torsdag 8 september 2011

Utdelningar hittills i år!


Hittills har jag erhållit 8000 kr netto efter skatt i år. Jag beräknar att nå 11500-12000 kr innan året är slut. Det är kul att få utdelning nästa alla månader. Det är bara augusti som jag inte får någon utdelning, än så länge. Det är inte mycket än varje månad men det är något. När jag når mitt mål om ett antal år så kan jag titta tillbaka och minnas den tiden då jag började från start med små medel men med stor vilja.

Det bästa med utdelningarna är att de kommer utan att jag behöver göra ett dyft. Som en skänk från ovan och det känns helt underbart. Finns inget som känns bättre än passiv inkomst! Det känns bra att få betalt utan att göra något mer än att äga fina bolag. Känslan av att få en utdelning är ungefär som när jultomten kom när jag var ett litet barn. En belåten, glad och spännande känsla.

Det är således inte svårt att hitta motivation när man ser utvecklingen. Nu i september räknar jag med drygt 2000 kr i utdelning då flera av mina bolag delar ut då. Det blir ett skönt tillskott tillsammans med den månadsinsättning som jag ska göra.

2012 hoppas jag att jag har minst en utdelning varje månad och gärna lite mindre tyngdpunkt på maj. Men man kan inte få allt... :)

ägamintid

9 kommentarer:

  1. Kul med utdelningar spridda över året! Jag har bara bolag som delar ut på vårkanten. Men då är det skoj! Förhoppningsvis kommer summan öka vartefter åren går, jag kommer fortsätta investera i bolag med ganska god direktavkastning.

    SvaraRadera
  2. Mårtens investeringsblogg

    Hej!

    Ja, jag gillar att det är spritt över året. Men jag har också lite för stor tyngdpunkt mot våren. I Europa och Norden är det absolut vanligast med utdelning på våren och oftast bara en gång årligen. I USA, där jag äger många bolag, är det vanligast med 4 utdelningar varje år vilket gör att jag sprider mina utdelningar mer över året. Så om du vill sprida utdelningarna mer så kan du titta efter amerikanska bolag.

    Tack för att du tittade in!

    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Det är ju kanon med att få utdelningar varje månad. Själv får jag utdelningar endast på våren, tyvärr. Får man fråga hur många olika bolag du äger aktier i? Hur stor del av dessa bolag är amerikanska? Kan du ge exempel på amerikanska aktier du anser intressanta nu, ex. Coca-Cola, Kellogs, WalMarts?

    Jag är 25 och har en nettolön på knappt 18000 och satsar på att spara 8 000 SEK per månad. Har ännu bara en inkomst i hushållet och ingen egen lgh..Så vi ligger lite efter dig. Så det känns ibland som att det går lite sakta framåt. Jag har estimerat att jag kommer att erhålla 17 877 SEK (ganska exakt va ;)) i utdelningar under 2012. Jag månadssparar dock i aktier varje månad och förhoppningsvis kommer den summan att öka innan det är dags att erhålla utdelningarna. Vad anser du om svenska bolag, såsom HM etc? är det några som uppfyller dina kriterier?

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym!

    Just nu äger jag 12 bolag men det kommer att bli fler. Det finns enormt många intressanta bolag nu världen över. Jag siktar på att fånga in amerikanska världsledande bolag nu om de går ner ytterligare. Det är få tillfällen som ges att få dessa bolag till bra pris. Det är oftast stabila och sällan billiga. Sen tar jag chansen om det dyker upp andra intressanta bolag.

    Jag försöker köpa varje månad och köper de bolag som går sämst så att jag alltid köper på svaghet.

    Att det går sakta framåt känner jag igen. Tålamod är en dygd. När du tänker att det går för sakta så ska du tänka på att många hushåll i Sverige inte sparar 8 tusen på ett helt år! Det kommer dessutom gå sakta i början men det kommer gå betydligt snabbare när utdelningsflödet inkommer.

    17 877 kr är enormt bra! Du är dessutom 5 år yngre än mig och tjänar bra!

    Jag håller ögonen på svenska bolag också bl.a HM och fastighets- och byggbolag. Även SCA.

    Jag har samma kriterier vart jag än investerar. Stabila bolag, bra utdelning och gärna icke cykliskt. Jag är ganska defensiv i mina investeringar.

    Tips på amerikanska bolag är väl att googla på dividend aristocrats och dividend champions och du får fram världens bästa bolag. Börja och sök där om du vill ha fina bolag och ha utdelning varje månad året om.

    Tack för att du tittade in på min blogg och lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hur fungerar detta ned utdelningar? Detta är något helt nytt för mig.

    Är det alltså vanliga aktier som man äger och sedan får utdelning ifrån. Är det ett minimiantal aktier som man måste äga då eller på vad räknas storleken på utdelningen

    Finns det svenska företag som har detta? Någon sida man kan titta på som sammanställt detta?

    Många frågor från en nybörjare jag vet men tacksam för hjälpen.

    SvaraRadera
  6. Kolla in truster, jag äger själv bla. SJT med en yield på 6%, utbetalning varje månad

    http://finance.yahoo.com/echarts?s=SJT+Interactive#symbol=SJT;range=1y

    SvaraRadera
  7. Utdelningen beräknas alltså på hur många aktier du har?

    Måste man upp i stora antal för att de ska ge något?

    Fungerar det även med utdelning om man har allt placerat i en kf?

    SvaraRadera
  8. I augusti delar t.ex. Addtech ut.
    Och vissa år även ABB.

    Här är en lista:

    Januari: Cloetta (eller sena december)
    Februari: MQ/Eolus
    Mars: Axfood
    April: Avanza Bank
    Maj: Kinnevik
    Juni: Millicom
    Juli: Sectra om de delar ut nåt (eller danska Thrane & Thrane)
    Augusti: Addtech (ABB vissa år iaf)
    September Clas Ohlson
    Oktober: WESC
    November Svolder
    December: KappAhl

    Ta månaderna med en nypa salt. Bolagen ändrar tidpunkt år från år...

    SvaraRadera
  9. Anonym

    Utdelning får du om du äger aktier i ett bolag som delar ut pengar. Du får en utdelning i kr per aktie du äger vilket gör att du kan äga 1 aktie eller 100 eller 1000 tex.

    Utdelning är ett sätt för ett bolag att belöna aktieägarna när bolaget går bra. Det är också ett sätt att spendera pengar som bolaget inte anser sig behöva.

    Vilka bolag som delar ut pengar kan du hitta om du googlar på tex (utdelning + stockholmsbörsen)

    Oftast är det stora och stabila bolag som delar ut pengar till sina aktieägare.

    Du får utdelning om du har dina aktier i en KF. Du får också utdelningen utan skatt då. I Sverige sker de flesta utdelningar på våren.

    Anonym

    Jag ska kolla Trusters och SJT! Tack!

    Anonym

    Tack för den listan! Det går ju att sätta ihop en lista med aktier för att få utdelningen spridd över året.

    Det intressanta med utdelning från amerikanska bolag är att utdelning 4 gånger per år ger en högre ränta än utdelning 1 gång per år. Detta beror på att du hinner förränta den första utdelningen och den andra och tredje osv vilket du inte kan om du bara får utdelning en gång per år.

    Tack för era synpunkter och kommentarer!
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...