onsdag 28 december 2011

Finansiella mål för 2012 är klara


2012 närmar sig med stormsteg. Dags att sätta upp tuffa men realistiska mål avseende den finansiella fronten!

1. Sätta in 360 000 kr till aktiedepån
2. Amortera 100 000 kr på lånen
3. Nå 50 000 kr i utdelning på årsbasis (före skatt)
4. Nå en yield on cost på 6 %
5. Spara minst 50 % av mitt hushålls nettoinkomst varje månad

Alla målen är möjliga med nuvarande månadsinkomst och med de utgifter som vi har i dagsläget. Målen är tuffa men realistiska!

Några kommentarer rörande målen:

1. Att sätta in 360 000 kr under året i aktier innebär att jag måste sätta in i snitt 30 000 kr per månad. Detta kan gå men det blir tufft. Jag ska göra 3-4 resor under 2012 varav 2 styck kommer kosta ganska mycket pengar vilket gör att jag spänt bågen ordentligt med ovanstående delmål.

2. Amoteringen på 100 000 kan jag nog klara. Jag kommer amortera ca 30 000 kr i januari och rätt mycket i februari och mars och sedan ca 4 000 kr per månad. Målet är möjligt att nå men svårt. Även det här är beroende av hur mycket mina resor kommer att gå på. Dock sätter jag och min sambo av ca 5000-6000 kr per månad till just resor så det kommer att räcka en bit.

3. Att nå 50 000 kr i utdelning på årsbasis kan jag nå om jag kan sätta in tillräckligt med pengar i aktier samt att inga av mina större innehav sänker utdelningen. Sen beror det också på om jag kan köpa högavkastande aktier till rimligt pris för att höja min direktavkastning. Går börsen upp kraftigt kan målet blir svårt att nå. Målet är också beroende av vilken mix av inköp jag gör mellan högutdelande bolag och bolag som höjer utdelningen snabbt men har en lägre ingångsutdelning.

4. Att nå en yield on cost på 6 % är beroende av om mina bolag kan höja utdelningen och om börsen går upp eller ner. Det är också beroende av hur hög utdelning det är på de bolag som jag kommer köpa under 2012. Jag kommer att försöka köpa lite olika typer av bolag för att få en bra mix mellan bolag med hög utdelning och bolag med snabbt växande utdelning.

5. Att spara 50 % av vårt hushålls nettoinkomst bör kunna gå att göra då vi inte har några större investeringar som vi ska göra 2012. Vi har handlat för 50 000 kr nu i november och december så vi har inga stora investeringar kvar att göra 2012. Men det kan dyka upp, man vet aldrig. Jag tror detta målet är fullt möjligt. Det beror också på om vi har kvar jobben och har kvar samma jobb men det hoppas och tror jag att vi ska ha.

2011 var året då jag vände från negativt sparkapital till stort överskott. 2012 blir året då jag investerar mer och amorterar mindre! Ett roligare år med bara möjligheter! 2011 är ett historiskt år för mig och min sambo på många sätt. Jag får be att återkomma med en sammanfattning av 2011 och en uppföljning av mina mål för 2011.
På det personliga planet har jag många mål men det får bli ett annat inlägg!

Vad har Ni för mål för 2012?

God fortsättning
ägamintid

17 kommentarer:

  1. Fina mål!! Hoppas du lyckas.

    Mina mål är:
    Sätta in 100.000 i aktier
    Amortera 120.000kr.
    Spara minst 70-75% av min nettoinkomst.

    PS. Jag är 1 i mitt sparande och hushåll.

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år och lycka till med att uppnå dina/era mål.

    Mina Mål
    Sätta in 210,000 till aktiedepån.
    Amortera 70,000 kr
    Övrigt sparande 30,000 kr.

    Att värdet på aktiedepån skall överstiga 685,000 kr 31/12-2012.


    Sluta snusa :-)

    SvaraRadera
  3. Anonym

    Gott nytt år på dig med!

