söndag 18 december 2011

Julstöket är igång på jobbet och på hemmaplan och på börsen...

Det är en hektisk tid så här innan jul. På jobbet ska jag "städa undan" inför julen och snart ska jag även städa undan från jobbet helt och hållet då jag börjar ett nytt. Jag beräknar börja mitt nya jobb någon gång i februari. I veckan hann jag med inte mindre än 3 julbord varav 2 på en dag! Det känns som det räcker med dessa men det är ett julbord kvar och det blir på julafton.

Hemma är det också lite småstökigt då jag gjort ett antal större inköp denna månaden, som en tv-bänk, sängar och lite annat smått och gott! Emballage ligger över hela golvet hemma.... Bilen är dessutom på lagning vilket inte underlättar livet... Jaja, inte mycket att klaga över då allt som är inköpt är fint och kommer väl till pass.

På börsen går det fortsatt bra även om det är stökigt och skakigt och politiker kacklar som yra höns.... Utdelningar har trillat in med netto 354 kr hittills i december och lite till kommer innan nyår. Detta gör att jag erhållit nästan 12 000 kr netto i år i utdelningar. Detta är givetvis mycket bra. Portföljen ligger på plus för året vilket är starkt. Per i fredags ligger portföljen på +1,5 % vilket är bra mycket bättre än OMX 30 som ligger back med 18,8 %.

Sanofi har gått mycket bra sedan inköp och ligger på + 7 %. Jag har även spanat in Johnson & Johnson i USA och de ser intressanta ut. I Sverige sneglar jag på Oriflame, Clas Ohlson, H&M, Skanska, NCC, Peab, Kungsleden, Klövern, SCA och Castellum. Enel är ett bolag noterat i Italien som jag av en slump hittade när jag sökte på kraftföretag. De är branschkollegor med E.ON och Fortum bl.a. Direktavkstningen ligger på starka 9 % med ett pay out ratio på 60 %. Värderingen är inte hög mao. Jag ska ta mig en ordentligt DD på Enel och kanske återkommer med mer information. Är det någon som känner till bolaget så får ni gärna ge lite input!

Det finns många aktier som ligger på rimliga nivåer och jag fortsätter att köpa månadsvis i de bolag där kursen har gått svagt. Jag har en stor bevakningslista så det är inte svårt att hitta aktier som har det tufft.

Ha en skön söndagkväll!

Ägamintid

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är alltid lika intressant att läsa dina inlägg. Jag lever själv i liknande tankar som dig och jag instämmer i det mesta du skriver.

    Keep Up the Good Work!

    SvaraRadera
  2. Angående Enel:
    Jag vet ingenting om företaget, men rent spontant känns det som att man bör passa sig för Italienska företag just nu, med tanke på landets ekonomiska situation. Det finns nog en anledning till varför företaget har den värdering det har..

    Eventuellt skulle ett mindre antal aktier kunna inhandlas för att "krydda" portföljen lite. Det skulle kunna visa sig vara en mycket bra investering, om Italiens ekonomi på något mirakulöst sätt förbättras. Men det känns väldigt osannolikt..

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag undrar hur du gör när du jämför din portföljs utveckling mot OMX30. Räknar du med det faktum att du gör kontinuerliga inköp? Jag gör så att jag registrerat en portfölj med 100% Avanza Zero på Morningstar, och när jag gör inköp eller försäljningar i portföljen så gör jag köp eller sälj av Zero för motsvarande belopp i Morningstarportföljen. På så sätt kan jag hyfsat följa portföljens utveckling mot OMX30. Om man har många utländska innehav så blir det ju krångligare, man kan t.ex. lägga till en amerikansk indexfond för de amerikanske aktier som man har och göra samma procedur som för Zero.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Hej igen,
    En kort korrigering angående min tidigare kommentar. Jag menade givetvis nettoinsättningar och nettouttag från portföljen och inte köp och försäljningar.

    SvaraRadera
  5. eyesonthemoney

    Tack för komplimangen! Kul att kunna inspirera!

    Anonym

    Jag är medveten om riskerna med Italienska bolag beroende på ekonomin där. Men Enel har en hyfsat diversifierad verksamhet med verksamhet i flera länder och i en stabil bransch. Jag bedömer risken som medelhög med tanke på deras höga skuldsättning.

    Jonas

    Kul att du tycker om min blogg! Jag gör som fonderna gör. Dvs varje gång jag sätter in pengar så köper jag andelar i fonden och på så sätt så får jag korrekt utveckling på "min fond". När jag startade för ett tag sedan så gjorde jag så att varje krona jag hade investerat var en andel och sen när jag köper nya andelar så är värdet på andelarna förändrat i takt med portföljutvecklingen. Om du startar med 100 000 kr så är har du 100 000 st andelar som är värda 1 kr styck. Om din portfölj är värd 110 000 kr en månad senare och du sätter in nya pengar så får du färre andelar så varje andel är värd mer. Hoppas du förstår hur jag menar. På detta sätt kan jag i likhet med fonderna stämma av min utveckling och jämföra mot ett lämpligt index.

    Tack för att ni tittade in!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...