tisdag 18 oktober 2011

Kinder Morgan - stabil högutdelare



Kinder Morgan köper upp ett företag inom "energisektorn". Affären är värd mycket pengar. Pressmeddelandet kom i söndags kväll. Bolaget som köps upp är El Paso och den "modesta" prislappen är 38 miljarder amerikanska dollar!

Kinder Morgan är ett bolag jag håller ögonen på då de har en bra historik, bra ledning och verkar i en stabil bransch. De äger gasledningar och lagringscentraler för gas i stora delar av USA. De tar betalt av gasföretagen för distribution och lagring av gas. En bransch som växer lavinartat i USA.

Nu köper El Paso som är verksamma inom samma bransch. Jag är intresserad av Kinder Morgan då de har stabila intäkter i en växande bransch och har en fantastisk utdelningshistorik.

De säger nu att de ska öka utdelningen i år från 4,60 USD till knappt 5 USD vilket verkar bra! En kollega till Kinder Morgan som jag tittar på är Energy Transfers som också är verksam inom gastransportation.

Intressant bransch som jag gärna tar emot erfarenheter och åsikter om!

http://advisor.morningstar.com/articles/fcarticle.asp?s=&docId=21255&pgNo=1

http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=119776&p=irol-newsArticle&ID=1617509&highlight=

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Jag gillar Kinder Morgan och äger sen ett tag tillbaka aktier i företaget. Aktien har redan gjort att mitt värdet ökat med 11% på en månad, något som jag bara ser som en bonus då det är utdelningarna jag är ute efter.

    Energy Transfers.. har jag haft under bevakning men just nu ligger Brookfield Infrastructure Partners närmast ett köp bland "infrastrukturaktier".

    Allra närmast köp är annars PM då jag gärna utökar min andel inom konsumtion, något som känns tryggt att luta sig mot i dessa tider.

    Räknade för övrigt ut min direktavkastning just nu och den ligger på 4,51%/4,9% (beroende på om jag ska räkna med extrautdelningarna eller inte). Ser gärna att kommande inköp höjer denna. Jag försöker också väga mellan säker hög direktavkastning och stabil/hög utdelningstillväxt.

    /P

    SvaraRadera
  2. Låter intressant. Hittar dock följande olika aktier:
    * Kinder Morgan Management LLC
    * Kinder Morgan Inc
    * Kinder Morgan Energy Partners LP

    Vilken av dem är det du syftar på? Och vad skiljer dem åt?

    SvaraRadera
  3. Högt p/e ! Har du alla siffror?

    SvaraRadera
  4. Tjena!

    Hur gick det med din löneförhandling / byte av jobb? Du skrev innan att du skulle begära 25.000kr mer i lön per månad. Om inte det gick igenom skulle du förmodligen få lämna nuvarande jobb. Vore kul om du berättade hur det gått!

    Intressant blogg förresten :-)

    Mvh
    FG

    SvaraRadera
  5. P

    Jag ska kolla på Energy Transfers också. Philip Morris är enormt intressanta. Läste deras rapport och den var bra, likaså utdelningen! Ja, att ha både hög initial utdelning och gärna stigande är viktigt. Själv tänker jag som dig att ha bolag som höjer stadigt och bolag som har en hög utdelning som ligger still eller bara höjs något. KMI är intressant då de räknar med att höja utdelningen 12,5% per år enligt den senaste presentationen. Det ger en dubbling av utdelningen vart 6:e år! Enormt!

    Anonym

    KMI är holdingbolaget som äger KMR och KMP. KMI har en lägre utdelning men en högre tillväxt. KMR delar ut aktier istället för pengar och har den högsta direktavkastningen. Jag funderar på att köpa KMP och KMI eller bara KMI.

    När det gäller P/E så är det högt med deras kassaflöde är starkt vilket gör att vinst per aktie blir irrelevant. Läs på kindermorgan.com där finns många bra presentationer att ta del av.

    FG

    Jag återkommer i ämnet inom kort.... Jag har inte glömt bort att berätta.

    Tack för att ni tittade in i bloggen!

    ägamintid

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Intressant bolag men jag köper inget bolag som handlas till P/E >100..Jag tycker det är för dyrt.

    SvaraRadera
  7. Anonym

    Vinsten per aktie är helt ointressant avseende KMP. Kolla istället på kassaflödet per aktie. Kassaflödet per aktie är något högre än utdelningen. De delar nästan ut allt kassaflöde per aktie varje kvartal. Titta även på historiken avseende kassaflöde och utdelning. Om de hade haft P/E 100 skulle de aldrig kunna ha en utdelning som motsvarar 6,5 % i direktavkastning.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...