onsdag 30 november 2011

Dramatiskt avslut på november!

Börsen avslutade november med ett riktigt ordentligt rally igångsatt av politiker och centralbanker. Jag är mycket (!) skeptisk till denna typ av åtgärder då jag vill att "vi" löser problemen och inte skjuter upp dom. Det finns säkert en anledning till ingreppet från flera centralbanker då det har ryktats om att några stora banker i Europa har haft problem med finansiseringen. Men jag vidhåller att krisen måste lösas genom mer sparande och mindre konsumtion och inte mer lån och mer konsumtion!

Hur som helst så gick portföljen upp en bit idag även om handel fortfarande pågår i USA.

Jag har de senaste dagarna läst på mer om Kinder Morgan Inc och är mycket intresserad av aktien. Idag hittade jag nedanstående länk skriven av Morningstar:
http://news.morningstar.com/articlenet/article.aspx?id=448389

Det lutar åt att jag köper in bolaget snart då det har de egenskaper som jag söker.

Delar av veckan har jag tänkt på ISK och effekten av detta. Det blir en bra effekt för mig då räntan nu är fastställd till 1,65 % och jag har en bra mycket högre direktavkastning. Dock blir min aktieportfölj realiserad vid överflytten vilket leder till skatt för mig. Dessutom kommer min yield on cost sjunka då marknadsvärdena vid överföringen blir mina nya anskaffningsvärden. Detta gör inget då jag kommer få samma utdelning i pengar räknat men min yield on cost blir inte lika vacker... :)

Nu lägger jag november månad bakom mig och det har varit ännu en framgångsrik månad och jag närmar mig mitt mål att äga min tid för varje månad som går. Jag kommer att lägga ut mitt bokslut i helgen och redovisa mitt resultat för november.

Jag är dessutom nära nytt jobb men jag får be att återkomma om detta.

ägamintid

5 kommentarer:

  1. Hej och tack för en bra blogg!
    Kinder Morgan har en fin utdelning och en stark "moat". Däremot blir jag tveksam till köp med tanke på skuldsättningen.

    Denna graf visar hög och stigande skuldsättning, och att de också delar ut mer än de har i vinst (dock kanske kassaflödet är högre)
    http://www.4-traders.com/KINDER-MORGAN-ENERGY-PART-13270/financials/

    (Obs! Jag inte kan något om detta eller liknande bolag, det kanske inte är någon fara alls, men generellt är jag tveksam till bolag med hög skuldsättning.)

    SvaraRadera
  2. Gustav

    Du har rätt angående skuldsättningen, den är hög. Dock har de väldigt stabila intäkter och lönsamhet vilket gör att de kan ha denna belåning. Hela branschen ser ut så när det gäller balansräkningen. De delar ut de pengar som de får in från sina dotterbolag och så länge dotterbolagen är lönsamma så kommer utdelningen att vara god. Dotterbolagen är ju de som bedriver verksamheten med KMI är holdingbolaget. Men det gäller att hålla ögon öppna ifall det blir problem. Jag ser positivt på bolaget och de synergier man kan uppnå via köpet av El Paso samt deras moat som är bland det bästa jag har sett.

    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Ok, tackar för förklaringen. Ska kika på dem närmare!

    SvaraRadera
  4. Glöm inte bort att skatten i en ISK gäller hela innehavet, inte endast avkastningen. I takt med att beloppen blir stora blir skatten det också.

    SvaraRadera
  5. Amir

    Det har du helt rätt i. Därför måste jag ha en högre direktavkastning än räntekostnaden så att jag får skatten betald. Yield on costen blir därav inte lika viktig även om det är mitt mått på att mäta min framgång.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...