lördag 29 oktober 2011

Jag klarade målet för sparandet även i oktober


Ovan finns mitt utfall för oktober med en jämförelse mot min budget. Som synes så klarade jag mitt mål att spara 50 %. Sparandet uppgick till 51 % vilket gjorde att jag klarade målet med god marginal... :)

Det blev en del resor i månaden vilket har gjort att sparandet är något lägre än normalt.

Sedan jag började mäta min andel sparande av mitt hushålls disponibla inkomst så ser det ut så här:

Augusti 41 %
September 66 %
Oktober 51 %
Snitt 52,7%

Målet är att ligga bättre än 50 % resten av året!

Lite andra funderingar kring utfallet är att i stort sett alla kostnader ligger konstanta eller minskar. I och med att jag följer upp mina kostnader så ser jag direkt när något drar iväg.

Jag är nöjd med utfallet och nöjd med månaden! Nu sitter jag och sätter ihop budgeten för november.

TREVLIG HELG

ägamintid

6 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Alltid skönt att slå budget.

    Det borde finnas stora möjligheter att snabbt bli oberoende med din lön. Arbetar du på något sätt med onoterade innehav som skulle kunna generera passiva inkomster och stabila kassaflöden?

    SvaraRadera
  2. Tänkte fråga vad dina inkomster kommer ifrån? för jag ser att det är lite mer än vad du tjänade på ditt jobb idag. Är det utdelningar?

    Bra jobbat! Jag tycker att det var smart att du satte av mer pengar till aktier än till amortering denna månaden då aktierna känns väldigt billiga trots oct rallyt, men man får ju aldrig glömma att: "den som står i skuld, är icke fri" ;)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Vad får du för ersättning om du skulle gå arbetslös? Är du med i A-kassan och har du extraförsäkring för att kunna få mer än taket för A-kassan?

    Om du inte hittar något, kan du tänka dig att vara timanställd på närmaste mataffär eller går du hellre hemma och tar av sparpengarna då?

    Hur resonerar ni som par? Har ni gemensam ekonomi eller kan din kvinna tänka sig att försörja dig ett tag?

    Jag önskar dig all lycka och ett jobb som du trivs med!

    SvaraRadera
  4. Kan du inte berätta mer om din portfölj och hur det går med den, vilka aktier etc.

    SvaraRadera
  5. Det skulle jag också vara intresserad av som Anonym skrev ovan.

    SvaraRadera
  6. anonym

    Jag har bara noterade innehav för tillfället och "min lön" är mitt hushålls lön, dvs jag och min sambo. På sikt är det inte omöjligt att jag kommer att köpa onoterat. Men just nu är det smidigare att äga noterat.

    Anonym

    Jag har till viss del rörlig lön och även min sambo vilket gör att det varierar något mellan månaderna. Amortering gör i dagsläget med 10-15 tusen per månad för att vi vill bli av med lånet så fort som möjligt. Men vi kommer snart att sänka takten.

    jobbochfirma

    Intressant fråga! Jag har ingen A-kassa och ingen annan livlina utan jag får leva på min sambo och besparingar under tiden jag söker jobb. Vi har helt gemensam ekonomi och vi försöröjer varandra och vi har olika inkomster men allt går till det gemensamma. Vi har ju en gemensam dröm och vi båda kämpar hårt för denna.
    Jag kommer nog inte att ta "vilket jobb som helst" utan kommer att aktivt söka ett jobb som jag kan stanna på. Jag kommer ringa och maila och åka ut till företag och fråga osv. Är säker på att hitta något rätt snabbt.

    anonym och anonym

    Jag kommer att berätta mer om min filosofi och min aktieportfölj framöver. Håll tillgodo!

    Tack för att ni tittade in i bloggen!

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...