fredag 7 oktober 2011

Följer ni upp vad ni äter varje månad?



Jag har svaret på frågan avseende mig och min sambo. Jag har nämligen börjat följa upp vad vi köper för mat varje månad. Ni vet ju sedan tidigare att jag har koll på hur mycket min mat kostar varje månad. Jag gjorde ett experiment och började "kontera" mina matkvitton i olika kategorier för att få en överblick över vart vi lägger mest pengar. Här har ni resultatet:


Resultatet i sig är inte så förvånande. Alkohol är dyrt och vi dricker ca 1 flaska vin per helg i snitt. Delikatess och restaurang avser restaurangbesök samt hämtmat samt när vi handlar dyra delikatessvaror. Här har det legat lågt de senaste två månaderna men jag räknar med att denna kommer att öka nu under hösten.

Godis är högt av en anledning och det är att jag äter mer godis när jag slutar att snusa.
Att frukt ligger så lågt kan bero på att vi äter frukt på jobben och inte så ofta hemma. Fisk är något jag ska försöka att handla mer. Jag gillar fisk och det är nyttigt.

Det är inga stora överaskningar. Dock ska man tänka till när det gäller alkohol och godis. Det är riktigt dyrt och står för en stor del av våra kostnader. Det är ingenting som man kanske tänker på.

Jag kommer fortsätta att följa upp matkostnaderna kommer månader. Mest för skojs skull men även för att hålla koll på att inte onyttigheter upptar för stor del av kakan.

Hur ser era matvanor ut? Äter ni "rätt"? Hur ser fördelningen ut? Har ni tänkt i dessa banor?

Ha en trevlig helg!

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Tjena!

    Intressant. Jag är helt inne på din linje att man ska splitta varje kostnad till minsta möjliga nivå. Mina reflektioner över dina "mat"-kostnader är att alkoholen står för en väldigt stor andel av de totala matkostnaderna. Vidare även godis, du har dock (ett tag till) en giltig ursäkt.

    Vad exakt menar du med basvaror? Spontant känns summan ganska hög? Man får mycket schampoo, toapapper, tandkräm etc för dryga 400 kronor.

    Mina matvanor är lite för enformiga och jag håller väldigt låga matkostnader. Jag dricker MYCKET sällan alkohol och äter inte mycket godis eller grönsaker. Jag har dock som mål att äta mer mångsidigt.

    Trevlig helg!

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Andreas

    Kul kommentar!

    Basvaror avser musli, bröd, pasta, ris, och annat som inte har någon annan kategori. schampo och toapapper och tandkräm etc. går som förbrukningsartiklar.

    Jag ska dra ner på godis. Det är helt klart. Känner redan att jag äter mindre och det hoppas jag visar sig i oktober.

    sen ska jag dra ner på alkohol. Men 400 kr i månaden tycker jag är ok då jag gillar goda viner och en och annan god öl.

    Hur gör du för att hålla dina matkostnader på en låg nivå Andreas?

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ingår också bröd i basvaror? Generellt har ni en bra matbudget, det är ändå inte så mycket pengar ni lägger om man räknar med alkohol och restaurangmat etc.

    För tillfället har jag jobbat väldigt mycket så jag har helt enkelt glömt bort att äta. Igår åt jag ingenting (förutom en halv macka) fram till klockan 15.30..Så i slutet har det var låga matkostnader :P

    Men i övrigt så försöker jag köra som du; storkok med köttfärsås är bra eller korv stroganoff etc. Jag försöker även storhandla en gång i veckan och inte springa för mycket till Hemköp eller liknande. Sedan gillar jag att läsa igenom reklamblaskorna och se om det är något som är på extrapris, då brukar jag gå in tungt ;)

    Jag har dragit ned betydligt på filmjölk och youghurt samt försöker baka mitt eget bröd.

    Det är lite hur jag tänker :)

    En annan fråga/fundering. Jag övergår mer och mer till att använda mig av din strategi, dvs att vid ett tillfälle i framtiden kunna leva på utdelningar. Man måste ändå säga att flera av dessa aktier/bolag är ganska "tråkiga", hur tänker du när det är rally och börsen stiger 10% på en vecka medan dina aktier "endast" stiger kanske 3.5%?

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  4. Andreas

    Jag lägger in bröd i basvaror. Egentligen kan man ju lägga sina varor vart som helst så länge man är konsekvent. Att jobba mycket är billigt, precis som du säger. När jag är ute och reser mycket så kostar det mig inte alls mycket då all mat ingår och hotell osv. Sen föredrar jag alla dagar i veckan att vara hemma men det är en annan sak.

