måndag 10 oktober 2011

Dags att köpa bankaktier?


Jag har börjat fundera på att köpa lite bankaktier. Mycket skit är inprisat och kanske är det dags att börja köpa lite snart? Marknaden vänder som bekant före konjunkturen. I det här fallet kanske kurserna vänder upp innan det värsta är över. Nu? Jag vill inte ta några stora risker men 20-30 tusen av min portfölj, 5-7% borde vara rimligt.

Om kurserna i bankerna halveras så tappar jag 2-3 % av portföljvärdet. Det är en ok deal med tanke på utdelningen och uppsidan. Svårt är det men jag tycker att en övervägning är aktuell nu när krisen är som värst. Jag har ingen brådska att köpa men en DD-process är påbörjad. I min välbalanserade portfölj borde jag ha plats för lite fyrverkerier i form av några bankaktier... :)

Om konjunkturen stabiliseras och skuldkrisen dämpas något så är uppsidan i många banker 100-300 %. Nedsidan är givetvis 100 %. Jag tycker konservativa banker ser intressanta ut i dagsläget.

Handelsbanken är självklart intressant likaså andra svenska banker då de ser relativt stabila ut. Amerikanska bankerna är också nere på intressanta nivåer. Jag tänker på JPM, GS, Wells Fargo, US Bankcorp och HSBC.

Direktavkastningen är nu hög, värderingen är mycket låg, i många fall lägre än eget kapital.

Riskerna är ju uppenbara. De har dåliga tillgångar i balansräkningen.

Om jag ska börja köpa en aktie så blir det nog Handelsbanken då jag vet att min nattsömn blir fortsatt god.

Hur ser ni på bankaktier i dagsläget? Är det dags att köpa? Sälja? Vilka är era favoriter?

8 kommentarer:

  1. Är själv inne på att köpa Handelsbanken mitt resonemang är ungefär som ditt.

    SvaraRadera
  2. Det finns inga säkra tecken att konjukturen skulle vara på väg att vända.Börsen kan mycket väl dyka med ytterligare 40% om vi har otur.
    Men Handelsbanken har bra direktavkastning,det ger bra skydd vid ytterligare nergång.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker såklart att SHB är bästa köpet, mitt största innehav. Men 5-7 procent är en rätt liten insats. Uppsidan som du antar ligger då på 5 procent sett till portföljvärdet (jag tror inte 300 % på bankerna är särskilt realistiskt annat än i en tokigrusande bull market).

    SvaraRadera
  4. Hej!
    300% uppgång genom att köpa SHB, det tvivlar jag starkt på. Då får du ha en lång placeringshorisont :)

    SvaraRadera
  5. Själv tycker jag att SEB är mest köpvärt(i min filosofi väger utdelningar inte lika högt som din däremot)..Jag tycker att den har störst uppsida samtidigt som jag tror att den inte kan falla så mycket lägre heller. Tror det är perfekt läge då marknaden är runt botten och då har man väll lärt sig att de mer volatila aktierna man skall gå på!(om man tror på detta senariet då förstås)

    SvaraRadera
  6. Wells Fargo, Warren Buffets bank. Då får du även exponering i dollar om det är önskvärt. Sen är det trevligt med kvartalsvis utdelningar också

    SvaraRadera
  7. Erik

    Ja, Handelsbanken är riktig kvalité!

    Anonym

    Det är ju så, att det kan rasa ytterligare. Men äger jag bra banker så har jag inga problem att se kurserna gå ner efter att jag har köpt. Direktavkastningen är också fin att få medan man väntar på en vändning. Jag inbillar mig inte att jag kan pricka botten.


    Lundaluppen

    5-7 % är enligt mitt tycke rätt ok. Det innebär att ca 1 /15 av portföljen. Uppsidan menar jag är stor då flera större banker i världen handlas till hälften av eget kapital och med hälften av normal vinstmultipel. De borde på sikt handlas till premium mot eget kapital och dubbla multipeln. Så uppsidan torde vara 200-300 % på 3-5 års sikt. Men som du säger så kommer det behövas en bullmarknad och den kommer först när vi fått ordning på statsfinanserna och konsumtionen kan öka igen och där är vi inte än. SHB är så klart den aktie man bör börja med att köpa!

    Anonym

    Nä, 300 % på SHB är nog svårt men JPM kan säkerligen gå 300%. SEB och Swedbank kanske 100-200%.

    Anonym

    SEB är intressant helt klart. Jag letar så klart både uppsida och utdelning och svenska bankerna ger båda delarna just nu.

    Anonym

    Wells Fargo är mycket välskött. Kanske inte kan gå 200 % men säkerligen en bit upp! Som du säger WB:s innehav! Exponeringen mot USD kommer sekundärt för mig men kvartalsvisa utdelningar är något jag föredrar!

    Tack för kommentarer och synpunkter!

    /
    ägamintid

    SvaraRadera
  8. Visst jag håller med SHB finns som en del i min portfölj men som bankaktie är en bank i Kenya mer spännande då den förutom ekonomisk avkastning ger en social avkastning. Nu pågår även en nyemission minsta investering är 3000 kr, men vill man ha lite mer krydda är minsta investering 100 tkr.

    Detta tycker jag ger en annan syn på möjligheterna
    www.jamiibora,se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...