:

Enel
Vivendi
Hannover Re
Axa
E.ON
RWE
Repsol
Total
Eni
Det finns en mängd ytterligare men ovanstående bolag verkar vara sunda samtidigt som aktiekurserna känns låga. Earningsyielden är i samtliga bolag hög så helt klart är det intressanta bolag. Vivendi ligger nrämast till hands för en investering och jag ska ta mig en allvarlig fundering inför januariköpet om några veckor.

Hur ser ni på Europeiska bolag och den i låga värderingen av många av dom?

Fortsatt trevlig kväll!

ägamintid

4 kommentarer:

  1. De är intressanta! Håller med om att Vivendi ligger bra till. Skulle även kika t.ex. på Reckitt, Danone och Recordati. Även Jumbo eller Opap kan vara ett bra köp om man tror på en vändning för Grekland.

    SvaraRadera
  2. gustav

    Tack för de fina bolagen. Jag har läst lite och tycker Reckitt, Danone och Recordati verkar vara intressanta. Jag ska läsa in mig ytterligare på dessa!

    MVH

    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Vilka börser är respektive bolag noterat på? Vad använder du för mäklare för att handla i dessa?

    /P

    SvaraRadera
  4. P

    Jag använder i dagsläget avanza.

    Bolagen är noterade på följande börser:

    Italien
    Frankrike
    Tyskland
    Frankrike
    Tyskland
    Tyskland
    Spanien
    Frankrike
    Italien

    Notera att många av bolagen även går att handla i USA vilket troligen är billigare för dig.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...