torsdag 1 september 2011

Yield on cost för augusti 5,32 %


I augusti så ligger min yield on cost på 5,32 % vilket är en stor ökning mot föregående månad. Anledningen är att jag har köpt aktier denna månad som tidigare redovisades i likvida medel. Detta har påverkat min yield on cost positivt. Nu är jag fullinvesterad så detta visar min "riktiga" yield on cost. Yield on cost, för att repitera, är alltså utdelningen i kr i förhållande till mitt anskaffningsvärde. Kurvan rör sig uppåt i takt med att mina utdelningar höjs. Den kan även sjunka när jag köper aktier som har en lägre direktavkastning än vad min totala portfölj har. På sikt ska den dock öka är det tänkt. Målet för 2011 är att nå ca 5,7 % och för 2012 ca 6,0 %. Det är tuffa mål men jag gillar tuffa mål. Bättre att nå en bit än att sätta för låga mål!

/
ägamintid


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...