måndag 26 september 2011

Vad gör er lyckliga?


Hur stor tv behövs, vilken tv behövs, vilken bil behövs, vilket hus behövs, vilket kök behövs, vilket badrum behövs, vilken mat behövs, vilka kläder behövs, vilka prylar behövs?

Listan kan göras lång på saker som behövs i mer eller mindre omfattning och i billigare eller dyrare omfattning. Är ni beredda att välja bort något? Är det saker ni äger som ni inte behöver? Är ni beredda att byta bort något i utbyte för något annat?

Om jag går till mig själv så har jag inte särksilt höga krav på "standard". Med standard menar jag att jag inte har något behov av att ha en massa prylar t.ex. Jag blir inte det minsta lycklig av prylar.

Jag har inget behov av fler tv-kanaler utöver grundutbudet som jag har.
Jag har inget behov av en lyxig bil
Jag har inget behov av att hämta hem mat varje kväll då jag hellre lagar egen mat
Jag har inget behov av ett hus med 7 rum när jag bara behöver 3
Jag har inget behov av att ha 20 par skor när jag bara behöver 5
Jag har inget behov av att kasta 10 tusen i sjön på en märkeskostym när jag kan köpa en på HM för 2
Jag har inget behov av att köpa märkeskläder
Jag har inget behov av att ha en fin fasad

Bara känslan av att veta att jag kan köpa det jag vill räcker.

Kort och gott behöver jag inte särskilt mycket prylar för att vara lycklig. Jag behöver vara mätt, äta god mat, sova gott. Jag har min underbara sambo, kompisar och min familj.

Jag blir lycklig av att läsa en bok och att gå en promenad en lördag förmiddag. Jag blir lycklig av att äta en god och lång frukost på helgen. Jag blir lycklig av att vakna utan att bli väckt av den förbannade väckarklockan. Jag blir lycklig av att laga mat. Jag blir lycklig av att lära mig nya saker. Jag blir lycklig av att fylla upp min egen agenda. Jag blir lycklig av att ha valfrihet. Egentligen är de flesta av de saker jag blir lycklig av gratis eller kostar ganska lite.

Det jag vill komma fram till är att jag inte ser mitt projekt som någon uppoffring. Jag har fått frågan på bloggen varför jag inte lever i nuet och bara sparar för framtiden. Mitt svar på frågan är att jag tycker att jag gör det jag vill. Jag har inga stora behov. Jag lägger mycket pengar på resor, jag köper en del konst, går på idrott och jag äter god mat. Jag ser inte att jag går miste om något. Jag behöver inte göra åt mer pengar än jag gör för att vara lycklig. Jag tycker själv att jag har en balans mellan att "leva idag" och att "leva för en dröm". Balansen är ganska skör ibland men jag tror mig ha hittat min.

Det som där emot driver mig framåt i mitt projekt är att jag älskar att vara ledig och göra det jag vill. Jag är beredd att betala för att äga min tid. Jag betalar för detta genom att sluta jobba (tidigt) och att spara överlikviditeten för framtiden.

Jag går miste om en enorm summa pengar när jag slutar jobba tidigt i livet MEN köper mig istället tiden att göra vad jag vill, när jag vill. Detta är det dyraste jag någonsin har köpt men det är värt vartenda öre. Att äga min tid gör mig lycklig!

Det kommer kosta mig och min sambo ca 25 Mkr att äga vår tid (1,2 Mkr årligen i lön * 20 år). En rätt stor slant...Men det är det värt.

ägamintid

9 kommentarer:

  1. Tjena!

    Jag har inte skriva så mycket nu, men jag vill bara säga att jag håller med i allt du skriver. Skit i vad andra tycker om hur du lever ditt liv eller inte. Spara 6000 SEK per månad i resor, det är inte många som gör. Keep up the good work! Du är min förebild och jag själv försöker att leva ett liknande liv som dig, dock lite efter dig i ålder, lön etc.

    Du är bäst!

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Känner att jag till fullo håller med dig i listan du räknar upp. Vetskapen att man kan köpa en ny bil etc om man vill är bättre än att köpa det!

