söndag 4 december 2011

Mål för 2012 - utkast

Jag har börjat fundera lite på vilka mål jag ska sätta för 2012. Nedan ser Ni ett utkast som jag får anledning att återkomma till innan jag spikar målen definitivt.

Jag vill att målen ska kunna följas upp, de ska kräva hårt arbete och de ska vara uppnåbara. Samtidigt har jag dålig fantasi och hoppas kunna hitta några ytterligare som är intressanta för mig själv men även för er läsare!

Sätta in 360 000 kr till aktiedepån
Amortera 85 000 kr på lånen
Nå 50 000 kr i utdelning på årsbasis
Spara minst 50 % av mitt hushålls nettoinkomst varje månad
Matkostnaderna ska understiga 3 000 kr per månad i snitt

På grund av byte till ISK så kommer min yield on cost sjunka när marknadsvärdet blir mitt nya anskaffningsvärde vid överflytten. Detta gör att målet för min yield on cost inte kan sättas förrän jag vet mitt nya anskaffningsvärde i början av januari. Hade jag behållt samma anskaffningsvärde som jag har per dagens datum så hade jag satt målet att nå 6 % yield on cost.

Mina mål för 2011 ska snart summeras och de ser ut så här: http://agamintid.blogspot.com/2011/08/mal-for-2011.html

Vad har Ni för mål för 2012 med ert sparande/investerande?

ägamintid

4 kommentarer:

  1. Jag tycker gott och väl att du kan räkna på din gamla yield on cost, om det är ett viktigt tal för dig.

    Bra gjort att hålla maten under 3000, det klarar inte vi. Köper ni lunch ute?

    Vi har fortfarande separerad ekonomi. Här är mina ungefärliga mål för 2012:

    180' i rent sparande
    12' i IPS
    350' i omsättningen i enskilda firman
    1000' i omsättning för handelsbolaget

    SvaraRadera
  2. jobbochfirma

    Ja, det ska jag ha kvar. Jag tänker dessutom behålla samma mål om 6 % trots att målet blir lite tuffare nu.

    Avseende maten så beror det på att vi har gått ifrån att äta ute varje dag till att väldigt sällan äta lunch ute. Nu tar vi med oss mat varje dag och då är det inga problem att hamna runt 3000 kr. Då köper vi ändå det vi vill och de delikatesser som vi vill!

    Oj, det var inga dåliga mål! 180 tkr är mycket i sparande om du inte har gemensam ekonomi! Omsättningen i dina bolag är säkerligen också ambitiösa.

    Lycka till med dina mål! Jag läser varje inlägg du skriver i din blogg även om jag inte kommenterar! Jätte trevlig blogg!

    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Mitt mål för 2012 är att köpa aktier för 1300 € i månaden.
    mitt mål för yield on cost är 8 %.
    då jag bor i Spanien investerar jag mest i spanska bolag med stabila utdelningar.

    Tycker dock att du ska lägga ett par tusen mer på Mat i månaden.
    Man måste plocka blommorna längs vägen och inte bara vänta på blomängen i slutet av vägen.

    SvaraRadera
  4. Hej Magnus

    8 % är en bra yield on cost! Vilka bolag äger du för att nå den nivån? Är det säkra bolag? Är intresserad av bolag över hela världen så dela gärna med dig dina kunskaper om spanska bolag.

    Jag förstår hur du tänker. Mitt svar är att jag äter allt jag vill och hur mycket jag vill. Behöver jag äta mer än min budget så gör jag det. Jag ska tillägga att jag även lägger över 70 tusen per år på resor över hela världen. Detta är något jag älskar. Hela mitt upplägg bygger på att jag ska leva det liv jag vill nu men ändå kunna spara för att leva det liv jag alltid velat leva!

    Tack för att du tittade in i bloggen!
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...