lördag 1 oktober 2011

Månadsbokslut september

Så har jag kommit fram till septembers bokslut. Det är en skön känsla när månaden är avklarad och jag kan se att mitt arbete bär frukt. Amorteringarna fortsätter i god takt och likaså sparandet i värdepapper. Det känns positivt! Att se skulderna sjunka från över 600 tusen till mindre än 300 tusen samtidigt som tillgångarna ökar känns helt underbart.

Sparandet i september blev 44500 kr fördelat enligt följande:

Amortering 23500 kr
Aktier 21000 kr

44500 kr motsvarar ett sparande på 66 % av min disponibla inkomst. I augusti låg sparandet på 41 %. Mitt mål är att spara 50 % av mitt hushålls disponibla inkomst varje månad.

Se mitt inlägg om utfall jämfört med budget för september: http://agamintid.blogspot.com/2011/09/utfall-vs-budget-september-ser-bra-ut.html

Hör gärna av er om det är något ni saknar eller om jag behöver förklara något för er! Nedan visas min balansräkning per dagens datum.

Jag har nu dubbelt så mycket tillgångar som skulder vilket gör att soliditeten överstiger 50 %. Fantastiskt skönt! Nedan syns mina skulder, tillgångar och egna kapital från årets början till idag. Den gröna linjen har nu korsat den röda vilket innebär att jag har dubbelt så mycket tillgångar som skulder.


Nedan ser ni månadens förmögenhetsförändring. Som synes så har jag en nettoökning på 43500 kr. Det är jag mycket nöjd med. 


Nedan visas en sammanställning över mina utdelningar på årsbasis. I kulumnen "årlig utdelning" visas vad jag får i utdelning varje år just nu om jag skulle sluta av spara. En rullande beräkning av mina årliga utdelningar mao.

Som synes i tabellen så når jag inte riktigt upp till målet för september. Det beror på att jag inte har köpt några aktier än för de 25 tusen som ligger som likvida medel i min aktiedepå. Om jag hade köpt aktier så hade jag nått mitt mål.

Jag kommer troligen att köpa mer innevarande månad vilket gör att jag kan ta igen det jag ligger efter. Det är inte så lätt att följa målet varje månad utan jag får försöka nå målet på årsbasis. Jag kan inte köpa aktier bara för att jag ska nå mitt månadsmål... Det ser dock mycket bra ut och utvecklningen är klart positiv.

I september erhöll jag utdelningar på 2416 kr efter skatt. Det är en bra månad vilket beror på att jag fick 3 utdelningar denna månad och ganska stora sådana. Jag siktar på att nå 11500-12000 kr i utdelningar 2011.


Här har ni mitt månadsbokslut för augusti: http://agamintid.blogspot.com/2011/08/manadsbokslut-augusti.html

Ha en riktigt skön helg! Jag åker på en utflykt idag med min sambo!

ägamintid

4 kommentarer:

  1. hej! mycket intressant läsning här på bloggen! läser bloggen för att få inspiration, tips och motivation till sparandet! skulle det vara möjligt att få tag på dina excelmallar, för utdelning, månadsbokslut etc. mvh

    SvaraRadera
  2. D

    Tack! Mitt mål att inspirera mig själv och andra för att nå sina mål oavsett mål!
    Du kan ju skriva av dom själv i excel. Du ser ju hur de ser ut. Det är inga svåra formler i exceldokumenten. Jag skickar inte ut några mallar i dagsläget för det skulle ta för mycket tid.

    Tack för att du tittade in i bloggen, välkommen åter!

    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Riktigt imponerande! Var i Sverige bor du?

    / J

    SvaraRadera
  4. /J

    Jag bor i Sverige... :)

    Tack för att du kikade in i bloggen!

    MVH

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...