lördag 15 oktober 2011

Rapportperioden startar nu

Det är intressant av flera orsaker. Först och främst att få en uppdatering av hur verksamheten fortskrider och framförallt vad företagsledningen har för åsikter om framtiden.

Sen är ju kursutvecklingen, dagen då rapporten ska diskonteras, intressant...

Jag är lite kluven här. På ett sätt vill jag att bolaget ska ha en bra rapport och att verksamheten fungerar väl och kursen går upp. Å andra sidan vill jag gärna köpa billigt (billigare) vilket gör att en del av mig hoppas på en kursnedgång för ytterligare inköp av aktier.

På ett sätt är det en win win situation då jag tycker båda utfallen har sina fördelar.

Får jag föredra en marknadsreaktion så föredrar jag en nedgång alla gånger. MEN nedgången får inte bero på att något essentiellt i bolagets verksamhet eller bransch har förändrats vilket försvagat bolaget.

Jag köper oftast bolag där risken för detta är liten så ofta beror nedgången på besvikelse från vissa aktörer.

I slutändan handlar det för mig att äga så många aktier som möjligt i så bra bolag som möljligt förvärvade till ett så lågt pris som möjligt. Då är alla nedgångar välkomna. När jag köpt klart om några år får gärna "dagens kris" lösas så att jag kan skörda de frukter som jag nu sår. Jag jobbar för långsiktig avkastning och bortser från kortsiktiga svängningar.

När det gäller rapportperioden så är jag inte så positiv. Jag tror att svagare framtidsutsikter kan påverka kurserna och även svagare orderingång etc. Kursreaktionerna kan bli negativa med andra ord vilket jag hoppas kunna dra nytta av.

Jag tittar extra på bank- och finansaktierna.

Hur ser ni på rapportperioden? Vill ni ha uppgång eller nedgång?

ägamintid

6 kommentarer:

  1. Det får gärna gå ned. Då får man förhoppningsvis chansen att öka i ett eller flera innehav.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig i vad du skriver. Dock är jag inte likvid för fem öre så jag har inte mycket glädje av mer nedgång.

    SvaraRadera
  3. Har typ 90% i aktier nu men kan få in runt 20000:- varje månad in i aktier/ränta varje månad så jag ser också helst att vi får nedgångar.
    Intressantast ser SSAB(under 40:-), SHB(under 150:-), Skanska(under 80:-) och H&M(under 160:-).
    Fast det har gått upp sista veckan så....skörda frukterna! :-)
    /tlwc

    SvaraRadera
  4. Jag är också lite kluven men jag tror ändå jag föredrar uppgång. Vilka aktier är du sugen på att köpa?

    Tror du att det är för sent att köpa bolag som McDonald's, Coca-Cola etc? Vad tror du om Statoil eller Fortum? Investerare du i mindre bolag?

    SvaraRadera
  5. Spartacus

    Ja, det vore skönt med en sättning till och gärna en längre period med "låga" aktiekurser så att man kan öka i lugn och ro. Nu känner jag mig lite smått stressad över att aktierna går upp så snabbt när det väl vänder...

    Mårtens investeringsblogg

    Nä, du får hoppas att det stiger! Men det är inte illa det heller!

    tlwc

    Att få in 20 tusen per månad är grymt och då kan du köpa regelbundet om börsen går ner! Jag har Skanska, H&M och Handelsbanken på radarn! Bra bolag!

    Anonym

    McDonalds och Coca-Cola är bra företag! Jag vet inte om det är för sent. Dock ligger McDonalds på en hög nivå nu och har inte alls drabbats av årets nedgång. Även Statoil och Fortum! Jag köper alla bolag som jag anser passa min strategi oavsett storlek. Men de ska ge utdelning och gärna en ganska hög utdelning. Jag är generellt sett intresserad av energi och läkemedel och konsumentföretag då de är ganska okänsliga för svängningar i ekonomin. Energibolag som Exxon höjer utdelningen år efter t.ex.

    Jag har en lång lista med bolag som jag är intresserad av att köpa eller öka i!

    H&M
    Skanska
    Handelsbanken
    NCC
    Stora energibolag (främst i utlandet)
    Stora läkemedelsbolag ( främst i utlandet)
    Etc.

    Tack för att ni tittade in i bloggen!

    ägamintid

    SvaraRadera
  6. Det är egentligen en väldigt bra fråga, uppgång eller nedgång? Det finns för och nackdelar med båda. Dock skulle jag säga att det i alla fall för mig, som vill ha hög direktavkastning på stora och robusta bolag, om kurserna är lägre. Mitt främsta riktmärke är hög avkastning i bra bolag! Sedan om bolaget är värderat till 100 eller 200 kr det kvittar. Rapporterna är i och för sig viktiga i verksamhetshänseende. Bolaget måste ju gå bra för att kunna uppvisa bättre vinster osv. Så följer man inte rapporterna så kan man göra bort sig rejält, se Clas Ohlsson som exempel.

    Bra investeringar handlar egentligen, väldigt enkelt, om att investera i bra saker vid rätt tidpunkt. Rätt tidpunkt får man väl säga är då priset är lägre än vad det borde vara om man jämför värde och pris. Så köp med timing.

    Gustave

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...