söndag 18 september 2011

Veckan som gått

Veckans sista dag avslutas med vila och en tripp till IKEA. 5-kr-korv och inhandling av lampa står på agendan. Sen ska jag till Intersport och utnyttja ett presentkort som jag har. Det blir nog ett par träningsbyxor. Veckan har innehållit 55 h arbete så det har varit en riktig "skitvecka" ur ett löneperspektiv / timme samt att mitt jobb har ägt min tid....

Nästa vecka blir inte bättre. Kaotiskt är nog bara förnamnet. Det är tufft just nu på jobbet. Varje dag är som att spela en fotbollsmatch eller hockeymatch. Riktigt tufft. Helgen behövs verkligen för att ladda om.

Jag har börjat göra lite småavstämningar på hur det går med ekonomin så här mitt i månaden. Matkostnaderna kommer landa på en lägre nivå denna månad än den förra. Jag har också lyckats kapa kostnader på telefon och el vilket kommer få effekt. Det ser bra ut och jag går bättre än budget.

För egen del har jag gjort åt 200 kr denna månad hittills på "nöjen", bland annat en fotbollsmatch och lite tuggummin mm. :) Jag tycker det är en ok summa och är nöjd.

Igår gjorde jag korv stroganoff för 7 kr portionen och idag blir det en indisk gryta med linser som förhoppningsvis landar under 5 kr per portion. Nu har jag mat för ca en månad framöver igen vilket känns skönt.

Jag är på konferens i 3 dagar nästa vecka vilket kapar kostnader i sig då "allt" ingår.

Det är, som jag betonat tidigare, viktigt att både hålla i kostnaderna och öka intäkterna. Detta är vad jag försöker att göra utan att känna att jag försakar något. Jag känner att jag ligger rätt nu med samtliga kostnader och en levnadsstil som är optimal.

Jag vill tipsa om bloggen http://www.dividendmantra.com/
Killen där är i min ålder, han har samma mål och samma filosofi. Jag ser mycket likheter med killen. Läs igenom hans blogg och förundras över hans vilja och passion. Enormt kul att läsa!

Sen har vi en bra blogg som heter http://www.dividend-growth-stocks.com/
Skribenten är en utdelningsinvesterare som försöker leva på sin utdelning. Han är på god väg. Enormt intressant att följa.

Ha en riktigt skön söndagskväll!

ägamintid

4 kommentarer:

  1. Hej
    inne och läser ibland, kul och inspirerande, håller på med samma kamp.
    ang IKEA, en vän stod i kö där för inte så länge sedan, förutom den vanliga tanken "tänk om jag fick 1% av deras dagsomsättning" så kom han även fram till att 5kr korven på IKEA har ett lägre kilopris än toapapper...
    Sedan dess ingen korv på IKEA...

    SvaraRadera
  2. Tjena!

    Kul och motiverande (som vanligt) att läsa din blogg. Det känns som om vi tycker och tänker väldigt lika. Under veckan som gick jobbade jag cirka 50 timmar, men tjänar en del mindre än dig. Jag började på allvar att investera i utdelningsaktier i våras. Som jag tidigare nämnt är jag 25 år och har estimerat att erhålla cirka 17 500 SEK i utdelning under 2012 (före skatt).

    Jag håller med dig om att helgen är mycket välbehövlig för att kunna återhämta sig lite. Mitt största problem är att vara tillräckligt disciplinerad och verkligen tänka långsiktigt. Jag försöker att månadsspara cirka 6000 SEK i aktier varje månad samt 2 000 på mitt savings account. Säg att du sätter in de 6 000 SEK i exempelvis H&M, Tele2, Wal-Mart etc, ibland känns det som att detta inte gör någon skillnad..Med andra ord, målet känns extremt långt borta..

    Jag har gjort en 12-årsplan där slutmålet är att jag ska ha 5.7 MSEK om 12 år. Det kommer bli tufft men det är inte omöjligt. Målet är att ha nått miljonen innan jag är 30 år. Om jag följer min plan kommer jag att nå miljonen då jag är cirka 29 år och 8 månader. Hur stor del av Sveriges befolkning tror du är miljonärer när de är 30 år?

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  3. ägamintid,

    Thanks so much for the mention!

    I'm glad you added the translation option, as I can come and read your blog. My Swedish is a little rough! :)

    I understand what you mean on the long week aspect. I usually work around 50 hours a week as well. I could think of many things I'd rather do with 50 hours a week other than spend time at an undesirable job. That is why I do what I'm doing.

    Enjoy the rest of your weekend. I hope you find it relaxing and you're able to recharge for next week.

    Take care!

    SvaraRadera
  4. Anonym!

    Tack för de fina orden! Kul att jag ger dig inspiration. Din/era kommentarer ger mig inspiration!

    Andreas

    Tålamod är viktigt. Det kan kännas som om det går sakta men det gäller att bita ihop och bara fortsätta. Jag har amorterat på ett förbaskat lån hela året istället för att kunna sätta dessa pengar på börsen. Jobbigt! Men det gäller att ta små steg varje dag för frihet. varje dag är en pusselbit mot frihet. Du är ju ute i god tid så jag tror att du kommer ligga mycket väl till när du är dryga 30 år.

    dividend mantra

    Thanks for your comment! The only reason I work is because I want to retire young!

    Best regards TakeMyTime

    Tack för era kommentarer!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...