söndag 16 oktober 2011

Matlagningssöndag


Nyss hemkommen från bio. Såg Svensson Svensson. En stundtals rätt rolig film men blir aldrig lika bra som serien en gång var... Förra helgen var jag på Jägarna. Inte heller den filmen nådde mina förväntningar. Får se om nästa film duger!

Just nu håller jag på att laga mat. Mycket mat. Jag gör 10 portioner indisk gryta, 10 portioner köttgryta och 10 portioner kött- och grönsaksmix. Totalt 30 portioner idag på ett bräde!

Den första rätten består av kött, diverse kryddor som curry, spiskummin, kanel, gurkmeja, chilipulver, paprikapulver, garam masala, cocosmjölk, krossade tomater, mycket lök, buljong, salt, peppar mm. Riktigt god maträtt. Jag äter den som en soppa och lägger in gröna linser som får koka med ett tag. Smakerna i den här rätten blir helt fantastiska. Kostnad ca 60-70 kr (6-7 kr per portion).

Den andra rätten består av kött som får koka tillsammans med torkade enbär, nejlikor, hela svartpeppar korn, buljong. Sen tillsätter jag krossade tomater, mycket lök, tomarpuré och lite rödvin. I med gröna linser. 10 portioner för ca 50 kr ( 5 kr per portion).

Den tredje rätten består av en blandning av köttfärs, lök, morot, vitkål (mycket vitkål). Fräs ihop allt tills det blandas och tillsätt buljong och vatten och salt och peppar. Låt det koka ett tag. Tillsätt soja för färgens skull. Kostnad ca 50 kr (5 kr per portion).

Samtliga rätter är riktigt goda och enkla att göra och billiga! Man kan äta alla rätterna som de är eller tillsammans med ris, potatis, bulgur etc. Skönt att ha en hel månads mat färdig.

Jag har funderat en hel del på hur jag kan äta billigt, gott och nyttigt och har några tips! Jag får utveckla dom i en senare blogg då jag måste hantera kastrullerna nu... :)

Storhandla

Skriv en inköpslista (utgå ifrån de rätter som du tänker göra)

Tänk på att använda allt som du handlar (svinn blir dyrt) - det går att koka soppa på en spik

Gör stora kok när du väl håller på

Ha roligt när du lagar maten (ett glas vin får förtäras)

Räkna fram hur mycket varje portion kostar och försök att göra så billig maträtt du kan

Om du lagar egen mat kan du äta oxfilé eller havskatt varje dag!

/
ägamintid

3 kommentarer:

  1. Hej


    Kan du lägga ut recepten (mängd osv)?


    Jag brukar kolla i annonsbladen efter erbjudanden och köpa mycket av de varorna.

    Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag vill också har recept, låter helgott :)

    SvaraRadera
  3. Anonym

    Jag ska försöka lägga upp recepten till er när jag har tid! Att jaga extrapriser och köpa mycket när det är billigt ger klirr i kassan! Det är helgott! :)

    Tack för att ni tittade in i bloggen!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...