söndag 20 november 2011

Har bankerna bankats på tillräckligt?


Jag har suttit och funderat länge på bankaktier och när det är dags att köpa dessa bespottade, hatade, sjuka, illaluktande, svaga, oberäkneliga och billiga (?) ????

Många av indikatorerna pekar på köp och de viktigaste radade jag upp ovan. Bankaktierna gillas inte av många.

Väljer jag rätt banker nu så kan belöningen bli riklig. Kan de nå upp till historisk lönsamhet inom några år och därmed historisk värderingen så pratar jag om 2-3 gångerna pengarna på många banker.

Jag har 3 banker på radarn:

Santander
JPM
HSBC

Samtliga är stora, stabila och väldiversifierade och klarade krisen 2008 bra. Värderingen enormt låg av alla bankerna vilket innebär P/E tal under 10, värderingen under bokfört värde och en hög direktavkastning. Naturligtvis räknar både jag och marknaden med fortsatta problem och kanske ännu lägre värdering MEN det krävs inte mycket för att bankerna ska resa sig och det kan gå snabbt. Jag är inte ute efter något snabbt klipp men jag har nog tänkt börja köpa på mig lite smått av dessa 3 kvalitetsbanker.

Santander är hårt straffade av marknaden trots att 75 % av intäkterna kommer utanför Spanien och Portugal. JPM har USA:s skickligaste bankledning och klarade 2008 galant. HSBC är enormt väldiversifierad med god lönsamhet. Klarade krisen bra. Samtliga ovanstående banker tror jag kan klara ytterligare påfrestningar och jag är beredd att betta på dom på lång sikt.

Jag tycker det ser enormt mörkt ut för banker och finanskrisen blir allt värre. Det brukar vara ett ganska bra läge för köp.

Hur ser ni på banker och bankaktier? Är det dags att börja köpa?

Fortsatt trevlig helg!
ägamintid

7 kommentarer:

  1. Hej och tack för en bra blogg.
    Med tanke på banker och liknande, hur väljer du att investera dina aktier. Använder du klassisk aktiedepå eller kapitalförsäkring?

    Tänker på att utdelningarna är skattefria i en kapitalförsäkring men investerar man dem igen så får man lik väl skatta på pengarna i januari året efter.

    Har själv lite svårt att komma på hur jag ska göra med mitt egna sparande.

    Lycka till med ditt mål!

    Mvh Christian

    SvaraRadera
  2. Jo, nog har du rätt i att marknaden räknar kallt med att banksektorn kommer att ta ordentligt med stryk framöver.
    Och som det heter - det är ju som mörkast innan gryning....

    Om du köper, tänker du gå in stegvis och isåfall under hur lång period kommer du att köpa och hur ofta (månad/kvartal/tertial och/eller börskursrörelser?) ?

    SvaraRadera
  3. historisk lönsamhet kan du glömma när marknaden kommer bli sönderreglerad och en större kapitalbas kommer krävas.

    SvaraRadera
  4. Just banker är rätt billiga, men det finns anledning till detta. Får vi se en förvärrad kris kan fallet bli rejält för alla banker, oavsett var dom ligger. Håller mig utanför börsen för tillfället.
    Stefan

    SvaraRadera
  5. Investera i framtidens bank - inom 60 månader kommer Jamii Bora Bank noteras på Kenya börsen och det finns sätt att investera där via Uppsala www.jamiibora.se alt ekonomisk förening 3000 kr eller via aktier minst 100 tkr

    Det är en spännande placering som jag hellre satsar på än börsen just nu

    SvaraRadera
  6. Bor i Spanien sedan några år tillbaka och äger två spanska banker Santander och Caixabank. Santander är som sagt väldigt låg värderad. Själv har jag köpt i omgångar sedan augusti och har snittpris på 5,78. Nästa år kommer banken dela ut 0,60 € per aktie vilket ger en direktavkastning på över 10 %. Caixabank är en mer defensiv katalansk ban med med väldigt bra management och stora innehav i bland andra Abertis och Repsol.

    SvaraRadera
  7. Enligt mina analyser tror jag att Banker fortfarande är lite som att satsa på lotto just nu. Det är ingen hemlighet att Italien kan falla när som hellst och Grekland är allt annat än uppklarat. Blir det Euro kris igen så blir alla banker påverkade.

    Är det något jag håller under uppsikt just nu så är det Brittiska banker, bland annat HSBC, då staten precis har lovat bygga över 100 000 nya hus för gemene man att investera i. Det kommer bli många lån som är uppbackade av staten, alltså mindre risk och mer vinst för bankerna.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...