    Ambitiösa mål ser jag! 685 000 kr borde även jag kunna nå 2012. Det är en ansenlig summa även om det för oss sparnördar bara är en siffra på en skärm... :)

    Jag slutade snusa själv 10 juli 2011 och har sparat ca 1500 kr per månad sedan dess! Det bästa jag har gjort även om snus är ruskigt gott!

    Så mitt råd till dig blir att sluta snusa och gör något kul för dom pengarna istället!

    Tack för att du tittade in och lycka till med dina mål. Hör gärna av dig så jag får höra hur det går för dig!

    ägamintid

    SvaraRadera
  4. Tobias

    Tack! Jag hoppas att jag lyckas. Sätter upp höga mål och hoppas nå en bit på vägen! Hellre en bit på vägen än för låga mål!

    Dina mål är enormt ambitiösa särskilt beaktande att du är ensam. Att kunna spara 70-75 % av din inkomst måste innebära att du lever mycket sunt/snålt? Har du låga omkostnader och bra betalt?

    Det är nämligen mycket svårt att nå de sparnivåerna även med en bra lön. Man måste ha låga omkostnader.

    Tack för din kommentar och hör gärna av dig så att jag får se hur det går för dig!

    ägamintid

    SvaraRadera
  5. Lätt förvirrad28 december 2011 20:39

    När du säger att "amortering på 100 000 kan jag nog klara" och "jag måste sätta in i snitt 30 000 kr per månad" menar du då att det är du som praktiskt sköter ekonomin och praktiskt gör dessa åtgärder?

    För sedan nämner du "jag och min sambo" - så om jag förstår det rätt är de finansiella målen för er två tillsammans?
    Om inte, hur ser din sambos finansiella mål ut under 2012? Eller du och hon kanske inte vill redovisa dessa här på din blogg? (Er blogg?)

    Lätt förvirrad

    SvaraRadera
  6. Lätt förvirrad

    Allt handlar om mig och min sambo och våra gemensamma mål. Men jag är språkrör för oss båda och då skriver jag "jag" ganska ofta.

    Hoppad du inte är "lätt förvirrad" längre. Iofs spelar det väl ingen roll om vi är 1 person eller 2 personer då målet är det samma!

    Tack för att du tittade in.

    ägamintid

    SvaraRadera
  7. Hej igen Äga min tid.
    Jo jag har extremt låga avgift till bostadsföreningen. Dom är i särklass billigast och bäst i stan !

    Ska tilläggas att jag inte äger någon bil, och handlar smart i butikerna.

    Lägger heller inte pengar på onödiga saker, så som tobak och små köp.

    Men det sagt så klarar jag ändå att unna mig en god flaska rött och en och annan oxfile, samt resor.

    Mina marginaler på 70-75 % må låta extrema, men dom är helt klart realistiska i min situation.

    SvaraRadera
  8. Spännande mål! Jag är inte riktigt i hamn med mina mål ännu, men de kommer troligtvis vara klara och 'publicerad' under helgen. Då gäller det bara att slå dem!

    Tack för en väldigt inspirerande blogg.
    Mvh
    http://miljon2020.blogspot.com/

    SvaraRadera
  9. Tobias

    Kul att läsa om hur du tänker och agerar. Du har en sund strategi som bygger på låga omkostnader och goda prioriteringar. Det kommer man långt med och man blir sällan rik av för höga utgifter. Att hitta balansen mellan konsumtion och sparande är viktigt och där verkar du ha hittat rätt!

    Tack för din trevliga kommentar!

    Miljon2020

    Tack, jag ska följa din blogg och se vilka mål du sätter upp! Sen är det som du säger "bara" att slå dom också... :) Inte alltid lätt men det måste vara en utmaning och så får man hoppas att man kommer en bit på vägen. Tack för de dina fina ord, lycka till 2012!

    ägamintid

    SvaraRadera
  10. Låter som du och din sambo har en hög inkomst.Själv sparar jag 10000kr i månaden 35% av netto inkomsten...Men då har jag små utgifter och 0 skulder så de går ganska bra.
    Önskar er sparare lycka till med målen!!
    Mvh

    SvaraRadera
  11. Anonym

    Jo, jag och min sambo har bra inkomster och hyfsat låga omkostnader. 35 % av din nettoinmkost är ett bra sparande. Jag önskar dig också lycka till 2012!

