torsdag 8 september 2011

Timlön kontra månadslön? Ekorrhjulet?

Hej!
Är sjuk idag men sitter och jobbar trots detta! Hur dum får man (jag) vara??? Jag jobbar hemifrån när jag är sjuk för jag inte har tid att vara sjuk.

Måste säga att jag har fått riktigt mycket gjort idag. Tagit tag i några riktigt jobbiga frågor och löst lite andra problem. Men tiden räcker inte till. Jag kommer att behöva jobba hela helgen. Min timlön bara sjunker och sjunker.... SUCK!

Jag lever av kr och öre, inte procenten. Jag lever på den nettolön jag får ut netto varje månad. Men min timlön (marginal) är inte så hög som den ser ut på pappret. Jag har dålig lönsamhet i mitt egna bolag (hushåll). Räknar jag antalet timmar som jag arbetar så sjunker min lön ordentligt, per timme. Tittar jag dessutom på vad jag offrar under denna tid så blir kalkylen än sämre.

Jag har en riktigt bra lön, inget snack om det. Men ibland, som idag, när jag är sjuk och måste jobba och jag måste jobba i helgen, så är det en klen tröst.

Jag skulle tippa att mitt hushåll jobbar ca 100 h per vecka (minst) eller 25 % mer än nödvändigt...En arbetsmånad innehåller i snitt över året, tror jag, ca 168 timmar. Om vi kör 168 timmar * 2 * 1,25 så får jag fram att vi jobbar 420 timmar per månad. Vi borde jobba 168 timmar * 2 = 336 timmar.

Månadslön (netto efter skatt) per timme = 178, 57 kr (60 000 kr / 336 h)
Månadslön (netto efter skatt) faktisk arbetad tid 142, 85 kr (60 000 / 420 h)

Som ses ovan så sjunker min timlön i takt med att jag jobbar ihjäl mig.... :(
I dagsläget äger jag inte min tid utan är snarast en "tidsslav". Jag befinner mitt inne i ekorrhjulet och har makalöst svårt att ta mig ur.

Det är svårt att göra något åt min timlön just nu. Men mitt mål 2012 är definitivt att höja min timlön. Då måste jag antingen jobba mindre eller få en rejäl löneökning. Jag siktar givetvis på att lyckas med båda två!

Vad har Ni för timlön? Värdesätter ni er tid? Har ni tänkt i samma banor som jag gör med månadslön kontra timlön? Vad ska man göra för att ta sig ur jobbstimmet? Hur kapar man ner arbetstiden?

ägamintid

22 kommentarer:

  1. du har eget företag va? hur länge har du haft det? tar du ut nån lön?

    SvaraRadera
  2. Hej Lugn och Harmoni!

    Nej, jag har inget eget företag. Jag är en knegare på mellanchef-nivå. Jag erhåller månadslön enligt mitt inlägg ovan.

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Själv sitter jag på ett typiskt instegsjobb för civilingenjörer på ett av de stora svenska företagen (= relativt låg lön). Det ger mig drygt 160 kr/h brutto. Den stora skillnaden mot de som kommit upp ett par pinnhål i karriären och får en bättre grundlön är att jag har kvar den härliga övertiden. Det trevliga med övertidsersättning är att varje extra arbetstimma ökar på min timlön istället för att minska den. Då svider inte behovet av att jobba över speciellt mycket =)

    /SE

    SvaraRadera
  4. SE

    Så ska det låta! Du räknar dessutom som en ingenjör! :) Man ska ha en kickback när man jobbar mer och inte inflatera timlönen.
    Dessutom skapar det, som du säger, motivation att jobba mer om man tjänar lite extra på det.

    MVH

    SvaraRadera
  5. Tjänar du 60 K i månaden??
    Vad exakt arbetar du med? Sen blir inte skatten grymt hög procentuellt sätt när man tjänar så pass mycket?

    SvaraRadera
  6. 127 kr/timme tjänar jag... efter skatt alltså. civilingenjör
    Och då har jag räknat med 100% arbetstid och inte 125% som du har gjort ;-)

    då kanske du får lite perspektiv på det... eftersom du låter relativt missnöjd med "bara 147 kr"...

    SvaraRadera
  7. Anonym

    Nej, mitt hushåll tjänar ca 60 tusen efter skatt och det består av mig och min sambo.

    Anonym

    Ja, jag ska inte vara missnöjd, för jag tjänar bra. Jag är nog mest tjurig för att jag jobbar för mycket och dessutom är jag sjuk idag. Det var ett jävla gnäll på mig... :)

    Jag hade gärna gott ner i lön och minskat min arbetstid till 100 %

    Tack för era kommentarer! Underbart kul att få synpunkter, kritik och idéer!

