måndag 12 december 2011

Energiföretag? Vilket är att föredra?



Jag har för avsikt att köpa ett bolag inom energi inom kort. Det finns ju en mängd stora jättar som Exxon, Chevron, Statoil, BP, Shell och Gazprom. Jag läser Skagens månatliga genomgångar och de äger aktier i Gazprom och Petrobras. Det här är intressanta företag tycker jag även om utdelningen inte är så lysande. Jag ser att Gazprom har ca 2 % i direktavkastning vilket är ganska lågt i jämförelse med de andra större bolagen i branschen. Dessutom finns det en politisk risk i Ryssland som jag inte gillar. Jag såg en dokumentär för ett tag sedan om de ryska oligarkerna som sitter bakom lås och bom, ingen munter syn.

Jag tror långsiktigt på energibolagen då tillväxtvärlden kommer öka sin konsumtion av bränsle. Jag tror dessutom på gasen som ett bra komplement till oljan.
KMI tillhandahåller ledningar för gas och olja så jag får viss del av utvecklingen av gasen i USA. Ska jag välja energibolag så är inte valet lätt.

Exxon är störst och säkrast medan BP verkar vara lägst värderat. Gazprom är också lågt värderat enligt Skagen men riskerna är högre där känns det som.

Jag ska ta mig en riktig funderare men riskobenägen som jag är så lutar det åt det säkraste valet och då faller valet på Exxon.

Hur ser ni på energibolag och vilka bolag är intressanta?

11 kommentarer:

  1. Exxon är också mitt val, och Gazprom går bort.

    Fortum får genomgående för dåliga resultat i kundundersökningar, och har minst lojala kunder i alla fall i Sverige: http://kvalitetsindex.se/images/stories/Results/2010/SKI_om_energi_11.pdf

    Om man ska välja något mindre eller annorlunda skulle jag kika närmare på Skånska Energi som är en stabil utdelare eller Brookfield Renewable, Canada och vattenkraft.

    SvaraRadera
  2. Valet faller på Fortum. Elproduktion är betydligt mer långsiktigt förutsägbart än framförallt oljeproduktion. (Har man miljösamvete känns ju en investering i Fortum också betydligt bättre än BP, Exxon etc.)

    Gustav skriver att Fortum har dåliga resultat i kundundersökningar etc. Detta är sant men jag hakar inte upp mig så mycket på det. Själva elhandeln utgör en begränsad del av verksamheten och framförallt är konkurrensen på den marknaden benhård och det finns inte mycket att tjäna där. Fortum tjänar framförallt pengar på elnät (reglerat monopol) och elproduktion. Elproduktionen säljer man vidare på börs så då spelar kundrelationen ingen roll. Dessutom äger man ju en del fjärrvärme vilket innebär monopol i dagsläget men här finns ju en risk för förändringar (reglering och/eller konkurrens genom tredjepartstillträde).

    Fortum är stora på hemmamarknaden (Norden), stabil och hög utdelare och med en stabil verksamhet. Ett mycket bra företag att långsiktigt äga.

    SvaraRadera
  3. Fortum lät ju lite bättre än vad jag först tänkte. Har man monopol spelar ju missnöjda kunder inte så stor roll:-)

    Möjligen kan stort missnöje tyda på ett dåligt rykte för alla verksamheter (vilket t.ex. ökar risken för reglering), men kanske inte att haka upp sig på vid närmare eftertanke.

    SvaraRadera
  4. Jag äger själv Repsol som är ett spanskt företag som är en hygglig utdelare och som nyligen gjorde ett jättefynd av gas och olja i Argentina/Chile. Aktien har gått up över 15 % sedan jag köpte den i September och nästa år räknar vi med en 5 % utdelning på nuvarande pris.

    SvaraRadera
  5. observera att det har sagts att Gazprom fortsättningsvis skall höja sitt utdelningsmål (och därmed troligen kommer dela ut mer än de 2% som citeras ovan)

    risk = möjlighet imo men det är klart variansen är högre.

    SvaraRadera
  6. Min favorit inom oljesektorn är Exxon! Angående Fortum så har jag tidigare varit aktieägare. Diggar nämligen verksamheten i Sverige och Finland med mycket vatten- och kärnkraft samt elnätet då. Däremot har jag svårt för att Fortum regelmässigt investerat så mycket att kassaflödet inte räcker till utdelningen. Investeringsfokus ligger dessutom helt mot öst, mycket rysk värmekraft byggd på fossila bränslen.

    SvaraRadera
  7. Peyto i Canada helt klart... Naturgas och utdelningar varje månad... Som en vis Cornucopia en gång skrev "Dividends don´t lie"
    http://peyto.com/

    SvaraRadera
  8. Äger själv aktier i ExxonMobile. De har bra track record och känns stabila.

    SvaraRadera
  9. Tack för era intressanta synpunkter! Jag tar till mig råden. När jag ändå skriver i tråden, sent om sider så tittade jag idag på ett företag som heter Enel med en direktavkastning på 9 %. Bolaget verkar mycket intressant och verkar i samma bransch som Fortum, som nämns ovan, och E.ON.

    Återigen tack för kommentarerna!

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  10. Se även över Petrobras. Ambitiösa mål och de kan en dag komma att bli större än exxon, shell, BP.

    SvaraRadera
  11. Martijn Rats, Morgan Stanley (11/5/12) "More than for any other European major, Royal Dutch Shell Plc's dividend stream offers near bond-like qualities, yet it yields substantial income and provides inflation protection. . .four factors add to the sustainability of Shell's dividends and provide visibility over the long term: strong free cash flow, low balance sheet gearing, a sector-leading reserve position and arguably the strongest institutional commitment to the dividend."
    RDS blev mitt val några år sen och har ej ångrat detta.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...