söndag 1 januari 2012

Årsbokslut 2011

Idag är det en stor dag. Det är dagen då jag gör årsbokslutet för 2011. 2011 var året då jag och min sambo startade vår resa mot att äga vår tid. Under 2011 skedde många förändringar som jag beskrev i gårdagens krönika. Igår fokuserade jag på vår utveckling under året på det personliga planet och idag kommer jag lägga vikten på den finansiella biten.

Jag börjar med att stämma av mina mål som jag satte upp för 2011:

Ha 440 000 kr insatt på depån (anskaffningsvärde) OK (458 000 kr)

Nå en yield on cost på 5,7 % OK (6,08 %)

Nå 25 000 kr per år i utdelning före skatt OK (27 841 kr)

Spara minst 50 % av hushållets inkomst OK (snitt 55 %)

Nå en soliditet på över 60 % OK (61,2 %)

Vara skuldfri avseende bostadslånet Ej OK (drog på mig lite högre kostnader än beräknat vilket gjorde att jag inte klarade att amortera bort lånet)

Nå min månatliga budget resten av året OK (klarade budgeten varje månad)

Måluppfyllelsen är god och vi är så nöjda!


Som kan utläsas i balansräkningen ovan så klarade vi av en ökning av vår förmögenhet med 450 000 kr under 2011. Vi gick från negativt eget kapital till ett positivt eget kapital. Skulderna har inte minskat den senaste tiden beroende på inköp av konst, diverse dyra saker till hemmet och en del annat smått och gott. Aktieportföljen slutade upp drygt 3 % och slutade på årshögsta. Värdet i aktier uppgick per sista december till 472 000 kr. Jag är så nöjd med utvecklingen!


Yield on cost slutade på 6,08 % vilket är mycket bra. Direktavkastningen på portföljen ligger på 5,90 %. Jag sålde av aktier för att kvitta lite vinster och förluster vid årets slut vilket gör att min direktavkastning ligger ganska nära yield on cost. Nu när jag går över till ISK i början av 2012 så kommer min yield on cost att sjunka ner mot 5,80-5,90 % och sedan kommer den variera under året beroende på vilka aktier jag köper och vilka av mina bolag som höjer och sänker utdelningen. Mitt mål för 2012 är att nå en yield on cost vid året slut på 6,00 %. Fullt möjligt men inte enkelt.


Som synes ovan så slutade året med en årlig utdelningstakt på ca 28 000 kr vilket är något bättre än mitt mål. Jag satte in lite mer pengar än beräknat och nådde en högre yield on cost än beräknat vilket förklarar varför jag slog målet. Detta är en viktig parameter då det är utdelningar som jag och min sambo ska leva av. Målet för 2012 är nå 50 000 kr i årliga utdelningar. Detta är möjligt men kommer bli tufft!

Under 2011 mottag jag ca 12 000 kr i utdelningar. De bästa pengarna under hela året då de bara trillar in utan motprestation från min sida. Det är en fantastisk känsla att se pengarna trilla in i depån och jag ser fram emot många sköna utdelningar 2012. Jag beräknar erhålla 40-50 utdelningar under 2012.

Sparandet i december hamnade på 60,9 % vilket gjorde att vi klarade målet för månaden och även för året. Nedan ser Ni sparandet i förhållande till vår nettoinkomst fördelat per månad:

Augusti: 41,1 %
September: 65,9 %
Oktober: 50,4 %
November 52,3 %
December 60,9 %
Snitt: 55,1 %
Mål: 50,0 %

Nu lägger jag och min sambo 2011 bakom oss och blickar framåt. 2012 kommer att bli ett fantastiskt år på alla plan. Vi har kommit en bit på vägen mot att äga vår tid och vi ska ta ett stort steg till i år.

Jag vill tacka alla läsare för kommentarer, stöd och diskussioner och önska er lycka till 2012.

ägamintid

6 kommentarer:

  1. Fantastiskt att ni kan spara så mycket av inkomsterna! Inspirerande. Lycka till nu under 2012, fortsätter självklart följa alla intressanta inlägg.

    SvaraRadera
  2. Får börja med att säga grattis och grymt jobbat med att nå upp till era mål.
    Är imponerad av er och hur ni har jobbat med era mål och det är inspirerande att följa.
    Lycka till med 2012!

    SvaraRadera
  3. God fortsättning!
    Hör gärna av dig till mig om du vill medverka i en bloggintervju!
    Classier Corn

    SvaraRadera
  4. Att kunna spara mer än hälften av inkomsterna är fantastiskt verkligen. Själv försöker jag klara mig på den gyllene regeln (Alltså 10%) men det är knapert ibland.

    Har du några vettiga tips?

    Grattis till ett fantastiskt bokslut också så klart!

    SvaraRadera
  5. Jag har under julgelgen läst igenom din blogg. Imponerande!

    Jag har en fundering.

    När du räknar din yield on cost, borde du inte räkna upp parametern cost med inflationen då det är tänkt att ni ska leva på utdelningarna x antaal år framåt i tiden?

    SvaraRadera
  6. Mårtens investeringsblogg

    Tack så mycket! Lycka till själv med dina mål!

    Simon

    Tack för komplimangerna! Det är kul att kunna inspirera!

    Classier Corn

    Tack! God fortsättning till dig också! Jag hör av mig. Det låter spännande.

    Nick

    Tack så mycket! Jag har många tips. Läs i min blogg så kommer du hitta många. Dt bästa är att göra en budget och sedan varje månad stämma av dina faktiska kostnader mot budgeten. Du ser då snabbt vad du lägger pengar på och du kan försöka sänka dessa kostnader genom smarta inköp eller sluta med inköpen. Matkostnaderna är en mycket enkel kostnad att sänka genom smartare inköp en bättre kosthållning. Lycka till!

    Anonym

    Tack!

    Du har en poäng. Jag har tänkt på inflationen och den kommer så klart att påverka vårt sparande då vi inte kommer att få lika mycket för t.ex. 100 kr om 10 år som vi får idag. Men min cost är min cost oavsett inflation. Sen gäller det att äga bolag som kan höja utdelningen i en högre takt än inflationen. Där är nyckeln för att nå framgång! Jag tror att många av mina bolag klarar detta.

    Tack för era kommentarer. Mycket kul!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...