fredag 13 januari 2012

En riktig skitvecka i aktieportföljen

En vinstvarning och en utdelningssänkning summerar jag veckan med. Kursnedgångar spelar ingen roll alls men utdelningssänkningar gillar jag inte. Nu är bolaget så lågt värderat så jag behåller det ändå för jag tror att detta var en engångsföreteelse, men lite bitter eftersmak är det allt.

Det här med utdelningssänkningar är inte roligt då det är fundamentet i min pengatryckaremaskin. Jag är inte orolig för bolaget på lång sikt så jag hänger kvar. Detta är den första utdelningssänkningen på länge så jag ska inte klaga allt för mycket. Vinstvarningar rör mig inte i ryggen då det istället, ibland, ger upphov till köplägen. Allmänna kursnedgångar rör mig heller inte i ryggen det minsta.

Portföljen är ca +- 0 i år vilket är något sämre än t.ex. OMX 30. Jag har haft ett par bolag med kraftiga kursnedgångar i början av året men det påverkar inte min portfölj nämnvärt eftersom den är MYCKET väldiversifierad för att undvika just kraftig slagsida om ett eller ett fåtal bolag får problem. Eftersom jag bygger min strategi kring kassaflödet från utdelningarna så är kursrörelserna mycket sekundära.

Jag vill önska er alla en riktigt avslappnande helg! Nya tag nästa vecka!

ägamintid

9 kommentarer:

  1. Har varit en slagig vecka i min portfölj med, även om den är väldigt liten just nu. Får passa på att önska dig en trevlig helg med! :)

    SvaraRadera
  2. Väldigt trist med utdelningssänkning. Vilket bolag var det?
    Själv har jag ännu inte råkat ut för det men sitter med Fortum som har god avkastning men ej ökat utdelningen. Min filosofi är då att behålla positionen, ha bolaget under bevakning, men endast öka på om utdelningen ser ut att kunna höjas.

    SvaraRadera
  3. En vecka hit eller dit spelar ingen roll. Man måste se långiktigt på sina investeringar.

    SvaraRadera
  4. Nästa vecka måste bli bättre. Aldrig roligt med utdelningssänkningar!

    SvaraRadera
  5. Legendarisk

    Ja, sannerligen en slagig vecka. Din portfölj är på tillväxt och det är det viktigaste! Trevlig helg!

    Anonym

    ja, det är trist. Fortum äger jag inte men har lite koll på aktien. En bransch jag verkligen gillar.

    Anonym

    Du har helt rätt. Man måste vara långsiktig och det är jag. Men idag var det tråkigt även att vara långsiktig... :)

    Gustav

    Japp, vi tar nya tag i nästa vecka!

    Trevlig helg på er!

    ägamintid

    SvaraRadera
  6. Hej "Äga min tid". Jag följer din blogg och tycker att den är en av de bättre ekonomibloggarna i bloggosfären. Jag har länge undrat något om din strategi. Du tycks ju, med all rätt, ta intryck av gurun Buffet. Ofta skriver du saker som direkt eller indirekt kan tolkas som att du låter dig påverkas av hans fundamentala analys samt hans tänk kring investeringar.

    Dock verkar det som att du har jorden mest spridda portfölj. Buffet tror ju inte alls på diversifiering och oftast är det svårt att slå index med fler än 10 bolag. Varför har du så många bolag egentligen???

    Med 12-30 bolag kan man ju lika gärna köpa en indexfond. De inkluderar ju utdelning i kursen (eller värdet på andelarna) om nu utdelning är så viktigt.

    Trevlig helg alla.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Har du även mindre bolag i portföljen eller hur kommer det sig att några bolag haft "kraftiga" nedgångar (bortsett från det bolag som vinstvarna?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Anonym 12:59

    Tack för att du uppskattar bloggen! Ja, det är korrekt att jag påverkas av bl.a Buffett. Jag har, precis som du säger, en diversifierad portfölj som Buffett inte hade gillat då den i dagsläget innnehåller 15 st aktier. Jag slog index 2011 ändå beroende på att jag köper bolag som har gått ner samt att jag återinvesterar utdelningen vilket påverkar depån kraftigt positivt. Jag ska livnära mig på utdelning kommande år och vill då inte vara beroende av enskilda bolags verksamhet. Olyckor kan hända och då vill jag inte förlora 30 % av depån (och utdelningarna). Utdelningen för en indexfond är mycket låg medan jag på min portfölj har en hög och stigande utdelning. Jag äger några av världens bästa företag som jag försöker köpa till låga multiplar.

    Dina frågor är mycket befogade och jag har tänkt igenom min strategi noga. Hoppas mitt svar svarade på dina frågor.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  9. Anonym 01:49

    Jag har mest stora företag men även några mindre. Jag har presenterat att jag äger Wal Mart men kommer att presentera fler innehav under 2012. Så håll till godo!

    Tack för kommentaren. Trevlig helg!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...