lördag 26 november 2011

Investeringssparkontot (ISK) blir en hit för mig

Jag har idag en "vanlig depå" av flera anledningar men det tänker jag inte gå in på i det här inlägget. Istället tänkte jag visa på jämförelsen som jag har gjort mellan min nuvarande aktiedepå och ISK.

Idag skattar jag 30 % på utdelningarna och 30 % på vinsterna, jag får även avdrag för förlusterna.

I nya ISK kommer jag inte att skatta på utdelningar och inte på vinster och jag kommer heller inte att få avdrag för förluster.

För min del är det ok att inte få avdrag för förluster då jag sällan säljer och lär mest ha vinster när jag realiserar om 10-30 år...

En klar fördel är att jag slipper skatten på utdelning vilket gör att jag får ett bättre flöde av pengar i till depån som jag sedan kan återinvestera (tidigare drogs 30 % vid utdelningstillfället). Jag kan också sälja aktier som stigit mycket (för mycket) utan att behöva skatta av vinsten.

Så här beräknas skatten i ISK:

Skatten i ISK beräknas genom att marknadsvärdet mäts vid ingången av varje kvartal. Dessa 4 mätpunkter läggs ihop. Till detta läggs insättningar av kapital på. Summan av marknadsvärdet och insättningarna delas med 4. Man får en form av genomsnittlig värde på kontot över året.

Säg att du har 90 000 kr i marknadsvärde vid ingången av varje kvartal under 2012 och sen har du satt in 10 000 kr per kvartal under året. Ditt undelag för beräkning blir då 90 000 + 90 000 + 90 000 + 90 000 + 40 000 / 4 = 100 000 kr.

Man får fram ett kapitalunderlag genom att ta statlåneräntan den 30 november året innan beskattningsåret (räntan 30 november 2011 används för beräkning av skatten för 2012) och multiplicera värdet som beräknades ovan med denna. Sen ska jag betala 30 % skatt på detta kapitalunderlag.

Om jag har 100 000 kr i snitt under året inklusive insättningar så blir beräkningen så här: 100 000 kr * 1,8 % (statslåneräntan ligger ca där per 30 november 2011) = 1800 kr. Min skatt blir sedan 1800 * 30 % = 540 kr. Dvs min skatt på 100 000 kr blir 540 kr vilket är ca 0,5 %. Inte illa!

För min del som jobbar med utdelningar så innebär det att skatten på mina utdelningar sjunker från 30 % till 10 %. En enorm fördel. Sen blir mina kapitalvinster skattefria vilket är enormt bra.

Jag kommer ha som mål att alltid ha en direktavkastning på aktieportföljen som är högre än statslåneräntan. Detta innebär att jag betalar skatten redan här och värdeuppgången får jag på köpet.

För mig är ISK en tidig julklapp!

Trevlig helg!
ägamintid

10 kommentarer:

  1. Tack för ditt resonemang. Det klargjorde skillnaden mellan KF & ISK för mig på ett bra sätt. Jag tänker också byta till ISK efter årsskiftet.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Synd bara att det verkar rätt krångligt att flytta över sina tillgångar från vanlig depå till nya ISK. Hade det varit enkelt hade jag kanske övervägt det.

    SvaraRadera
  3. Christoffer! Bra, alltid kul att dela med sig!

    Mårten

    Det är inte alls krångligt att flytta över värdepapper. Avanza, som jag har pratat med gör detta gratis. Dock sker det skattemässigt en försäljning av dina aktier som du måste deklararera våren 2013 (om du har en "vanlig depå). Om du har kapitalförsäkring så måste du troligen sälja och sen ta ut pengarna och sen sätta in pengarna igen i en ISK.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  4. Bra genomgång som inte krånglar till det! Det ska bli spännande att se vad courtaget landar på för ISK. För min del ger KF mycket dyrare courtage än vanlig depå (aktieinvest net).

    SvaraRadera
  5. Dagens statslåneränta är väl extremt låg i en historisk jämförelse. Jag gissar att "normalnivå" är snarare den dubbla.

    SvaraRadera
  6. Hej defensiven!

    Ja, räntan idag är låg. Jag har kollat de senaste 10 åren och då är det precis som du säger att den ligger på dubbla nivån runt 4 %. Därmed ska jag ha en direktavkastning på över 4 % (ej att förväxla med yield on cost) för att få värdeuppgångarna skattefri. Jag tror iofs att jag alltid kommer ha en högre direktavkastning än ränta såvida den inte överstiger 5-6 %.

    Tack för att du tittade in.

    ägamintid

    SvaraRadera
  7. Defensiven
    Kollar man senaste 10 åren för den genomsnittliga statslåneränta så är det ett snitt på 5-6 %

    Däremot mellan 1986 - 1996 så är det 10 %


    http://4.bp.blogspot.com/-HkqRuZB0cPY/TdfXUNF6jzI/AAAAAAAADjU/83F5gV48xaE/s1600/statl%25C3%25A5ner%25C3%25A4ntan%2Bhistorisk.PNG

    SvaraRadera
  8. För min del som jobbar med utdelningar så innebär det att skatten på mina utdelningar sjunker från 30 % till 10 %

    Vad har du för direktavkastning i portföljen då? ganska högt antar jag.

    mvh
    4020

    SvaraRadera
  9. 4020

    Jo, jag har ca 5,5 % i direktavkastning och då blir min skatt ca 10 % på mina utdelningar istället för 30 % och sen är kursuppgångarna dessutom skattefria. En bra deal för mig. På sikt om räntan stiger så hoppas jag ändå kunna klara mig bra med tanke på mina höga direktavkastning.

    Hur ser du på ISK? Vilke depå använder du dig av och varför?

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  10. Jag kommer nog välja ISK men kanske avvaktar i början för att se om det kommer fram andra problem som jag har inte tänkt på! (tex: om mäklarna tar extra avgifter eller ett mycket högre courtage)

    Men som du säger så är det en lönsam affär för oss utdelningsinvesterare.

    mvh
    4020

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...