torsdag 10 november 2011

Ingen utdelning trillade in i oktober

Nedan ser ni mina utdelningar som jag erhållit tom oktober och min prognos för de sista två månaderna. Målet är att få utdelning samtliga månader varje år. Det trodde jag att jag skulle få men vissa utdelningar kommer precis vid månadsskiftet. I och för sig spelar det ingen roll men det vore trevligt att uppnå! Jag har övervikt av utdelning i maj vilket beror på att de bolag som delar ut en gång per år ofta gör det under våren. Jag tror att strömmen av utdelningar kommer att bli bättre nästa år då jag har fler kvartalsutdelare nu än i början av året samt fler aktier.


Utdelningen är den största moroten för mig ett erkännande att min strategi fungerar och att jag närmar mig mitt mål att leva på en passiv inkomst. Varje utdelning tar mig närmare mitt mål att äga min tid. Hur stor eller liten varje utdelning är spelar ingen roll, det viktigaste är att jag inte behöver lyfta ett finger för att erhålla dom! De jobbar åt mig och jag har inte lagt ner någon tid alls för att få pengarna. Det är ganska lätt att få inspiration och kraft när man ser att utdelningen tickar in med en strid ström som blir större och större och att jag inte behöver göra något som helst för att erhålla den!

För 2012 förväntar jag mig en kraftig ökning vilket ni kan se på min yield on cost tabell. Jag förväntar mig ca 35 tusen efter skatt för 2012 vilket motsvarar 3 tusen per månad netto i passiv inkomst.

ägamintid





5 kommentarer:

  1. Jag har samma strategi som din,högsta möjliga direktavkastning.Men jag tycker kanske att din målsättning är högt satt.För min del tog det trettio år för att direktavkastningen skulle komma upp i 250000 kr/år.Men om du har hög lön så att du kan ha ett stort månadssparande kanske det är möjligt att klara det på tio år.Jag har nu inte räknat med värdestegringen på aktierna,den motsvarar också cirka 100000 kr/år.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Har du kört strategin i 30 år? eller ska du göra det? Jag räknar inte med någon värdestegring då jag har tänkt att leva på räntan och inte på att sälja av aktier. Mitt hushåll har en ganska hög inkomst och ett högt sparande så det är realstiskt att kunna leva på utdelningar inom 10 år men det är ett tufft mål. Men om jag klarar det på 15 år så är jag nöjd!

    Beskriv gärna lite mer om din strategi och hur det går för dig!

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har hållit på med att spara i aktier i trettio år.Men man måste naturligtvis leva under tiden.Vissa år har det blivit minus i sparandet när vi köpt bilar eller bytt boende.Köpte min första aktie 1981,i början hade jag ingen strategi alls i sparandet.Men tack vare aktiestinnsen började jag för cirka 15 år sedan investera i stabila bolag med hög direktavkastning.Resultatet har på senare år blivit betydlgt bättre,till viss del beroende på att jag har betydlit större aktiekapital nu,ca 4,5 milj.Samt att jag kan köpa mera aktier tack vare direktavkastningen.

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant inlägg! Det intressanta är planeringen och tanken bakom investeringarna och sparandet. Jag investerar bara i svenska bolag då jag tycker att vi har fått se fina investeringslägen nu under det senaste året och det har helt enkelt inte funnits något behov av att gå över landsgränsen. Angående hur lång tid det tar att bli självständig och oberoende är avhängigt av en rad olika faktorer. Konjunkturläget i det stora hela och den personliga situationen. Sedan under livets gång kommer det att finnas, som Anonym tidigare skrev, perioder då sparandet inte är det primära och man måste se till andra intressen. Så länge man har en plan och man tycker det är roligt så är det bara att motivera sig och köra på!

    Jag är lite intresserad över hur din, ägamintid, diversifiering ser ut? Vilka branscher har du exponerat dig mot?

    Inte för att låta pessimist eller cyniker, utan lite realist så vill jag nog hålla med Anonym, det är en rejält optimistisk tidsplan du har. Nu investerar du ganska rikligt så du har riktigt goda förutsättningar att komma långt - men ägna ändå en tanke åt en något mindre upprättstående utdelningskurva. När jag beräknar så brukar jag sätta upp två estimat. Ett önskeestimat (fullt rimligt men något högre) och ett realistestimat. Varför, en psykologisk grej som jag tror är viktig för mig som investerare. Viktig på så vis att jag tenderar inte att göra kalkyler som inte håller. Det kanske låter jätteseriöst men ändå, det är de små besluten man tar tidigt som sedan kan få stora effekter...Cheers!

    Gustave

    SvaraRadera
  5. Anonym

    Intressant och smart drag att köra enligt Aktiestinsen! Det var ett riktigt genidrag. Det är viktigt, precis som du säger, att hitta en balans mellan sparande och spenderande. Jag försöker gå en medelväg där jag handlar det jag behöver och gör det jag vill och sparar resten. Detta gör jag för att inte behöva ge upp på vägen för att jag känner att jag går miste om saker på vägen. Tack för ditt trevliga inlägg!

    Gustave

    Det finns ju inget självandamål att gå utanför Sveriges gränser när det gäller köp. Jag köper de bolag jag anser passa bäst just nu oavsett vart de handlas. Jag gillar dessutom exponeringen mot olika valutor och länder och olika delar av världen. Jag ser det som en försäkring.

    När det gäller min tidsplan så har jag mål som jag jobbar mot men jag har även andra scenarion där jag tittar på vilka effekter mer eller mindre sparande får etc. Oavsett om jag når mitt mål eller inte så kan ingen ta ifrån mig att jag har en stor buffert, en stor passiv inkomst och är skuldfri! Då har jag nått en bra bit mot semioberoende!

    Avseende min exponering mot branscher och diversifiering så skrev jag tidigare ett inlägg om vilka branscher och bolag jag är intreserad av. Jag är intresserad av bolag med en stor "moat" och bolag som inte är känsliga för förändringar i konjunkturen. Bolagen ska ge utdelning och gärna stigande. Det ska vara i undantagsfall som jag köper ett bolag som inte delar ut. Jag gillar läkemedel, dagligvaror, detaljhandel, teleoperatörer, energi. Jag gillar bolag som säljer produkter som är av förbrukningskaraktär och som är nödvändiga för oss. Tandkräm och tvål t.ex. är intressanta produkter.

    Tack för kommentaren! Tack för att ni tittade in i bloggen!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...