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg mannen, jag är helt inne på samma spår. Haft en period, då man just började jobba och tjäna pengar, då man köpte på sig alla saker man trodde att man behövde. Kanske behövdes just en sådan period för att inse att man klarar sig utan. Nu skär jag ner på alla onödiga utgifter, sparar en stor del av lönen och får en enorm boost av det. Samtidigt går det att umgås med vänner, med flickvän och leva lyckligt. Ibland kan balansen vara lurig, men jag försöker se det som en utmaning.
    Keep it up! :-)

    SvaraRadera
  4. Spontant håller jag med dig! Vad är materiella saker i relation till tid som vi alla vet inte går att köpa, utan den är begränsad. Å andra sidan kan jag känna att man måste leva livet medan man ändå andas, tänker och existerar. Vad händer om något tragiskt inträffar om några år och man önskar man levde när man ändå kunde? Jag tror man måste gå en balansgång och inte tumma för mycket på dem sakerna som, för en själv, gör livet lite bättre och trevligare. Mitt mål är en lyxklocka som jag kommer att bära varje dag och njuta och leva ut tiden med. Det kanske låter som en klysha, men det är ju det jag vill och det känns bara fånigt att lyssna på andra. Andra människor som kanske inte ens har råd att unna sig en sådan pryl. Sedan vill jag bo bra. Tryggt och praktiskt! Bil är definitivt en sak som går bort då det är fullkomligt onödigt och dyrt - speciellt om man bor i Stockholms innerstad.

    Men visst, det är en sund tanke att innan man köper något tänka - gör den här saken mig lyckligare eller blir det bara en hög alternativ kostnad mot vad jag kunde ha köpt mig annars tex. ett bra boende eller en lyxklocka?

    Välj det liv du vill ha och sträva efter det. Du, ägamintid, verkar ha hittat ditt liv och jag beundrar din strävan efter det - ändå vill jag uppmana dig att hela tiden fundera över saker och tings värde. En lite dyrare middagen mitt i veckan med hustrun kan vara en sund tanke när du ser tillbaka på ditt liv om femtio år.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag gillar din blogg! Som jag förstår det så är detta din och din sambos gemensamma mål. Räknar du i din budget med era bådas inkomst/kapital eller med din separat. Jag är lite nyfiken på hur ni gör då min kille och jag har en liknande dröm (om än inte lika konkret).

    SvaraRadera
  6. Andreas

    Det var fina ord! Tack! Nja, jag hoppas jag kan vara en förebild. Det är ju fritt att ta efter det som jag gör bra och förkasta det som är dåligt.

    Anonym

    Ja, det är sannerligen en härlig känsla!

    Higgins

    Jag har också haft den tiden. Man tröttnar på den och värdesätter andra saker, bättre saker. Visst är det så! Men det är ju upp till var och en att välja, om man har pengar att fördela dvs. Lycka till med ditt case!

    Anonym

    Ja, jag har hittat det liv jag vill leva. Inte riktigt än men jag har hittat ett verktyg för att nå det liv jag vill leva. Du har helt rätt i att man måste tänka till på vägen och utvärdera sin strategi. Jag försöker att hitta en bra balans och ibland kan det vara att få slösa bara för en dag!

    Anonym

    Kul att du gillar min blogg! Ja, det är våra gemensamma mål. I alla siffror jag lägger ut här så är det vår gemensamma ekonomi så visas. Vi har en gemensam dröm men jag skriver i bloggen och är "språkröret". Min sambo vill väldigt mycket nå målet men det är jag som håller i trådarna kanske pga att jag är mest intresserad av siffor och tabeller mm.

    Tack för era synpunkter!

    MVH

    SvaraRadera
  7. Bra inlägg, stämmer klockrent på min egen filosofi. Resor, kunskap, upplevelser, mat och inre välbefinnande. Prylar gör en till slav.

    SvaraRadera
  8. Anonym

    Kul! Håller med dig! Inre välbefinnande var ett fint ord!

    ägamintid

    SvaraRadera
  9. Bra sagt.

    Det kommer alltid att finnas tvivlare, men ofta är det folk som själva har svårt att spara och anser att de går miste på livet när de gör det. Alla människor är olika, det är bara inse, den stora massan kan aldrig äga sin tid det skulle aldrig fungera så vi ska väll vara glada för det.

    Bra sagt iaf och än en gång ett bra inlägg.

    Kämpa på! =D

    / Henrik

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...