    ägamintid

    SvaraRadera
  8. Jag har 140kr/h netto och som SE så har jag kvar min övertidsersättning. Inga planer att förhandla bort övertiden.

    Jag värdesätter min tid väldigt högt och jobbar helst inte över, tyvärr är det lättare sagt än gjort. Senaste 3 åren har jag jobbat 150h/år övertid. Det som har motiverat mig är extra pengarna samt att jag är i startgroparna av min karriär och för att göra ett bra arbete har det krävts mer tid än ordinarie tid räckt till.

    Man kan jobba hårt under ett par år men glöm inte leva livet samtidigt. Man kan tyvärr inte ta igen vissa saker senare i livet bara för att man råkar ha mer tid då.

    Jag håller med dig om att det är timlönen som är viktigast jämfört med den absoluta lönen, eftersom tiden är begränsad.

    Vissa jobbar för att leva och andra lever för att jobba.

    SvaraRadera
  9. Ligger på ca 158 /h efter skatt. Jobbar 90% och det gör att man slipper betala för mkt skatt. Med tre barn så värdesätter jag min lediga tid till ca 800 kr/h (barnfri ledighet).

    SvaraRadera
  10. XO

    Bra med övertid. Inte alla jobb där det är möjligt. Själv är jag chef och ska göra vad som krävs. Sen kan jag ha veckor då jag jobbar mindre men det tar i regel mer tid än heltid att lösa mitt jobb på ett bra sätt. Är man motiverat och har engagemang och dessutom tjänar bra och tycker det är kul så är det ju bara att köra! Ju längre man jobbar (ju fler år) ju viktigare verkar fritiden bli!

    loserjohan

    Japp, ledighet är dyrbar tid, helt klart! Den ska värdesättas högt!

    Tack för era kommentarer och synpunkter.

    SvaraRadera
  11. Jag ligger på en timlön efter skatt på 120 kr. Jag jobbar med ingenjörsgrejer, men är inte fullfjädrad ingenjör (hoppade av precis innan examen). Jag har förhandlat bort övertidsersättningen och istället fått en extra semestervecka (6 v totalt). När jag jobbar övertid får jag alltså normal timlön, men inte någon övertidsersättning, så min timlön påverkas varken positivt eller negativt men månadslönen kan höjas lite grand om det varit en övertidsmånad.

    Jag är nöjd med upplägget och tycker att det funkar bra.

    Mvh
    Peter

    SvaraRadera
  12. Jag har 160kr/h netto.
    I mina företag, som jag driver på fritiden, är jag inte intresserad av att ta ut någon vinst i lön. Detta eftersom jag redan tjänar gott och väl för att leva och spara.

    Istället vill jag få dem att växa och bygga framtida vinster, att använda när jag inte kommer att ha ett vanligt jobb.

    Ibland får jag uppdrag i firmorna där jag i princip byter min tid mot pengar, men det är jag egentligen inte intresserad av nu när min tid börjar bli så värdefull, min marginalskatt är så hög, och jag bara vill skapa bestående värden i företagen.

    Jag jobbar och sparar stenhårt nu, jag offrar mycket, för att jag i framtiden inte ska vara beroende av timlön.

    SvaraRadera
  13. Jag har 187 kr/tim netto, jag jobbar som chef på ett byggföretag, jag är borta mycket från min familj och ställer mig frågan ofta om det är värt det, jag är 34 nu och har sparat/sparar ca 20 tusen i mån, jag hoppas kunna försörja oss på annat när jag är 40.

    SvaraRadera
  14. Hej! Spännande blogg. Kan konstatera att man har olika förutsättningar. Och är nog rätt nöjd med mina, trots allt. Har ca 140kr/h netto, flex före nio o efter 15, möjlighet ledighet heldagar när man plockar ut flexen, samt 6v semester. Ytterst sällan ö-tid men passar ofta på jobba in tid. Jobbar lite för mkt m hänsyn till småbarnslivet men tar ut ledigheten varje år ändå. Jobba 80. % vore nog bra men känns fel ekonomiskt än så länge. Dock heltidsledig just nu pga en liten till. Målet är mer flexibel och fri tillvaro. /S

    SvaraRadera
  15. Peter

    Bra deal du har fått till. Jag tycker det verkar vara bra för både dig och din arbetsgivare. 6 veckors semester är fantastiskt, om man kan ta ut det vill säga. Sen att du är nöjd är ju det viktigaste. Själv är jag egentligen inte så nöjd med något men jobbet är mitt verktyg för att nå frihet.