    ägamintid

    SvaraRadera
  12. God Fortsättning!!

    Ang snusningen så har jag satt som mål att vara snusfri innan 1 Juni, Jag har under en längre tid kännt att det inte passar in i min nya livs stil..

    Känner igen mig extremt mycket i din berättelse om överkonsumtion, Jag har haft en väldigt bra månadslön hela mitt arbetsföra liv, men det spelade ingen roll. de var tomt i slutet på månaden, Men nu är det nya tag sen våren 2010.

    Grymt jobbat av er, ni tog tag i det o vände skutan, det inspirerar många..


    Mvh Magnus

    SvaraRadera
  13. Magnus

    Tack det samma, god fortsättning!

    Hör gärna av dig så jag får höra hur det går för dig. Jag är själv snusfri sen i juli 2011. Inga problem om man ser vad man kan göra istället dessutom skönt att inte vara beroende av något som man inte kan styra över. Kul att du också svängt om och förbättrat din ekonomi. Man hamnar i någon form av dvala och bara konsumerar och är mest blassé. Jag hoppas att min och min sambos vändning ska kunna inspirera och visa att det är möjligt att vända trots uppförsbacke!

    Lycka till 2012 och återkom gärna med snusandet och din ekonomi.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  14. 1. Ha en direktavkastning på min depå på 5%.

    2. Ha ett portföljvärde som, givet en direktavkastning på 5%, delar ut en månads "extra" investering om året.

    3. Spara 30% av min nettoinkomst varje månad. Om jag håller mig till min budget kommer det att funka.

    4. Uppnå en löneökning på 10%.

    5. Alla eventuella extrainkomster ska gå till sparande.

    Mvh
    Peter

    SvaraRadera
  15. Peter

    Va kul att läsa om dina mål! Nr 1 kan du nog nå. En månads extra investering är ju möjligt beroende på hur stor denna är. 30 % sparande låter mycket ambitiöst! Uppnå en löneökning på 10 % är också ambitiöst med tanke på att de flesta verkar få runt 2-4 % i lönerörelsen. Mycket beror så klart på personliga egenskaper och möjligheter. Att lägga extraninkomsterna på sparande är bra!

    Ett par råd måste jag ge. Det viktigaste är nästan att ha ett mål. Man får något att luta sig mot och sträva mot. Särskilt bra är det att ha med sig detta i bakhuvudet när man håller på och gör något förhastat eller dåligt. Sen kan man också lägga mer pengar på saker och ting som är viktiga och man lägger mindre pengar på saker som inte är nödvändiga.

    Ett tips till. hitta en god balans mellan sparande och konsumtion som du är nöjd med och mår bra av.

    Du kommer säkerligen att nå dina mål. Vore kul att höra hur det går för dig!

    MVH
    Ägamintid

    SvaraRadera
  16. Jag undrar en sak om själva amorteringen. Bankerna vill ju inte precis att vi ska amortera, de tjänar ju på räntan! Hur gör du rent praktiskt? Jag har länsförsäkringar och då jag har ändrat amorteringen måste jag kontakta banken och så skickar de mig blanketter. Segt! Kan man inte göra det online direkt?

    SvaraRadera
  17. JB

    Vi har en hög amortering till banken men inte så hög att den är svår att klara av. Vi gör istället extraamortering varje månad. Min sambo går då till kassan och ber att få göra en extraamortering. Har aldrig varit några problem. Det är skönt att vara lite flexibel därför har vi valt att göra så här. Det är dessutom skönt att göra den där extra betalningen varje månad. Det känns reelt!

    Angående amorteringen så tror jag bankerna i dagsläget vill att vi ska få ner lånefinansieringen då risken för bostadsbubbla i Sverige diskuteras en hel del. Det är nog inte av den anledningen som det är krångligt för dig att amortera.

    Hoppas jag svarade på dina frågor.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...