söndag 27 november 2011

Min portfölj är ner 1,8 % i år

Jag är nöjd med utvecklingen. Portföljen är stabil och stark i börsperioder som den vi nu är i. Jag är fullt medveten om att jag inte kommer att nå samma avkastning som OMX30 när börsen vänder upp. Jag har mindre cykliska bolag och saknar till stor del bank och verkstadsaktier. Min målsättning är primärt att öka mina utdelningar stadigt men det är kul att mäta sig mot andra index för att se hur duktig förvaltare jag är! :)

Sen är det bra att ha en låg volatilitet i portföljen då det kommer att generera en högre avkastning över tid. Ett börsfall på OMX på t.ex. 25 % i år kommer kräva en uppgång på 33 % nästa år för att nå samma nivå igen. Det är värt att tänka på.

Hur går det för Er i år? Upp? Ner? Bra? Dåligt? Hur ligger ni exponerade mot bolag och sektorer?

God första advent!





6 kommentarer:

  1. Redovisar du innehaven någonstans?

    SvaraRadera
  2. Min portfölj är ner 9 % i år. Det känns ok med tanke på hur börsen har gått. Jag försöker alltid att vikta in mer av volatila aktier när börsen går ner och vill jag så köper jag mer stabila papper när börsen är "normalt" värderad. Tycker jag att börsen är för högt värderad köper jag inte alls.

    SvaraRadera
  3. Anonym

    Nej, jag redovisar inte mina innehav någonstans men ska på sikt på börja göra det.

    Anonym

    Allt bättre än index är ju bra även om man vill ha en positiv avkastning snarare än en relativ avkastning. När det gäller din strategi så är den god och jag tillämpar själv en liknande strategi.

    MVH

    SvaraRadera
  4. Imponerande! Själv är jag ner 10%, men är nöjd med det ändå.

    Skulle kul att se vilka innehav du har.

    Jag kör mycket konsumentvaror, se innehaven på min blogg.

    SvaraRadera
  5. Imponerande - kanske har det en del med att du snittar ner dig när innehavens kurser sjunker? En tanke bara. Sedan skall man väl vara ärlig också och säga att, har man investerat i "stabila" bolag så skall man inte hitta anledningar till varför portföljen klarar sig. Bra!

    Jag ligger cirka sju procent minus i år. Personligen tittar jag inte på hur portföljen går. Självklart är det ett bra riktmått och en faktor i sammanhanget men det som är intressant för mig är hur mycket portföljen direktavkastar. Yielden och estimerad avkastning på sysselsatt kapital. Så det är lite tråkigt när börsen stiger och kurserna därefter då man inte kan fynda i samma utsträckning. Jag tror nog det är lätt att bli bortskämd i sådana här tider med storbolag som handlas till en direktavkastning på fem procent och uppåt. Men det gäller att plocka russinen...Cheers!

    Gustave

    SvaraRadera
  6. Gustav

    Jag ska visa mina innehav vid lämpligt tillfälle. Jag har varit inne och tittat i din blogg. Mycket kul att läsa! Ska fortsätta att göra det! -10 % är inte heller illa!

    Gustave

    Min avkastning är justerad för insättningar (som en fond) så avkastningen är den faktiska. Tack, det känns bra men orimligt i det långa loppet att jag överpresterar så här. -7 % är bra. Du liksom jag mäter oss på direktavkastningen utdelningen istället. En bra metod och framgångsrik! Ja, det gäller att vara agressiv nu när tillfällen ges. Hoppas den dåliga trende håller i sig ett tag till!

    Tack för att ni kikade in!
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...