måndag 12 september 2011

Räkneövning på ett mycket defensivt bolag



Jag har inte talat så mycket om mina investeringar förutom att jag har 12 aktier just nu och att jag har många utländska. Jag har också en defensiv inriktning. Defensiv på det sättet att bolag rör sig relativt modest jämfört med ett större index. Många bolag är också ocykliska. Jag har inte för avsikt att bara säga a och inte b så därför lämnar jag ämnet rörande vilka aktier jag äger. Jag kanske återkommer till detta i framtiden.

Ett bolag jag satt och läste in mig lite på i helgen är Sanofi, ett franskt läkemedelsföretag.

Jag läste deras prognos fram till 2015 och den säger att de ska öka omsättningen med ca 5 % per år fram till 2015. Resultatet ska öka i en högre takt, vilket jag anser vara helt i sin ordning.

Det intressanta med Sanofi är att de ökar omsättningen, vilket inte är så vanligt längre bland större läkemedelsföretag. Det andra intressanta är att bolaget handlas lågt i likhet med många andra läkemedelsbolag, ca 7 gånger årsvinsten. Det tredje intressanta är att utdelningen är hög.

Mitt största fokus är ju på utdelning vilket för mig att reagera på följande mening i releasen:



"Given its commitment to shareholder value creation and its improved outlook, Sanofi has decided to progressively increase the dividend payout to 50% by 2014 compared to 35% for 2010. The company also confirms its current practice of opportunistic share buy back".

I Klartext innebär detta att bolagets vinst 2014 beräknas bli ca 8 EUR per aktie (dagens vinst * 5 % * 3 år) . Utdelningen 4 EUR per aktie (50 % av vinsten) och direktavkastningen ca 8,7 % beräknat på dagens kurs på 46 EUR. Det känns som något för mig!

Idag delar bolaget ut 2,60 EUR per aktie och direktavkastningen är 5,3 %. Sanofi är ett bolag som jag kan tänka mig att putta in lite deg i.

Vi blir äldre och fler på jorden vilket borde tala för en lååååååååååånsiktig investering i läkemedelsbolag :)

Vad har ni för erfarenhet från läkemedelsföretag? Vilka är era favoriter?
http://en.sanofi.com/Images/28712_20110906_Outlook_EN.pdf

6 kommentarer:

  1. Intressant läsning! Sanofi hamnar på bevakningslistan. Det finns flera läkemedelsföretag som ser ut att ha väldigt lockande värdering just nu, ofta även med bra direktavkastning och stabil/fin utdelningstillväxt. Själv äger jag bara Johnson & Johnson och AstraZeneca men jag har sneglat något dreglande mot bland annat Abbott Laboratories och Novartis. Jag avvaktar dock några månader för att se hur USA-börsen tänker bete sig. Skulle gärna gå in lite lätt från början men höga courtage för aktierna i USA gör att det inte känns lika aktuellt som med de svenska aktierna där man enklare kan dela upp sina inköp över fler tillfällen.

    Dessa bolag är i alla fall mina favoriter inom Läkemedel just nu och jag ser fram emot att "droga ner" min portfölj än mer vid läge. :)

    /P

    SvaraRadera
  2. Glömde en aspekt. Det snackas ju väldigt mycket om patentutgångar så dessa bolag värderas men jag tycker det känns väldigt svårt att veta hur man skall värdera in detta. Dels verkar de kunna fortsätta sälja bra även efter att patenten gått ut och dels lär de stora drakarnas gigantiska investeringar i forskning leda till nya storsäljare. Kanske har de även bra generiska läkemedel som kan bidra. Hur tänker du och ni andra kring detta då ni värderar läkemedelsbolagen?

    /P

    SvaraRadera
  3. Vitrolife är min favorit och ett innehav

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Låter intressant!
    Dock förstår jag inte din uträkning av kommande vinsten, förklara gärna.
    Ska väll snarare vara vinst*(1+0,05)^3 ?
    Förlåt om jag är en sifferpolis, men jag brukar alltid räkna på saker i bloggarna för att lära mig. Och då jag inte tycker det stämmer så blir jag fundersam om jag missförstått nått.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  6. P

    Fina bolag Johnson & Johnson, Abott, AZN och Novartis. Det svåra är ju patentsituationen och där ser det bra ut för Sanofi med tanke på intäktstillväxten som de spår. Patenten är ett problem men värderingen är ganska låg av många bolag vilket gör att jag kan känna att det är inprisat. Säg att de istället kan få fram ett par riktigt bra läkemedel så kan det finnas en uppsida istället.

    Sen finns det ju olika risk i olika bolag beroende på antal preparat och beroende av enskilda preparat.

    Inget

    Vitrolife känner jag inte till. Men ser att det är ett mindre svenskt företag. Jag ska kolla upp detta.

    Johannes

    Sanofi beräknas tjäna ca 6,60 EUR i år. Räknar jag upp det 5 % per år i 3 år (2012-2014) så får jag 8 EUR. Hälften av detta ska enligt bolaget delas ut vilket blir ca 4 EUR.

    Är du med?

    Tack för era synpunkter och kommentarer!

    MVH
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...