torsdag 1 december 2011

Månadsbokslut november

November blev en bra månad med 21000 kr insatt till aktiedepån och amortering med 13000 kr. Totalt sparande blev 34000 kr vilket motsvarar 52 % av mitt hushålls inkomst. Jag och min sambo erhöll nettolön på 65000 kr i november.

Målet om att spara 50% av månadens inkomst uppnåddes därmed igen vilket känns mycket tillfredsställande!

Så här ser sparkvoten (sparande/nettolön) ut sedan augusti:

Augusti: 41,1 %
September: 65,9 %
Oktober: 50,4 %
November 52,3 %
Snitt: 53,3 %
Mål: 50,0 %

Nedan är balansräkningen för november som visar på ytterligare förstärkt soliditet och stigande tillgångar.



Nedan visas mina tillgångar och skulder och mitt egna kapital. Som synes så går det åt rätt håll, d.v.s. tillgångarna ökar och skulderna minskar.


Min yield on cost ligger per november på 5,67 % vilket är en ökning från 5,55 % i oktober. Jag har som mål att nå 5,7 % per sista december och det kommer jag att göra. Det trillade in utdelningar på 762 kr netto i november från 3 olika aktier. För december spår jag utdelningar från 3 aktier med ca 750 kr. Det är de skönaste pengarna som finns att erhålla då jag inte behöver jobba ett skit för dom! Just nu ligger jag på en årstakt på ca 23000 kr i utdelning före skatt. Det är en ökning med 90 % från årets början då jag låg på en årstakt på ca 12000 kr.


Nu är det december kvar och jag ska kämpa in i kaklet och sen blir det vila inför ett intressant 2012 då fokus ligger på mer investering och mindre amortering!

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Först vill jag bara säga att jag gillar att läsa din blogg. Blir inspirerad av erat slit och engagemang!

    Kollade lite snabbt på balansräkningen och blev lite förvånad att posten för lån ökade med 3500 när ni ändå gjorde ammortering på 13000 för november. Gjorde ni något nytt roligt inköp under månaden?

    Kämpa vidare och hoppas du får det nya jobbet!

    SvaraRadera
  2. Oj, en spartakt på nästan en halv miljon per år!

    Men hur går det nu när du slutar jobba? Du hittar ett nytt jobb föstås, men kanske inte lika välbetalt.

    SvaraRadera
  3. Anonym

    Tack för komplimangen!

    Anonym

    Kul att du gillar min blogg! Bra uppfattat av dig rörande balansräkningen. Jo, du har rätt att lånen har ökat och det beror på att jag lagt till ytterligare en kredit som legat och skräpat ett tag hos min sambo... Därav minskade inte lånen trots amorteringen. Men jag bakade in den krediten också i övriga lån så att vi kan bli av med den också!

    jobbochfirma

    Jo, jag har ett ambitiöst mål och ligger i hårt! Ja, jag har snart ett nytt jobb tror jag och det kommer att betala sig sämre. Jag tror att vårt hushåll kommer tappa ca 3-6 tusen när jag byter jobb. Jag tror att vi ändå ska kunna ligga på ett totalt sparande (amotering och investeringar) på ca 30-35 tusen per månad.

    Tack för kommentarerna!

    ägamintid

    SvaraRadera
  4. Hej!

    En fråga: Varför tar du inte upp din bostad som en tillgång?

    Andreas

    SvaraRadera
  5. Andreas

    Jag bor i en hyresrätt, därav tar jag inte upp den som en tillgång. Delar av de lån som jag har är dock från en förlust på en gammal bostadsrätt.

    ägamintid

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jag förstår. Vad är din syn på bostadsrätter? Planerar ni att köpa en? Stort grattis till jobbet och grymt bra bloggat!!
    Andreas

    SvaraRadera
  7. Andreas

    Vi planerar inte köpa något nytt än på ett tag. Men man vet ju aldrig vad framtiden har att ge med familj och barn mm. Det blir nog ett hus om några kanske. Min syn i dagsläget är att svenskarna är ett skuldsatt folk och att vi måste bli bättre på att spara och sämre på att spendera... Tack för komplimangerna!

    Jag gör mitt bästa!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...