    JobbochFirma

    Jag tycker din strategi verkar vettig. Jag känner väl igen det där att jobba hårt nu och offra mycket nu för att i framtiden kunna skörda. Det är så jag tänker också. Hur ser du på att ha en bra vardag och leva för dagen kontra leva för framtiden?

    Anonym

    Du ställer dig själv relevanta frågor. ”Är det värt det”? Kanske är det värt det om du sparar 20 tusen i månaden och kan försörja dig på annat när du är 40. Det är som sagt svårt att kombinera ett välbetalt jobb med annat och självklart ska man utvärdera sin situation.

    S
    Flex och bra semester och sällan övertid… och bra lön. Det verkar vara ett riktigt bra jobb. 80 % hade varit riktigt bra. Det är en svår balansgång mellan ekonomi och familj. Ditt mål skriver jag gärna under på.

    Tack för era kommentarer. Det var riktigt intressant att ta del av

    ägamintid

    SvaraRadera
  16. Tack för en mycket bra blogg! Intressant att få ta del av dina funderingar och även vad ni som kommenterar här tycker och tänker.

    Jag är 29 år, har ett relativt välbetalt jobb som jag trivs väldigt bra med. Det ger mig tack och lov även bra flex- och semestermöjligheter. Visst är det obetald övertid ibland men inte i den grad du verkar uppleva. Inser att jag ska vara väldigt tacksam!

    Jag har nyligen fått upp ögonen för sparande, ordnat privatekonomi och investeringar vilket gjorde att jag i slutet av sommaren räddade mina pengar från ett slött fondsparande. Bloggar som denna har verkligen hjälpt mig med inspiration och motivation så jag kunnat ta tag i dessa bitar. Tycker det känns spännande att bygga upp en bra långsiktig utdelningsportfölj.

    Har nu en månadsbudget liksom du och försöker hitta sätt att öka avsättningen varje månad. Detta tar mig hela tiden till resonemang och avväganden kring att "leva nu" kontra "leva sen". Hur värderar man en skippad festkväll, en middag hemma istället för ute, en överhoppad resa osv? Brukar dessutom ta på mig extrajobb då jag har semester vilket ger sköna extraslantar men då offrar jag min lediga tid - det som kanske är det dyrbaraste jag har? Kommer jag att tacka mig själv om 10-20 år för att jag krattat manegen för mitt framtida jag eller kommer jag vara bitter över att jag inte levt fullt ut nu (har fortfarande ingen familj och har således alla möjligheter att exempelvis resa och göra saker som jag verkligen tycker är kul). Hur ska man tänka?

    Självklart inser jag att det gäller att hitta en balans och jag står naturligtvis inte över alla nöjen men likväl kommer jag få ta beslut där mitt nuvarande jag får stå tillbaka för att det troligtvis är ett bra beslut för framtiden.

    Har lämnat ämnet för blogginlägget lite men dina funderingar kring hur man värdesätter sin tid fick mig att tänka mycket på detta. Nuet är ju, för att använda en klyscha, den enda tiden man faktiskt kan leva i och vilket pris är det vi betalar för att göra avkall på det? Tycker iaf att du har bra mål inför 2012 och jag hoppas verkligen att du uppfyller dem!

    Återigen, tack för en mycket bra blogg (och tack för bra kommentarer från er andra bloggläsare), kommer med spänning följa den även framöver!

    /P

    SvaraRadera
  17. Spännande post som vanligt =D

    Själv ligger jag på ungefär 250kr/h netto. Men det är beräknat på 100%, dock har jag 200% betalt vid övertid när jag väl jobbar extra, vilket är ofta. Det känns oftast värt det när man väl får lönen men det är aldrig kul att jobba 16 timmars dagar 7 dagar i veckan i några veckor i sträck, man blir som en zombie i slutändan och relationer blir helt klart lidande..

    Jag jobbar i filmbranschen och där är man alltid inne i perioder av mängder att göra för att det sedan trappar ner och blir istort sett ingenting istället. Och det förväntas att man jobbar över så till den grad att om du inte gör det så får du sparken, nu har jag tur som får övertidsbetalning dock då många inte får det.

