onsdag 9 november 2011

Mina aktier och min aktieportfölj


Många har frågat vilka bolag jag äger. En mycket bra och relevant fråga då en hel del handlar om aktier i min blogg. Jag har valt att inte gå ut med detta då det inte är huvudsyftet att prata om för mycket aktier och bolag. Jag skulle kunna tänka mig att skriva om några av mina innehav framöver för att ge en hint om vilka det är eller vilken typ av bolag det är. Nedan avslöjar jag att jag äger Sanofi!

När jag visar min portföljutveckling så ser ni att jag har ett lågt betavärde vilket beror på att jag i stort sett bara äger ocykliska bolag och då rör sig inte portföljen särskilt mycket. Jag äger också många större bolag som är stabila. I dagsläget har jag 14 aktier och det kommer att bli fler. Jag är ute efter hög utdelning och utdelningstillväxt och en stor diversifiering. Jag vill inte att något bolag väger för mycket i portföljen.

Jag köper endast bolag med starka finanser
Jag köper endast bolag med utdelning
Jag köper endast bolag med en stigande utdelning

Punkt 2 och 3 ovan förutsätter att bolaget är starkt och stabilt.

Jag vill äga marknadsledande bolag med stora inträdesbarriärer. Exempel på denna typ av bolag är Kinder Morgan Inc, Coca-Cola, H&M, E.ON, Exxon, Skanska, Handelsbanken, Walmart, Johnson & Johnson och många fler. Jag läser många böcker och får inspiration från bl.a. Buffett. Ett bra bolag kommer jag att äga för alltid. Jag gör noggranna analyser innan jag köper och läser det mesta som kan läsas.

Mitt senaste aktieköp är Sanofi, ett bolag som jag skrev om på bloggen för ett tag sedan: http://agamintid.blogspot.com/2011/09/rakneovning-pa-ett-mycket-defensivt.html

Sanofi är ett fransk läkemedelsföretag med mycket låg värdering, god utdelning och en bättre framtid för sig än vad aktiemarknaden verkar tro/veta. Jag köpte på ca 49 EUR vilket ger en YC på ca 5 %. Jag räknar med att de kommer att hålla vad de lovar, dvs att höja utdelningsandelen till 50 % inom 3 år och det kommer innebära att min YC ökar till över 8 %.

Just nu sitter jag och funderar på när jag ska köpa bankaktier. Jag tror det kan vara dags när turbulensen är som störst.

ägamintid

3 kommentarer:

  1. Intressant blogg du har!

    Ska kolla närmare på Sanofi, den verkar intressant. Själv har jag enbart Johnson and Johnson.

    Sanofi har en "moat" enligt Morningstar.
    http://members.morningstar.com/NLFreeDownload/PDFs/MSI_0610.pdf

    Utdelningen ser också väldigt stabil ut enligt denna sida: http://www.4-traders.com/SANOFI-4698/financials/

    Angående bankaktie skulle jag kika på Handelsbanken eller Avanza.

    Hälsningar Gustav

    SvaraRadera
  2. Gustav

    tack för din kommentar och länkar! Utdelningen i Sanofi har höjts i många år och jag förväntar mig att den ökar till 4 EUR inom 3-4 år vilket ger en mycket god direktavkastning då aktien idag handlas till 50 EUR. Dessutom har de tillväxt kommande år vilket inte är självklart för dessa stora bolag.

    Handelsbanken är en aktie som håller hög kvalite det håller jag med dig om!

    MVH

    SvaraRadera
  3. Hi!
    Thanks for a nice blogg!
    I am seriously thinking of buying Sanofi, But before I do that I have a general question to which I would request an answer. I have an a/c with Swedbank. Whenever I wish to purchase let's say, only as an example, 100 pieces of a particular stock at a predetermined price of say Xkr/pc the bank returns to me with a purchase of first 50pcs and then 25pcs and again 25pcs and thereby charging me 3 times the courtage fee of 99kr for each separate transaction, My demand is that either I want 100pcs at Xkr/pc or nothing at all. The question is IS THIS POSSIBLE? Or do I have to remain at the mercy of the bank and hold my fingers crossed everytime that I place a purchase order with them?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...