lördag 28 januari 2012

Bra "fritt kassaflöde" i januari, i hushållet....!

Lönerna har trillat in för januari och det blev minst sagt en bra månad (60 000 kr mer än vanligt i inkomst) då sambon fick ut sin bonus för 2011. Hela 127 000 kr kom in på våra konton. Nedan syns även månadens utgifter som ligger stabilt runt 20-22 tusen. Kvar att disponera är hushållets fria kassaflöde på 106 000 kr. Jag ser det som hushållets fria kassaflöde då det är pengar som kan disponeras fritt på det som känns lämpligast för stunden. Det pratas ofta (av CEO:s t.ex.) om vikten av ett starkt fritt kassaflöde och det är viktigt. Men även privat är det viktigt att ha ett kassaflöde som är starkt för det ger handlingsfrihet och valmöjlighet!


Hur ska då dessa pengar disponeras?

Det har jag funderat en hel del på. Det är månadens höjdpunkt att sitta och tänka igenom allt kul man kan göra med sitt fria kassaflöde. Så här tänkte jag fördela januaris pengar!

Ca 48 000 kr köper jag aktier för.
Ca 35 000 kr amorterar jag av lån med
Ca 15 000 kr sätts in till ett resekonto för användning framöver
Ca 8 000 kr köper jag en tavla för

Totalt sparande i januari blir 91 000 kr vilket motsvarar en "sparmarginal" på 72 %. Bra! Jag räknar inte med resorna i sparandet då de pengarna kommer att konsumeras under året.

Så här ser "sparmarginalen" ut sedan start i augusti 2011:

Augusti: 41,1 %
September: 65,9 %
Oktober: 50,4 %
November 52,3 %
December 67 %
Januari 72 %
Mål: 50,0 %

Aktieköpet på 48 000 är intressant då jag får en rätt ansenlig mängd utdelningar på den investeringen. Säg att jag investerar dessa i en aktie som ger mig 5 % årligen i utdelning. Då kommer dessa 48 000 kr att generera 2400 kr per år i passiv inkomst. Det är sannerligen en bra peng!

Jag kommer att återkomma inom några dagar och redovisa mitt månadsbokslut för januari och min balansräkning. Det ser bra ut men jag måste hålla ut par dagar till så att jag kan stänga januari!

Trevlig helg!
ägamintid

6 kommentarer:

  1. Mycket imponerande som alltid!! Ni ligger hästlängder före mig. Jag lyckades också att spara mer än 50% av kapitalet och jag investerade största delen i aktier (till en direktavkastning på ca 4%). Har du bestämt dig för vilket bolag du ska köpa?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vad tror du om Balders preferensaktie? 8% årligen, 5 kr/aktie per kvartal. 257 i inköp och kan lösas in för 350.

    Jag tycker det känns stabilt.

    SvaraRadera
  3. eyesonthemoney

    Tack! Månaden är som sagt bättre än vanligt. Normalt snittar vi 35-40 tkr per månad i sparande. Men det viktiga är inte kr och ören utan hur stor del av månadens lön som går att sätta undan till investeringar. Jag har inte bestämt vilka/vilket bolag som ska köpas än men håller ögonen på Tesco och Vivendi bl.a. Tack för att du tittade in!

    loserjohan

    Jag tror det är ett bra alternativ till en rimlig risk och bra utdelning. Men jag har inte läst in mig på de preferensaktier som finns noterade i Sverige så jag kan inget om dom i detalj. Det är lockande med kvartalsvis utdelning.

    Tack för att ni tittade in i bloggen!
    ägamintid

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Har du tittat på möjligheten att investera i Mikrofinans? Det finns både en social avkastning och en ekonomisk

    Det finns nu en ränteplacering på 6 månader som ger 7% på en investering på 200 K dessutom finns det dubbla säkerheter i denna placering väljer man att placera 500 tkr ger den 10%, vidare går det om man vill låta sitt kapital arbeta i 5 år så går det placera i Urbanis som förväntas ge 15% i avkastning www.mikrofinans.se

    Själv har jag placerat ett större belopp (ca 30%) i de olika möjligheterna som Mikrofinans ger resten placerat på olika andra instrument på börsen

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hej Thomas!

    Nej, det har jag inte gjort. Men jag ska ta och titta på det nu när du nämner det! Tack för tipset! Det är mycket välkommet med tips.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  6. Wow - 60.000 SEK i bonus ! 35-40 tkr sparande varje månad !
    Ger över 400 tkr investerade per annum - Med återinvesterad utdelning och med utdelningstillväxt lär ni nå era mål inom tio år...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...