    Kul att läsa vad alla drar in dock, och väldigt kul att så många verkar engagerade =D

    / Henrik

    SvaraRadera
  18. P

    Ja du,det här med att leva nu kontra leva sen är inte enkelt. Självklart ska man jaga kostnader för att kunna öka avsättningen till värdepapper men det gäller att kapa de onödiga kostnaderna och inte de som man verkligen ska kosta på sig. Jag sparar tex 5-6 tusen per månad till resor då det är något jag gärna lägger pengar på. Dessa pengar spenderar jag varje år. Jag känner inte att jag skippar något utan i min budget ingår att kunna leva ett gott liv, men utan onödigt överflöd. Jag skulle tex kunna köra Mercedes och köpa Boss kostymer men avvaktar i dagsläget. Alternativkostnaden är för hög om man ser vad dessa pengar kan avkasta om 10 år. Mitt råd till dig blir därför att sätta en budget som innehåller både sparande och tillåter ett bra levande för dagen. Betänk vad som egentligen gör dig lycklig? Är det en dyr middag ute eller en mysig hemmakväll med din sambo med en god flaska vin? Blir du lyckligare av en bosskostym än en från MQ? Blir du lyckligare av prylar? Blir du lyckligare av resor? Jag har kommit på att pengar inte gör mig lycklig. Jag kan känna enorm lycka av att gå i skogen och bara vara ledig!
    Ja, det var några tips om än ostrukturerade. Tack för ett mycket trevligt inlägg med många intressanta aspekter!

    Henrik

    Så länge man tycker det är kul och tjänar rimlig timpenning på det så är det nog värt det? Men när det går ut över relationen då skulle jag börja fundera ordentligt. För mig är min sambo det viktigaste i livet och värt mer än allt sparande och alla pengar i världen.

    Du jobbar i en bransch som är spännande och som du skriver så är det kort och intensivt så jag antar att du har svårt att styra själv? Du tjänar dessutom bra på det så keep it going! Casha in och dra dig tillbaka ung!

    Tack för era kommentarer!

    Väldigt kul!

    ägamintid

    SvaraRadera
  19. För min egen del behöver jag inte vardagslyx. För ett halvår sen satt jag ofta ensam på lördagkvällen och käkade falukorv och jobbade på nåt projekt.

    Nu har jag sambo och vi vill göra trevliga saker tillsammans på helgerna, vilket inkluderar saker som kostar pengar och sånt som tar tid från mina projekt.

    Det var inte vad jag var ute efter men det är underbart :-)

    SvaraRadera
  20. Jag sliter som vanlig knegare, 5-skift, på ett stort svenskt industriföretag och räknade precis ut att jag tjänat ~310kr/h innan skatt dom senaste 12 mån. Det inkluderar då bonus, semesterersättning, en del övertid osv. Jobbar endast strax över 100h i månaden i snitt och har således mycket ledig tid men då får man jobba 24h på 2 av 5 helger. Är på sätt och vis väldigt nöjd med min jobbsituation idag trots att det inte är vad jag egentligen vill göra, men är fortfarande väldigt ung, 23 år, och försöker spara ihop så mycket det går utan att vara för dumsnål och försaka allt för mycket, försöker resa 2 gånger per år tex. Förhoppningsvis så kommer jag och min sambo vara äga vårt hus till 100% när vi kommit upp i 30 års åldern.

    TacK för en riktigt bra blogg!

    SvaraRadera
  21. Hej, beundransvärt att ni två mäktar med att sätta ert liv på vänt såpass för en bättre framtid. Jag hade aldrig pallat att jobba +50 h i veckan i snitt för att få ut 33 kkr. Vi drog till Norge som akademiker istallet. Känslan av ekorrhjul försvann iom 37,5 timmar arbetsvecka, ej ihjalstressade kollegor och nettolöner på 75000 nok. En nettotimlön på 250 nok mao. Trots att Norge är dyrare lägger vi undan 40-45 knok i månaden.
    Klart att det blir lite mer sällan man träffar sv vänner och familj men det vägs upp av att man är mer jämnglad när man väl ses. Jag tror faktiskt aldrig att vi kommer jobba som akademiker i Sverige igen. Och att lägga hela helger som mellanchef känns ju bara vansinnigt om du frågar mig. Men stort lycka till....

    SvaraRadera
  22. Anonym

    Det flytta till Norge verkar vara ett bra beslut. Jag går ibland i funderingar att flytta till ett annat land. Men jag trivs rätt bra här även om jag jobbar för mycket. Att jobba helger krävs ibland och det är något jag får ta. Jag är ju på tillväxt och kommer kunna öka inkomsten ytterligare framöver. Du sätter fingret på en intressant aspekt i ditt inlägg. Att du inte kan tänka dig att jobba som akademiker i Sverige är inte särskilt muntert att höra. Vi behöver mer välutbildad arbetskraft här.

    Tack för ditt inlägg!

    MVH

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...