måndag 5 december 2011

Idag gick jag in och tvångssålde så det gjorde ont i kroppen

Det är inte så illa som det kanske verkar i rubriken. Jag sålde idag ett flertal aktier för att kvitta vinster mot förluster. Eftersom jag kommer byta till ISK i början av 2012 så ser jag till att kvitta ut så mycket vinster och förluster som möjligt i år så att jag slipper att skatta för dom nästa år. Jag har ett underskott i år så jag gick in och sålde 4 aktier som gått riktigt bra och vinsten kvittas mot underskottet.

Det gör ont i mig att behöva sälja aktier även om det är för ett gott syfte, att spara onödig skatt. Jag kommer spara ca 7000 kr i skatt vilket inte är att förringa.

Mina anskaffningsvärden kommer nu att öka när jag köper tillbaka aktierna men ingen skada är ju skedd för jag äger lika många aktier och de är värda lika mycket.

Nu hoppas jag att ISK är framtiden och att jag slipper att byta sparandeform igen och hålla på med det här tråkiga säljandet. En viktig del i mitt sparande är att vara långsiktig och hålla nere kostnaderna för min förvaltning.

Hur gör ni innan årsskiftet? Kvittar ni förluster och vinster? Låter ni det vara?

Trevlig kväll!
ägamintid

8 kommentarer:

  1. Jag sålde mina aktier i augusti när vinsten var den lägsta på länge. Och köpte tillbaka dom i kapitalförsäkring några dagar senare. Jag låter dom ligga kvar i kapitalförsäkringen och kommer inte flytta till ISK då skillnaden är minimal.

    SvaraRadera
  2. Känns dumt att sälja aktier för att köpa om dem i ISK speciellt om man har KS. Varför betala dubbelt courtage när produkterna nästan är desamma?

    SvaraRadera
  3. Jag har funderat seriöst på om ISK är intressant för mig och kommit fram till det att Nej för mig känns det bättre att ha en aktiedepå där jag kan samla allt och slippa känna avkastningsångest. Även om det inte är relevant då jag har en nästintill garanterad direktavkastning varje år så känns det bäst så.

    Förra året hade jag en del väldigt gamla förluster att ta hem så de kvittade jag mot vinster. Även i år var det någon förlustpost men den väger tyvärr (eller skall man skriva tyvärr) inte upp de vinster som jag gjort och realiserat innan börsnedgången. Jag är väldigt nöjd med året som har gått mot bakgrund av att portföljen har utvecklats väldigt starkt. Bättre än jag kunde gissa. Å andra sidan är det tack vare mycket bra ingångslägen under 2008 så det är inte så konstigt.

    Det som jag kan tycka är synd med att du säljer av är att du får ett nytt och högre GAV. För mig är GAV heligt och det sätter ju dels hur många aktier du kan köpa eller har köpt och sedan utgångspunkten för direktavkastningen. Sedan tror jag i och för sig inte att du gör något överilat, utan att du har räknat på de olika scenariorna.

    Får man fråga vilken typ av aktiebolag det var som gått dåligt? Cheers!

    Gustave

    SvaraRadera
  4. Så då förstår jag varför börsen gick ner idag ;)

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat med sparandet! Har själv liknande strategi.

    Undrar om du äger lägenheten du bor i?

    SvaraRadera
  6. Anonym: "för mig känns det bättre att ha en aktiedepå där jag kan samla allt och slippa känna avkastningsångest. Även om det inte är relevant då jag har en nästintill garanterad direktavkastning varje år så känns det bäst så."

    Jag förstår inte riktigt vad du menar? Du slipper ju 30% skatt på din avkastning vid ISK!

    SvaraRadera
  7. anonym

    Självklart ska du göra det du tycker är bäst. Jag har en "vanlig depå" vilket gör att våra förutsättningar är olika.

    anonym

    Jag har ingen KF så för mig är det självklart att kvitta ut vinster och förluster för att få en så låg skatt som möjligt nu när jag går över till ISK.

    Gustave

    Ja, du gör det som känns rätt för dig och det tycker jag låter vettigt även om jag hade valt ISK! Jag har också räknat på olika scenarion precis som du skriver och kommit fram till att ISK passar mig bäst. Det känns lite tråkigt att behöva höja mina låga GAV men jag behåller ju samma antal aktier och samma utdelning i kr och öre. Jag har bl.a EON som inte gått så bra som du kanske vet och sedan en del andra surdegar. Rörande ISK eller "vanlig depå" så kommer du att tjäna på att ha ISK om du jagar utdelningar. Räkna igenom noga!

    Anonym

    Jag antar att du anser att jag satte säljtryck på börsen!?!?!? :) Det har du ju rätt i!

    Anonym

    Tack, du får gärna berätta mer om din strategi när du har tid. Det vore kul att höra hur du gör och hur det går för dig! Nej, jag bor i en hyresrätt för tillfället!

    anonym

    Jag håller med dig!

    Tack för att ni tittade in i bloggen! Trevlig helg

    ägamintid

    SvaraRadera
  8. Rörande skillnaden mellan ISK och KF skall man vara medveten om att man inte äger sina aktier/fonder i den sistnämnda. Och då gäller inte insättningsgarantin, vilket den alltså gör i en ISK.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...