söndag 23 oktober 2011

Vikten av utdelningstillväxt (hög) och en låg inköpskurs

Den här söndagen har jag ägnat åt mitt jobb (sad but true... ) och utdelningsberäkning (betydligt roligare)!

Jag har gjort lite beräkningar som är till hjälp för mig och förhoppningsvis även för er. Jag klistrar in mina beräkningar nedan och skriver några kommentarer så att de blir förståeliga.

Först en definition. Yield on cost (Y/C) är den direktavkastning som man har på sitt anskaffningsvärde av en aktie. Om bolaget i fråga höjer utdelningen så ökar Y/C och sänks utdelningen som sjunker Y/C. Att nå så hög Y/C som möjligt är mitt mål då det innebär att mina investerade pengar förräntas på bästa sätt. Y/C förändras inte om aktiekursen rör sig utan man har alltid samma Y/C. Direktavkastningen där emot förändras i takt med att aktien rör sig.


Ovanstående tabell visar hur Y/C ökar i olika takt beroende på vilken utdelningstillväxt som aktien har. Det står en 4:a i kolumnen "År" och det innebär att aktien har 4 % direktavkastning vid inköpstillfället. I tabellen kan man sedan avläsa i vilken takt Y/C ökar beroende på vilken utdelningstillväxt som aktien förväntas ha (1,05 motsvarar 5 % utdelningstillväxt och 1,07 motsvarar 7 % utdelningstillväxt osv). De gula fälten visar hur många år det tar att nå en Y/C (direktavkastning på inköpskursen) på 10 %. Ju högre utdelningstillväxt, ju snabbare når man 10 % i Y/C. De blåa fälten visar vilken Y/C man når om man äger aktien i 20 år. Som synes så är utdelningstillväxten viktig för att nå en hög Y/C. En annan faktor är inköpspriset på aktien. Jag återkommer till detta i nästa tabell.


I ovanstående tabell visas samma uträkning som i tidigare tabell men här har aktien som köps en direktavkastning på 5 % vid inköpstillfället. Om man jämför de gula och blåa rutorna med den översta tabellen ser man att det går snabbare att nå 10 % i denna tabell. Det är ganska självklart då en högre Y/C vid inköpstillfället ger en bättre utväxling än om man köper en aktie med lägre Y/C.


Ovanstående tabell visar samma sak som de två första tabellerna men här har man 6 % direktavkastning vid inköpstillfället.

Slutsats/reflektioner

Det är magiska siffror i diagrammen ovan. Om jag investerar i "rätt" bolag idag till rätt kurser så kommer jag kunna dra mig tillbaka precis enligt plan då mina pengar jobbar åt mig. Räntan kan bli enorm (se tabellerna ovan) om jag köper "rätt" aktier och det är nyckeln till att jag ska äga min tid om några år. Att satsa 100 000 kr idag med en Y/C på 5 % kan om några år ge mig 20 % årligen tillbaka.

3 viktiga parametrar att ta hänsyn till:

Priset - Viktigt att köpa aktier till rätt pris. Passa på när aktien av någon anledning är pressad för att kunna fånga upp den till en bra Y/C.

Y/C - viktigt att köpa aktier med en hög Y/C vid inköpstillfället. Jag letar själv alltid bolag med en hög direktavkastning. Bolaget får gärna befinna sig i svårigheter vid inköpstillfället men det får även vara ett bolag som historiskt sett handlas till en hög direktavkastning.

Utdelningstillväxten - Det gör stor skillnad om ett bolag har en utdelningstillväxt på 5% eller 7 % per år. Se tabellerna ovan!

En svårighet kan vara / är att välja mellan hög direktavkastning idag och hög utdelningstillväxt. Det svåra med framtiden är ju att vi inte vet något om framtida utdelningstillväxt vilket försvårar arbetet att jämföra denna typ av aktier. Ibland kan jag känna att jag hellre tar 7 % idag än att hoppas på att få 8 % om 6 år. Inte lätt men kanske är en blandning av utdelningshöjare och högutdelare att föredra?
Om man har timing och har tålamod så går det att hitta bolag med både hög direktavkastning och en hög utdelningstillväxt och då kommer dessa aktier att göra livet mycket enkelt!

Jag är nöjd med det här inlägget. Det är vackert! :)

ägamintid

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Har en fundering ang Y/C:
    Vi säger att vi har en aktie som heter X och kostar 100kr.
    Man köper 200st aktier, (200*100= 20 000Kr)
    Utdelningen ligger på 10kr, (200*10= 2 000Kr)
    Avkastning, (20 000/2 000 = 0,1 = 10%)
    Är då Y/C = 10%?

    Är nybörjare på det här med aktier och har EJ gjort mitt första köp än, så försöker samla på mig så mycket info jag bara kan innan jag kör igång.

    Tack för en bra blogg!
    Mvh 8900

    SvaraRadera
  2. 8900

    Du räknar precis rätt!

    Om utdelningen höjs så höjs din Y/C i samma takt. Tex en höjning till 12 kr ger en Y/C för dig på 6%. Din Y/C förändras bara om utdelningen förändras. Direktavkastningen på en aktie varierar beroende på vilken kurs som aktien har.

    Lycka till och hör gärna av dig när du köpt din första aktie!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...