    Reklamblaskan känner jag igen. Det är helt rätt att gå på knock när erbjudande finns! :)

    Det är nog viktigast att tänka igenom en strategi för att leva bra. Själv försöker jag dra ner på onödiga kostnader för att kunna unna mig det som är viktigt.

    Idag (lördag) köpte jag god ost och skinka i charken och färska frallor till frukost. Det känns underbart att bara njuta av livets goda och känna att min budget tillåter mig detta! Färskpressad apelsin juice och kaffe stod också på borde i morse. Sagolikt underbart med lördagar och ledighet!

    Kul att du anammar mina tankar rörande investeringar!

    Visst är det ibland "tråkiga" aktier. Men om du har tittat på min portföljutveckling hittills i år så känns det inte särskilt tråkigt! :) Så länge jag slår index, vilket jag är säker på att jag kommer att göra, så bryr jag mig inte ett smack om aktierna är tråkiga. De är tillräckligt roliga för att jag både ska kunna sluta jobba och slå index.

    Dessutom skickar de på mig en massa "gratispengar" i form av utdelning utan att jag behöver lägga ner 1 sekunds arbete. Kan det bli bättre!?!?!?

    Ha en trevlig helg!
    ägamintid

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig till 100%. Din portföljutveckling är ju fantastisk iår jämfört med index. Personligen har jag bolag som H&M, Betsson etc. Bra stabila bolag med bra direktavkastning. Jag vet ju inte exakt vilka bolag du sitter på, men min tanke var mer att när börsen stiger kraftigt då har exempelvis (i normalfallet) H&M inte en chans att slå Volvo, Atlas, Skf, Lundin Mining etc. I sådana lägen känns det lite vemodigt att man inte varit mer offensiv. Förstår du hur jag tänker? Troligtvis är jag väl lite kortsiktig i mina investeringar och måste följa mina strategier till punkt och pricka. Enligt min egen prognos kommer jag i skrivande stund att erhålla cirka 24 000 SEK i utdelning under nästa år. Jag månadsssparar så den förväntade utdelningen stiger något varje enskild månad.

    Hur som helst är din blogg en riktigt bra inspirationskälla och det är kul att det finns någon annan som är seriös på liknande strategier.

    Trevlig helg!
    /Andreas

    SvaraRadera
  6. HM och Betsson är bra bolag. Cykliska bolag som Volvo och verkstad och råvaror går snabbt upp vid uppgångar men nedgångarna är också brutala. Jag föredrar en stabil utveckling alla dagar i veckan med bolag som har en förmåga att öka vinsterna över tid oavsett börsklimat. Jag står gärna ut med att inte hänga med i uppgångar. Jag vill slå index men mitt målet att nå en positiv avkastning är viktigare. Jag förstår hur du tänker, helt klart. Dock är det farligt att jaga stora uppgångar. En strategi som du kan försöka anamma är att ha en bevakningslista på ett antal bolag och sedan köpa de som är svagast varje månad. Då köper du bolagen lågt. Jag tror det är viktigt på sikt att handla vid rätt tid. 24000 kr nästa år är riktigt mycket pengar. 2000 kr per månad utan behöva lyfta ett finger. RIktigt bra månadslön! :)

    Vi får fortsätta att hålla kontakten Andreas och inspirera varandra. Du inspirerar mig. Du är ung? Du verkar ha en bra inställning till livet och sparandet och då lär du nå ditt mål.

    ägamintid

    SvaraRadera
  7. Det är helt klart underbart att få utdelning utan att behöva lyfta ett finger. Jag blir mer och mer övertygad om att "utdelningsstrategin" är det bästa. Jag måste bara jobba med att hålla fokus och inte fundera för mycket då bolag som LUMI går upp 10% på en dag. Detta kan göras genom att kolla på mina diagram, på min 12-års plan (en plan där det framgår hur mycket pengar jag ska ha varje månad under de närmaste 12 åren, hur mycket jag ska spara, investera i aktier etc). Du har en mycket viktig poäng i att nedgångarna i cykliska bolag är brutala.

    Jag är 25 år och har nyligen gjort, enligt många, livets största investering när vår bostad inhandlades. Så nu blir det att bråka med amortering i några år :P

    Tack gärna! Har du någon mejl man kan nå dig på?

    //Andreas

    SvaraRadera
  8. Andreas

    Ja, titta inte för mycket på bolag som Lumi och Boliden och andra som nästan är kk varje gång det blåser kallt. Att titta på sina diagram är något jag också tillämpar varje gång jag tvekar eller känner att jag behöver en injektion. Kom ihåg att det krävs en uppgång på 100 % för att ta igen en nedgång på 50%.

    Ja, bostad är dyrt så du har en del att göra. Se till att amortera ner en del så att du känner dig trygg.

    På återhörande

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...