lördag 12 november 2011

Starbucks - "kaffets McDonalds"


Jag har länge varit intresserad av Starbucks på grund av deras tillväxt, lönsamhet och starka varumärke. Verksamheten är enkel att driva och det leder till höga marginaler. Kaffe är dessutom beroendeframkallande! Det är ganska billigt att öppna en ny butik vilket gör att tillväxten inte kostar särskilt mycket.

Varumärket är legendariskt och kommer säkerligen att vara starkt kommande decennier oavsett om McDonalds eller andra går in i branschen.

Jag läste att Starbucks köpte ett juiceföretag i Californien nu i veckan. Ett intressant insteg mot "juicebartrenden". Jag tror det finns potential för Starbucks att slå sig in här som världsledande inom denna nisch. Deras starka varumärke kommer att bana vägen även inom juice, det är mitt antagande.

Utan att ha gått in allt för mycket på siffror så ser jag bolaget som mycket intressant främst på grund av varumärket, stordriftsfördelarna, kaffe- och juicetrenden och tillväxten.

Jag har slängt ett öga på resultaträkningen samt på utdelningen och här finns det mer att önska. Bolaget handlas till 27 gånger årsvinsten och direktavkastningen ligger på 1,5 %.

Aktien är lika dyr som deras kaffe men det är ett fantastiskt intressant bolag när aktien når rätt pris. Rätt pris i Starbucks ligger kanske runt 20 gånger årsvinsten med beaktande av att vinsten förväntas öka 10-15 % årligen närmaste 5 åren och därefter säkerligen i en hög takt.

Utan att ens titta på Starbucks siffror så känner jag att detta är ett bolag som jag någon gång vill äga. Bolaget har styrkor som gör det väldigt framgångsrikt och de är så starka så att jag tror att de kommer att vara framgångsrika lång tid framöver. Starbucks är "kaffets McDonalds" och framgångssagan kommer att fortsätta, det är jag helt övertygad om.

Har jag några bloggläsare som är ägare av Starbucks eller har åsikter så välkomna att ventilera!

Trevlig helg
ägamintid

4 kommentarer:

  1. Har också varit intresserad av Starbucks och tänker i dina banor med starkt varumärke, bra produkt, fortsatta tillväxtmöjligheter mm. Upptäckte dock precis som du att värderingen är hög och utdelningen den motsatta. Helt klart ett företag att bevaka vid dippar. Sjunker aktien ökar ju i vanlig, trevlig ordning direktavkastningen.

    SvaraRadera
  2. Gillar bolaget, men utdelningen är för låg i dagsläget för min smak. Beror säkert på den höga värderingen. Även om du håller kvar i aktien får du inte ens 2 procents utdelning 2013 (om dessa prognoser stämmer), se länken: http://www.4-traders.com/STARBUCKS-CORPORATION-4905/financials/

    Starbucks är med på top 100 brandz och har en riktigt stark utveckling från föregående år (40% upp). Kan kanske bero på att de är riktigt långt framme i sociala medier, vilket andra mätningar visat.

    Ett enkelt sätt att köpa liknande bolag är fonden Seligson & Co Global Top 25 Brands, som finns i PPM.

    Bra blogg du har förresten! Har testat börja blogga själv, men inte alls kommit så långt i antal inlägg och kvalitet:-)

    SvaraRadera
  3. Hur känns det med en kursutveckling på nästan 100% sen du skrev det här? P/E är nu över 35 och utdelningen väldigt sparsam.

    Definitivt ett bolag jag vill äga, men det var dyrt för 2 år sen, inte billigare nu.

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bra bolag men väldigt dyrt. Kanske för dyrt? Man förlorar inga pengar på att inte köpa så jag är inte bitter. Kommer inte att köpa bolaget på nuvarande nivåer men kanske vid en större börsnedgång.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...